آنی ارنو امروز جایزه نوبل ادبیات می گیرد

به گزارش مجله جام جهان، آنی ارنو نویسنده فرانسوی برنده نوبل ادبیات، امروز جایزه خود را در سالن کنسرت شهر استکهلم دریافت خواهد نمود.

آنی ارنو امروز جایزه نوبل ادبیات می گیرد

به گزارش خبرنگاران، آموزشگاه سوئد سال جاری آنی ارنو (Annie Ernaux) نویسنده فرانسوی را به عنوان برگزیده جایزه نوبل ادبیات 2022 معرفی کرد تا هفدهمین زن در تاریخ، پیروز به کسب این جایزه معتبر دنیای ادبیات گردد.

طبق اعلام وسابت آموزشگاه سوئد، آنی ارنو امروز 10 دسامبر و همزمان با سالروز درگذشت آلفرد نوبل در مراسم اعطای جوایز برندگان نوبل در سالن کنسرت شهر استکهلم حاضر می شود و ضمن دریافت جایزه، سخنرانی خواهد نمود.

  • سالگرد مرگ آلفرد نوبل؛ روز اهدای جوایز نوبل | درباره یک جایزه 900 هزار دلاری مهم
  • واژه سال آکسفورد انتخاب شد | نوعی رفتار بدون حس پشیمانی و ...
  • فوتبال از نگاه یک مترجم؛ امیدوارم فرانسه انگلیس را رنده کند | حنای سرمربی انگستان برایم رنگی ندارد

ارنو در سال 1940 به دنیا آمد و در شهر کوچکی واقع در نرماندی بزرگ شد. او در دانشگاه روآن تحصیل کرد و سپس در مدرسه مشغول تدریس شد. ارنو در فاصله 1977 تا 2000 به عنوان استاد مشغول کار شد.

این نویسنده در بیش از 20 کتابی که به چاپ رسانده، اغلب به روایت وقایع زندگی خود یا مردم اطرافش پرداخته است.

او نخستین رمان خود را در سال 1974 در فرانسه و در سال 1990 به زبان انگلیسی منتشر کرد. چهارمین کتاب او که با نام جایگاه منتشر شد، یک پیروزیت ادبی برای او محسوب می شد.

داستان یک زن که نخستین بار در سال 1988 به فرانسوی منتشر شد و جایگاه، به آثار کلاسیک معاصر در فرانسه تبدیل شدند. ارنو در سال 2008 پیروز شد جایزه ادبی رنودو را برای کتاب سال ها کسب کند. این کتاب زمانی که به زبان انگلیسی ترجمه شد، در سال 2019 در لیست نامزدهای نهایی جایزه ادبی بوکر بین المللی نیز نهاده شد.

از سال 1901 میلادی تا به امروز 115 جایزه نوبل ادبیات اهدا شده است. در این بین 4 جایزه مشترکا به دو نویسنده تعلق پیدا نموده است و زنان نیز 17 بار این جایزه را به خود اختصاص داده اند. همچنان، این رودیارد کیپلینگ نویسنده کتاب جنگل است که با دریافت این جایزه در 41 سالگی به عنوان جوان ترین برنده نوبل ادبیات شناخته می گردد. زمانی که این جایزه در سال 2007 به دوریس لسینگ نویسنده انگلیسی که در آن موقع 88 ساله بود، اهدا شد این نویسنده به سالمندترین برنده نوبل ادبیات تبدیل شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 آذر 1401 بروزرسانی: 19 آذر 1401 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1717

به "آنی ارنو امروز جایزه نوبل ادبیات می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنی ارنو امروز جایزه نوبل ادبیات می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید