خبرنگاران واحد تولیدی قارچ داروئی گانودرما در کردستان راه اندازی شد

به گزارش مجله جام جهان، سنندج - خبرنگاران - نخستین واحد تولیدی قارچ داروئی گانودرما در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان راه اندازی شد.

خبرنگاران واحد تولیدی قارچ داروئی گانودرما در کردستان راه اندازی شد

به گزارش خبرنگاران، رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان روز چهارشنبه در آیین بهره برداری از این واحد گفت: در راستای برنامه های درآمدزایی و با هدف استفاده بهینه از منابع و زیرساخت ها و بهره مندی از دانش فنی محققان این مرکز، واحد تولید قارچ دارویی گانودرما به مساحت 200 متر مربع، تجهیز و راه اندازی شد.

محمدحسین سدری افزود: در این واحد، اقدامات لازم برای نصب سیستم های سرمایشی، گرمایشی و تجهیزات مورد نیاز سالن تولید، سیستم های کنترل اتوماتیک دما و رطوبت و تجهیزات لازم برای اتاق تلقیح و پاستوریزاسیون و تجهیز اتاق ویژه کارشناس واحد به انجام رسیده است.

وی یادآور شد: مراحل آزمایشی پرورش قارچ گانودرما در آزمایشگاه کشت بافت این مرکز از مهر ماه سال 97 آغاز شده و در حال حاضر در این واحد تولیدی، یک هزار و 600 گروبگ مایه زنی شده با اسپان قارچ در مرحله رشد میسلیوم است.گروبگ کیسه رشد بستری آماده جهت کشت انواع صیفی جات و میوه هایی چون توت فرنگی است.

مدرس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان و مجری پروژه تولید قارچ گانودرما نیز گفت: از ویژگی های شاخص این واحد تولیدی، عدم استفاده از مواد شیمیایی و تهیه کمپوست این قارچ به صورت ارگانیگ است.

سیامک فرجام افزود: در این پروتکل، مراحل رشد و محصول دهی، 85 روز به طول می کشد و مرحله رشد میسلیومی در زمان کوتاه تری از حد معمول به انجام می رسد.

وی یادآور شد: با احتساب برداشت چهار درصدی از کمپوست موجود در سالن، 64 کیلوگرم قارچ گانودرما در این واحد تولید خواهد شد که با توجه به قیمت بالای آن، سود قابل توجهی بدست می آید.

امروزه قارچ گانودرما که به پادشاه گیاهان دارویی مشهور بوده در حوزه سلامت و طب سنتی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و یکی از کامل ترین مواد غذایی در جهان به شمار می رود که در درمان بسیاری از بیماری های جسمی و روحی کاربرد دارد.

بیش از نیم قرن از فعالیت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کردستان سپری می شود و هم اکنون دارای چهار بخش تحقیقاتی و سه واحد تحقیقاتی، سه ایستگاه تحقیقاتی، 2 پایگاه تحقیقاتی، 6 آزمایشگاه تخصصی در زمینه کشاورزی و منابطع طبیعی است.

استان کردستان دارای 28 میلیون هکتار با یک میلیون و 600 هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان های پیروز در حوزه کشاورزی باشد، این استان دارای یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم حدود 88 درصد و 121 هزار اراضی آبی حدود 12 درصد بوده و دارای حدود 2 میلیون و 210 هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) و 200 هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله)، 13 میلیون قطعه انواع طیور و 116 هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای 115 هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود 2 میلیون و 900 هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که 400 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 996

به "خبرنگاران واحد تولیدی قارچ داروئی گانودرما در کردستان راه اندازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران واحد تولیدی قارچ داروئی گانودرما در کردستان راه اندازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید