آژانس باید درباره بازرس مشکوک به ایـران شرح دهد

به گزارش مجله جام جهان، همزمان با شروع چهارمین گام کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران، موج جدید سناریوسازی علیه پرونده هسته ای کشورمان نیز شروع شد.

آژانس باید درباره بازرس مشکوک به ایـران شرح دهد

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، همزمان با شروع چهارمین گام کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران، موج جدید سناریوسازی علیه پرونده هسته ای کشورمان نیز شروع شد؛ سناریو سازی ای که اگرچه با هشدار به موقع تجهیزات کنترلی ناکام ماند، ولی جوسازی رسانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران را در پی داشت. اواخر هفته گذشته بود که خبرگزاری انگلیسی رویترز، ممانعت ایران از ورود یک بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته ای نطنز را با آب و تاب فراوان خبری کرد. این در حالی است که مطابق گفته کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، ماجرا به برنامه بازدید گروهی از بازرسان آژانس از سایت هسته ای نطنز در روز 28 اکتبر، یعنی دوشنبه 6 آبان ماه باز می گشت. اگرچه جوسازی های غربی علیه آن از روز چهارشنبه 15 آبان شروع شد. -یعنی دقیقا روزی که مطابق اعلام رئیس جمهور به سازمان انرژی اتمی دستور داده شده بود گام چهارم کاهش تعهدات برجامی را بردارد. - بر این اساس اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، نیز روز پنجشنبه (16 آبان) در نشستی اضطراری دور هم جمع شدند. در این میان نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی، بی آنکه اشاره ای به اقدام مشکوک ضد امنیتی بازرس آژانس داشته باشد، مدعی بازداشت وی توسط ایران شد و این اقدام را تحریک آمیز و گستاخانه خواند! جکی ولکات، همچنین در واکنشی پیش دستانه خواستار تبعات متقابل این اقدام برای تهران شد. ماریا کوچیانچیچ، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه نسبت به عدم پذیرش یک بازرس مشکوک آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران واکنش نشان داد و نگرانی شدید اتحادیه اروپا را ابراز کرد!

به همین دلیل برای کسب جزئیات بیشتر و اطلاع از واکنش دستگاه دیپلماسی کشورمان سراغ سید عباس موسوی، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه رفتیم.سیدعباس موسوی با تاکید بر اینکه بازداشتی در کار نبوده، به فرهیختگان گفت: براساس تجربه ای که از قبل داریم و خرابکاری هایی که پیش از این رخ داده است، نیروهای امنیتی ما به کسانی که به اسم بازرس وارد کشور می شوند، حساس هستند. با این حال ده ها بازرس آژانس انرژی اتمی هستند که از مدت ها قبل، جمهوری اسلامی ایران به آنها اجازه داده و می توانند برای بازرسی به ایران بیایند. سخنگوی وزارت امور خارجه توضیح داد: درمورد اخیر، خانمی از بازرسان مشکوک به حمل مواد خاصی بود که می توانست خطرات بزرگی را متوجه تاسیسات هسته ای ما کند. البته ایشان نه بازداشت و نه دیپورت شده است.

موسوی در ادامه تاکید نمود: در حال حاضر سوال ما از آژانس این است که به ما شرح دهند چرا این فرد چنین مواد خطرناکی را حمل می نموده که می توانست منجر به بروز خرابکاری گردد. وی اضافه نمود: ما معمولا کسانی را که آژانس انرژی اتمی به عنوان بازرس معرفی می نماید با حسن نیت می پذیریم مگر اینکه اقدام خلافی مانند اقدام اخیر انجام دهند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در ادامه گفت وگو با فرهیختگان اعلام نمود: بازرسان آژانس مصونیت دارند مگر اینکه موارد مشکوک و خلافی از آنها مشاهده کنیم. در آن حالت از آژانس می خواهیم که آن فرد را تغییر دهد. درمورد اخیر هم همین کار را انجام دادیم. ضمن اینکه منتظر شرح آژانس هم درخصوص اقدام مشکوک این بازرس و حمل مواد خطر آفرین برای تاسیسات هسته ای خود هستیم.

موسوی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در برخورد با این بازرس و ممانعت از ورود وی به تاسیسات هسته ای بر مبنای حقوق خود رفتار نموده، گفت: ما براساس قوانین و مقررات از ورود این بازرس به تاسیسات هسته ای نطنز جلوگیری کردیم. همان گونه که بازرسان آژانس، حقوقی داشته و براساس آن حقوق مصونیت دارند، ما نیز حقوقی داریم و آنها موظف به رعایت آن حقوق هستند. از این رو در اتفاق پیش آمده اخیر، ما طلبکار هستیم.

وی توضیح داد: درخصوص ممانعت از حضور این بازرس آژانس در تاسیسات هسته ای کشورمان، نه تنها اعتراضی به جمهوری اسلامی ایران وارد نیست، بلکه ما نسبت به اقدام و حمل مواد مشکوک توسط این بازرس، به آژانس اعتراض داریم و اعتراض به آژانس و آن فرد وارد است. ضمن اینکه ما با کمال احترام با ایشان رفتار نموده و مراتب امر را به آژانس بین المللی انرژی اتمی منعکس کردیم. حتی خود آژانس از ایشان خواست که سریع برگردد و ما از ایشان نخواستیم ایران را ترک کند. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درنهایت به فرهیختگان گفت: امیدوار هستیم که آژانس شرح قانع کننده ای در خصوص این بازرس خانم به ما بدهد.

منبع : فرهیختگان

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 13 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 126

به "آژانس باید درباره بازرس مشکوک به ایـران شرح دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آژانس باید درباره بازرس مشکوک به ایـران شرح دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید