تاریخچه و نقشه جامع شهر سیرجان در ویکی خبرنگاران

به گزارش مجله جام جهان، نقشه جامع شهر سیرجان را میتوانید در این گزارش مشاهده کنید.

تاریخچه و نقشه جامع شهر سیرجان در ویکی خبرنگاران

به گزارش خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران, سیرجان شهری در جنوب غربی استان کرمان و مرکز شهرستان سیرجان است. این شهر در 960 کیلومتری تهران و 175 کیلومتری کرمان واقع شده است و با توجه به قرار دریافت در تقاطع محورهای مواصلاتی تهران - بندرعباس و کرمان - شیراز از گذشته تا اکنون، مورد توجه بوده است.جمعیت شهر سیرجان بر پایه سرشماری سال 95 برابر 199٬704 نفر بوده است و به لحاظ جمعیت دومین شهر استان کرمان بعد از شهر کرمان می باشد. شهر سیرجان به دو منطقهٔ شهرداری تقسیم شده است.سیرجان یکی از شهرهای صنعتی و مالی کشور به شمار می رود و منطقه ویژه مالی محسوب می شود. شهر سیرجان سرانه فضای سبز خوبی دارد. ارتفاع شهر سیرجان از سطح دریا 1766 متر است و به دلیل قراردریافت سیرجان در دشتی مرتفع، این شهر نسبت به شهرهای نیمه کویری دیگر ایران هوایی معتدل تر و ملایم تر دارد و یکی از تولیدکنندگان اصلی پسته در استان کرمان است. به لحاظ تاریخی نیز سیرجان جاذبه های مهمی را در خود جای داده است.

وجه تسمیه

دربارهٔ وجه تسمیهٔ سیرجان نظرهای مختلفی اظهار شده است، ولی پژوهشگران عمدتاً بر این عقیده اند که در زمان ساسانیان به دلیل وجود قناتهای بسیار زیاد در این منطقه، آن را سیرگان یا سیرکان یعنی سیرآب از قنات یا پر از قنات نامیده اند. عده ای نیز کلمه گان یا کان را که به معنی معدن است به علت وجود معادن گوناگون در این منطقه دانسته اند. در استیلای عرب نام سیرگان معرب شده و به سیرجان تغییر یافت.

سیرجان پیش از اسلام

بنای سیرجان را به بهمن پادشاه اشکانی نسبت می دهند. ژان گوره در کتاب خواجهٔ تاجدار، شرحی بر سیرجان می نویسد و نشان می دهد که سیرجان قبل از اشکانیان نیز آباد بوده و شرح می دهد: سیرجان قدیم، به قول مورخان قدیم، از جمله سیسرون و کتزیاس که در دورهٔ هخامنشیان می زیسته اند، دارای ده محله بوده و در هر یک از محلات آن شهر، یک دسته از مردم زندگی می نموده اند. اما قدمت این شهر را به قبل از اشکانیان نیز نسبت داده اند. آن گونه که در کتاب تاریخ کرمان نوشته شده است: اسکندر در بازگشت از هندوستان از روی قلعهٔ سنگ که محل قدیم شهر سیرجان است، عبور نموده و از طریق بوانات به پاسارگاد رفته است.

سیرجان پس از اسلام

مقدسی در قرن چهارم هجری قمری، سیرجان را یکی از چهار ولایت کرمان ذکر می نماید. شهر قدیم سیرجان در محل قلعهٔ سنگ (در فاصله 9 کیلومتری شهر فعلی سیرجان واقع شده است) و تا سال 796 هجری قمری آباد بوده است و در آن تاریخ از طریق ایدکو سردار تیمور، که دو سال شهر را در محاصره داشت نابود می شود. ساکنان باقی مانده آن به محلی در همان نزدیکی به نام باغ بمید منتقل می شوند و شهر جدید در آن موقعیت بوجود می آید. اما باز در هجوم محمود افغان به کرمان، سیرجان هم مورد حمله و غارت قرار می گیرد. سال ها بعد در حدود سال 1200 هجری قمری، میرزا سعید کلانتر در جنوب باغ بمید دهی را آباد نمود که سعیدآباد نامیده شد، و این سعید آباد، همین شهر فعلی سیرجان و در واقع سومین موقعیت این شهر است.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 24 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 423

به "تاریخچه و نقشه جامع شهر سیرجان در ویکی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه و نقشه جامع شهر سیرجان در ویکی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید