آزمایش گانزفلد جایی که علم ترسناک می گردد!، عکس

به گزارش مجله جام جهان، آزمایش گانزفلد، یک مطالعه علمی مجذوب کننده است که برای کشف پدیده ادراک فراحسی (ESP) انجام می گردد. هدف این رویکرد تجربی ارائه بینشی در خصوص وجود بالقوه ارتباط تله پاتیک و توانایی های روانی است.

آزمایش گانزفلد جایی که علم ترسناک می گردد!، عکس

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، آزمایش گانزفلد که در دهه 1970 به وسیله فراروانشناسان توسعه یافت، به عنوان ابزاری برای آنالیز پدیده های تله پاتیک و روانی پدیدار شد. اصطلاح گانزفلد به تکنیکی اشاره دارد که برای القای حالت محرومیت حسی خفیف، از بین بردن محرک های بیرونی و تسهیل حالت ذهنی پذیرا استفاده می گردد. این آزمایش از مطالعات قبلی در فراروان شناسی الهام می گیرد و بر این باور راسخ است که افراد خاصی توانایی دسترسی به اطلاعات فراتر از محدوده حواس سنتی را دارند.

بیشتر بخوانید:

بزرگترین عقرب دنیا کجا زندگی می نماید؟/ عکس

عکس | چشم قرمزها افسانه نیستند!

آزمایش گانزفلد در دهه 1980 زمانی که جزء برجسته تحقیقات فراروانشناختی شد، به رسمیت شناخته شد. هدف آن ارائه شواهد تجربی برای تله پاتی و روشن بینی بود که از اشکال ESP در نظر گرفته می شوند. در حالی که این آزمایش با تردید و انتقاد روبرو شده است، اما همچنان به اشکال مختلف انجام می گردد و به بحث های جاری در زمینه فراروانشناسی یاری می نماید.

آزمایش گانزفلد شامل یک محیط کنترل شده است که در آن یک فرستنده و یک گیرنده شرکت می نمایند. فرستنده معمولاً شخصی است که یک تصویر یا ویدیوی هدف را که به طور تصادفی انتخاب شده مشاهده می نماید، در حالی که گیرنده در حالت گانزفلد است و انزوای حسی را تجربه می نماید. وظیفه گیرنده توصیف یا ترسیم تصویر یا ویدیوی مورد نظر بدون ورودی حسی مستقیم است.

این روش معمولاً از یک پروتکل استاندارد پیروی می نماید. گیرنده در حالت آرام قرار می گیرد، اغلب با استفاده از نویز سفید، نور ملایم و نیم توپ های پینگ پنگ روی چشمان آن. هدف این تنظیم کاهش تحریک حسی خارجی و ایجاد حالت پذیرایی برای ادراک فراحسی بالقوه است.

در طول جلسه گانزفلد، گیرنده تشویق می گردد تا هرگونه برداشت، تصویر، افکار یا احساسی را که ایجاد می گردد، توصیف یا ترسیم کند. فرستنده که در معرض هدف خاصی قرار گرفته است، بعداً تصویر یا ویدیوی مورد نظر را برای مقایسه با توضیحات گیرنده فاش می نماید. تجزیه و تحلیل آماری برای ارزیابی دقت ادراک گیرنده و مشخص اینکه آیا نتایج فراتر از انتظارات شانسی است یا خیر، استفاده می گردد.

آزمایش گانزفلد طیف وسیعی از نتایج را به همراه داشته است، بعضی از مطالعات نشان می دهد که نتایج آماری قابل توجهی وجود تله پاتی یا ESP را پشتیبانی می نماید، در حالی که بعضی دیگر هیچ شواهد قطعی پیدا نکرده اند. منتقدان استدلال می نمایند که نقص های روش شناختی، سوگیری آزمایشگر، و احتمال نشت حسی یا نشانه های غیرعمدی ممکن است اعتبار یافته ها را تضعیف کند. علاوه بر این، ماهیت ذهنی تجربیات گیرنده چالش هایی را در کمی سازی و تکرار نتایج به وجود می آورد.

در حالی که آزمایش گانزفلد با انتقاداتی روبرو شده است، هواداران استدلال می نمایند که نتایج مثبت آماری قابل توجهی در بعضی از مطالعات مستلزم آنالیز بیشتر است. آنها بر احتیاج به رویکردی باز و تمایل به کشف پدیده های غیر متعارفی که درک ما از آگاهی و پتانسیل انسانی را به چالش می کشند، تأکید می نمایند.

منبع: HISTORY OF YESTERDAY

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 28 خرداد 1402 بروزرسانی: 28 خرداد 1402 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1802

به "آزمایش گانزفلد جایی که علم ترسناک می گردد!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمایش گانزفلد جایی که علم ترسناک می گردد!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید