ارتش آمریکا گزارش افزایش 330 درصدی تلفات غیرنظامیان در افغانستان را یک&zwnjجانبه خواند

به گزارش مجله جام جهان، فرماندهی نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان امروز سه شنبه گزارش منتشر شده مبنی بر افزایش شمار قربانیان غیرنظامی حملات هوایی متحدین واشنگتن طی سال های 2016 تا 2019 را یک جانبه خواند و رد کرد.

ارتش آمریکا گزارش افزایش 330 درصدی تلفات غیرنظامیان در افغانستان را یک&zwnjجانبه خواند

به گزارش خبرنگاران، به نقل از یورونیوز، در گزارشی که پیش تر توسط موسسه روابط بین الملل واتسون وابسته به دانشگاه براون در ایالات متحده تهیه و روز دوشنبه منتشر شد، آمده است که شمار غیرنظامیانی که هر سال در جریان حملات هوایی ارتش آمریکا و متحدانش در افغانستان کشته می شوند طی دوره یاد شده دست کم 330 درصد افزایش یافته است.

بر اساس این تحقیق تنها در سال گذشته میلادی دست کم 700 غیرنظامی افغان در جریان بمباران های هوایی جان باختند که این میزان بیشترین شمار سالانه کشته شدگان غیرنظامی از زمان شروع مداخله نظامی ایالات متحده در افغانستان طی سال های 2001 و 2002 محسوب می گردد.

سرهنگ سانی لگت، سخنگوی نیروهای ارتش آمریکا در افغانستان روز سه شنبه در واکنش به انتشار گزارش یاد شده گفت: ما با آن موافق نیستیم زیرا گزارش و تحلیلی یک جانبه است.

این مساله در حالی مطرح می گردد که ایالات متحده آمریکا سال 2017 تصمیم گرفت محدودیت هایی که تا آن موقع پیش روی نیروهای نظامی این کشور در افغانستان برای انجام حملات هوایی علیه مواضع طالبان وجود داشت را لغو کند.

از سوی دیگر، سخنگوی ارتش آمریکا در افغانستان معتقد است که گزارش منتشر شده از سوی موسسه روابط بین الملل واتسون به صورت یک طرفه و بر اساس داده هایی مورد اختلاف تهیه و تنظیم شده و در آن تلفات غیرنظامیان ناشی از حملات طالبان و گروه داعش لحاظ نشده است.

به گفته این مسئول ارشد ارتش آمریکا، این گزارش همچنین تلفات ناشی از انفجار خودورهای بمب گذاری شده طالبان، حمله با مواد منفجره دست ساز، حملات راکتی و ترورهای هدفمند برای ارعاب، آزار و هراس افکنی در سراسر افغانستان را در نظر نگرفته است.

سرهنگ لگت همچنین گفته است که نیروهای افغان کوشش فوق العاده ای برای جلوگیری از افزایش تلفات غیرنظامیان انجام داده اند.

خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی در این خصوص می نویسد که پس از امضای توافق صلح میان ایالات متحده و گروه طالبان در فوریه امسال میلادی، ارتش افغانستان مسئولیت انجام حملات هوایی را برای تحت فشار قرار دادن گروه طالبان در دست گرفت.

نتا کرافورد، یکی از مدیران پروژه هزینه جنگ در دانشگاه براون که گزارش مربوط به افزایش 330 درصدی تلفات غیرنظامی در افغانستان بر اثر حملات هوایی آمریکا و متحدانش را راهنمایی نموده، معتقد است که از زمان امضای توافق صلح میان واشنگتن و طالبان به شکل بی سابقه ای در تاریخ مناقشات اخیر در افغانستان بر شمار قربانیان غیرنظامی حملات هوایی افزوده شده است.

بر این اساس گفته می گردد که دست کم 86 غیرنظامی افغان طی شش ماه نخست امسال در جریان حملات هوایی ارتش افغانستان جان خود را از دست داده اند و 103 تن دیگر نیز در این میان مجروح شده اند.

از سوی دیگر 70 غیرنظامی طی سه ماهه سوم امسال، همزمان با جریان داشتن مذاکرات میان کابل و گروه طالبان در دوحه در افغانستان جان باخته و 90 نفر دیگر زخمی شده اند.

لازم به ذکر است که نمایندگان دولت افغانستان و شبه نظامیان طالبان هفته گذشته بر سر روش مذاکرات توافق کردند؛ مساله که به همراه بعضی موضوعات دیگر تا کنون مانعی بر سر راه پیشرفت گفت وگوهای صلح در دوحه محسوب می شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 910

به "ارتش آمریکا گزارش افزایش 330 درصدی تلفات غیرنظامیان در افغانستان را یک&zwnjجانبه خواند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتش آمریکا گزارش افزایش 330 درصدی تلفات غیرنظامیان در افغانستان را یک&zwnjجانبه خواند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید