عدم برنامه ریزی صحیح برای پیغام رسان های داخلی، نیازمند حمایت برای رقابت

به گزارش مجله جام جهان، مدیران پیغام رسان های داخلی با تأکید بر اینکه برای پیغام رسان ها برنامه ریزی درستی در کشور انجام نشده است، تاکید دارند که برای رقابت با پیغام رسان های بین المللی نیازمند حمایت هستند.

عدم برنامه ریزی صحیح برای پیغام رسان های داخلی، نیازمند حمایت برای رقابت

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران ، آنالیز عملکرد پیغام رسان های داخلی برای رفع احتیاج مردم اهمیت زیادی دارد، پیغام رسان های داخلی ظرفیت بسیار خوبی در راستای اقتصاد مقاومتی و اتکاء مردم و مسوولان به توان داخل کشور دارند، اکنون زیرساخت های آن تا حد زیادی وجود دارد اما باید با یک راه چاره مناسب جایگزینی پیغام رسان های داخلی با خارجی انجام گردد، بسیاری از خدمات امروز در حوزه های مختلف حمل و نقل و سفارشات مایحتاج مردم به وسیله پیغام رسان ها انجام می گردد.

در حال حاضر برای شرایط فعالیت پیغام رسان های داخلی با تعدادی از این اپلیکیشن ها درباره مسائل و نحوه عملکردشان به گفت وگو پرداختیم، آنها صحبت های زیاد و شنیدنی برای عملکرد خود دارند که درادامه می خوانید:

سکانس اول ، پیغام رسان ایتا: احتیاجمند حمایت وزارت ارتباطات هستیم

محسن غفاری مدیرعامل پیغام رسان ایتا با بیان اینکه این پیغام رسان بیش از 3 میلیون کاربر فعال دارد، گفت: این پیغام رسان احتیاجمند حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است در واقع باید بگویم حمایت اولیه ای که از پیغام رسان ها انجام می شد یعنی پرداخت وام تا سقف 5 میلیارد تومان شامل ایتا شد ولی با توجه به شرایط بازپرداخت، ما از آن استفاده نکردیم. البته در خصوص افزایش پهنای باند ایتا مورد حمایت نهاده شد.

بیش از 3 میلیون کاربر فعال داریم

وی اضافه نمود: طبق مصوبات مرکز ملی فضای مجازی قرار بود حمایت ثانویه ای از پیغام رسان ها انجام گردد که متاسفانه این مصوبه عملیاتی نشد. طبق اعلام مرکز ملی فضای مجازی، هر پیغام رسانی که به یک میلیون کاربر برسد، باید مشمول حمایت های ثانویه گردد. در حال حاضر ما بیش از 3 میلیون کاربر فعال داریم و همچنان منتظر حمایت دوم وزارت ارتباطات و سایر نهادهای مسئول هستیم.

مدیرعامل پیغام رسان ایتا اضافه نمود: طبق تعریف شبکه ملی اطلاعات، ایجاد و حمایت از خدمات پایه از جمله پیغام رسان ها یکی از وظایف وزارت ارتباطات است. این حمایت شامل پشتیبانی های نرم افزاری و سخت افزاری است که تا به امروز اتفاق قابل توجهی در این زمینه رخ نداده است. شاید علت این موضوع در نوع نگاه به پیغام رسان داخلی باشد. بالاخره باید بپذیریم که اگر راه اندازی پیغام رسان داخلی احتیاج امروز کشور است، لاجرم باید پیغام رسان ها مورد حمایت بیشتری از نظر نیرو و سخت افزار قرار گیرند.

حفظ حریم خصوصی افراد یکی از دغدغه های اصلی پیغام رسان ها است

غفاری در باره نگرانی های کاربران از حریم خصوصی در پیغام رسان های بومی گفت: حفظ حریم خصوصی افراد یکی از دغدغه های اصلی پیغام رسان ها است و از آنجایی که سازمان ها و نهادها علاقه زیادی به اطلاعات مردم دارند باید بگویم تا به امروز درباره حریم شخصی در کشور مقررات وجود داشت اما قوانین به اندازه لازم شفاف و میزان دسترسی ها و میزان جوابگویی معین نبود که اکنون ابلاغیه جدید قوه قضاییه و فتوای رهبری درباره حکم نقض حریم شخصی کاربران در فضای مجازی، حدود قوانین را معین نموده است اما معتقدم قانون آخر کار نیست بلکه اول کار است و فرهنگ سازی برای مجریان قانون ادامه راه است که نخواهند از اطلاعات یک پیغام رسان سوء استفاده نمایند.

شبکه های غیرمسئول برای افرادی که قانون را دور می زنند، مفید است

وی با اشاره به نظر رهبری درباره حریم خصوصی کاربران در شبکه های پیغام رسان بومی که می تواند راهگشایی برای اجرای صحیح قانون حریم خصوصی باشد، توضیح داد: در حریم شخصی دو موضوع باید از هم تفکیک گردد، تلگرام با این نکته که به نهادی اطلاعات نمی دهد مخاطبان را قانع نموده است همچنین با تبلیغات تلگرام مخاطب احساس می نماید جوابگو نبودن تلگرام در برابر همه یک مزیت است اما در واقعیت وقتی به پرونده های قضایی و انتظامی نگاه می کنیم نتیجه جوابگو نبودن و فعالیت غیر رسمی را متوجه می شویم. نگرانی واقعی برای کاربران باید این باشد که اگر کلاهبرداری یا سوء استفاده از حریم شخصی در شبکه ای رخ داد این شبکه ها نسبت به قوانین مسئول باشند و احقاق حق قابل پیگیری باشد، در واقع باید بگویم شبکه های غیرمسئول تنها برای افرادی که نمی خواهند در حیطه قانون عمل نمایند و قانون را دور می زنند، مفید است.

تصمیم گیری کلان کشور بر این است که دیگر انحصاری روی پیغام رسانی شکل نگیرد

غفاری با انتقاد از رویه دولت برای خروج از انحصار تلگرام و جلوگیری از ایجاد انحصار جدید، گفت: بخشی از بدنه دولت تصمیم گرفته اند که از چهار یا پنج پیغام رسان داخلی حمایت نمایند. همچنین قول هایی برای حمایت از پیغام رسان های داخلی داده بودند که به جز تخفیف اینترنت تا این لحظه حداقل برای پیغام رسان های خارج از لیست حمایتی اتفاق نیفتاده است. از طرفی باید بگویم رفع انحصار از پیغام رسان خارجی محاسنی دارد اما انحصار روی پیغام رسان داخلی الزاما بد نیست. ظاهراً تصمیم گیری کلان کشور این است که دیگر انحصاری روی پیغام رسانی شکل نگیرد اما اگر این اتفاق بیفتد و مردم به یک پیغام رسان اقبال نشان دادند و بتوانیم خدمات مورد احتیاج مردم را روی یک سرویس تجمیع کنیم اتفاقا خیلی خوب است.

وی درباره ورود به ارز دیجیتال گفت: بانک مرکزی از ارایه خدمات پرداخت درون پیغام رسان ها هم به درستی حمایت نمی نماید و مجوز ارایه این خدمات را به راحتی نمی دهد، چگونه به ارز دیجیتال ورود کنیم؟

تلگرام در ازای مسدود شدن در ایران حاضر به همکاری با دولت نیست

غفاری در پاسخ به این سوال که تلگرام بارها اعلام نموده که حتی در ازای مسدود شدن تلگرام در ایران حاضر به همکاری با دولت ایران نیست آیا بی اهمیت بودن 40 میلیون کاربر ایرانی تلگرام برای این پیغام رسان واقعی است؟ گفت: 7 درصد کاربران تلگرام در روسیه هستند و وقتی تلگرام در روسیه فیلتر می گردد برای دور زدن فیلتر با همکاری آمازون و گوگل راه چاره ارائه می نمایند و به کسانی که وی پی ان می فروشند پول می دهند، برای کاربران ایران که یک پنجم کاربران در تلگرام در جهان را تشکیل می دهند این موضوع بسیار حائز اهمیت خواهد بود. بنابراین تلگرام به راحتی دست از ایران برنمی دارد.

برای پیغام رسان ها برنامه ریزی درستی در کشور انجام ندادیم

غفاری اضافه نمود: معتقدم مردم برای امنیت باید به سمت پیغام رسان های داخلی حرکت نمایند. اما باید فیلترینگ به سمت روش هدفمند انجام گردد و با کمترین حاشیه مردم قانع شوند. معتقدم برای پیغام رسان ها برنامه ریزی درستی در کشور انجام ندادیم، با فیلترینگ شبکه های دیگر مردم به یک پیغام رسان رفتند و تلگرام را ایجاد کردند البته طرح تجاری ایتا این نبود که تلگرام فیلتر گردد و مخاطبان ما را به عنوان پیغام رسان قالب استفاده نمایند. موضوع فیلتر شدن تلگرام بعدا مطرح شد.

حتی یک ویرگول هم از کدنویسی تلگرام استفاده ننموده ایم

وی درباره رفع فیلتر برخی از شبکه های اجتماعی خارجی گفت: موافق رفع فیلتر فیسبوک و توئیتر نیستم؛ زیرا هم اکنون شبکه های اجتماعی داخلی شبیه این شبکه ها در کشور خدمت ارائه می نمایند و علاقمندان به این خدمات می توانند از یکی از شبکه های داخلی ایران استفاده نمایند. معایب این شبکه کم نیست اما اکنون تلگرام پررنگ شده و در مرکز توجه نهاده شده است از طرفی باید بگویم این پیغام رسان به عمد شبیه به تلگرام طراحی شده تا حتی کسانی که اینترنت را با تلگرام شروع نموده اند را هم مخاطب قرار دهد. اما حتی یک ویرگول هم از کدنویسی تلگرام استفاده ننموده ایم. حتی توانمندی داشتیم که ظاهر پیغام رسان را به شکل دیگری طراحی کنیم اما نظر جمعی در ایتا این بود که در ابتدا این کار را نکنیم. در عملکرد هم تغییری ایجاد ننموده ایم و حتی به موضوع تبلیغات هم ورود نکردیم تا کانال ها بتوانند طبق رویه تلگرام تبلیغ بگیرند و از این نظر به صاحبان کسب و کار امنیت خاطر داده ایم.

پیغام رسان ایتا کاملا خصوصی ایجاد شده است

غفاری گفت: این پیغام رسان کاملا خصوصی ایجاد شده است و به هیچ نهادی وابستگی ندارد. ریالی از مراکز فرهنگی دریافت نکردیم به جز اخیرا که چند سخت افزار گرفته ایم. در حال حاضر هم در دیتاسنتر امین قم حضور داریم که یکی از دیتا سنتر های برتر در کشور است و با هزینه چند میلیارد تومانی ساخته شده است که به دلیل تجمیع خدمات در تهران کمتر مورد توجه نهاده شده است. اما باید به این نکته اشاره کنم که شرکت سامانه فناوری طوبی بیش از 14 سال سابقه در حوزه فناوری اطلاعات دارد. روزی این شرکت کار خود را از مرکز رشد دانشگاه شروع کرد و به سرعت به یک شرکت رشد یافته تبدیل شد. هم اکنون در حوزه پیغامک سازمانی و ارایه سرویس های ارزش اضافه نموده موبایلی فعال است. این شرکت 6 سال سابقه CP همراه اول و 3 سال سابقه CP ایرانسل را در کارنامه دارد.

مدیر پیغام ­رسان ایتا توضیح داد: فعلا در سیستم کشور ما ورود به موضوع درآمدزایی برای ایتا چالش زیادی نسبت به هزینه­ ها دارد، شاید تبلیغات اندکی بتواند هزینه ­ها را پوشش دهد، اما نمی تواند هزینه گسترش و توسعه شبکه را بدهد.از طرفی درصد استفاده از پیغام ­رسان ­ها و سایت ­های خارجی برای مخاطب و درآمدزایی آن برای اپراتورها بیشتر است و در برخی مناطق اپراتور برای حفظ کیفیت خود پهنای باند یک گیگ خود را تبدیل به 95 درصد پهنای باند خارجی و 5 درصد داخلی نموده بود، جالب اینکه وقتی کاربر از VPN استفاده می­ کرد، سرعتش بهتر می­ شد، اما زمانی که مخاطب وارد سایت­ های داخلی می­ شد، اینترنت کند می­ شد و نمی ­توانست وارد پیغام­ رسان­ های داخلی گردد.

سکانس دوم ، پیغام رسان سروش:با فیلتر کردن برخی اپلیکیشن ها نمی توان مردم را مجبور کرد به سمت پیغام رسان های داخلی بروند

مرتضی رحیمی مدیرعامل پیغام رسان سروش پلاس، درباره تعداد کاربران این پیغام رسان گفت: ما در رجیستر بیش از 20 میلیون هستیم و تعداد کاربران فعال ماهانه 3 میلیون است که یا چت شخصی و گروهی انجام دادند یا از کانال ها بازدید کردند.

وی اضافه نمود: در حال حاضر ما در مرحله اول احتیاجمند سخت افزار پیشرفته هستیم که توانایی خرید آن را برای 20 میلیون کاربر نداریم زیرا چندین میلیارد تومان بودجه می خواهد که اگر سخت افزار هم تهیه کنیم از طرفی در مرحله بعد احتیاج به نرم افزار داریم به این معنی که باید برای تشویق مردم سرویس های پایه مانند اجازه تماس برون شبکه داشته باشیم اما متأسفانه در این زمینه هیچ پیشرفتی نبوده است. همچنین باید بگویم با فیلتر کردن برخی اپلیکیشن ها نمی توان مردم را مجبور کرد به سمت پیغام رسان های داخلی بروند چراکه با نصب فیلتر شکن مشکل رفع می گردد.

رحیمی درباره اختصاص درآمد اپراتورها به پیغام ­رسان­ ها گفت: اختصاص درآمد اپراتورها به پیغام­ رسان­ ها به معنای خراب کردن اکوسیستم است و یکی از اتفاقات همین محدود کردن استفاده اینترنت داخلی است.

مدیرعامل سروش پلاس توضیح داد: در شورای عالی فضای مجازی مصوبه ای تصویب شد و برای ایجاد این زیرساخت برای افراد مختلف وظایف مختلفی معین شد و عقب افتادگی جدی در این حوزه وجود داشت و تقسیم وظیفه ای بین بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و صداوسیما ایجاد شد.

وی با تأکید بر اینکه فکر می کنم وزارت ارتباطات بیشتر از سایر حوزه ها در کار خود جدیت نشان داد، گفت: یکی از مسیرهای درآمدزایی پرداخت است، اما مردم این کار را انجام نمی­ دهند، چون بعد از آن اقتصادیات دریافت می­ گردد و وظیفه بانک مرکزی این بود که تا مدتی اقتصادیات دریافت نکند.

سکانس سوم، پیغام رسان گپ: حکمرانی دیجیتال باید جدی گرفته گردد

مهدی انجیدنی مدیرپیغام رسان گپ درباره نقش اپلیکیشن ها در اقتصاد کشور گفت: از آنجایی که پیغام رسان ها به عنوان یک پلت فرم ضروری برای اقتصاد کشورها شناخته شده اند، بسیاری از کشورها از داده های ملی خود به عنوان سرمایه ملی به وسیله داده ها حفاظت می نمایند، حتی پلت فرم ها ابزاری برای رشد کسب و کارها به حساب می آیند.

اپلیکیشن ها یک ابزار کارا هستند

وی اضافه نمود: در 10 سال اخیر تمرکز کشورهای در حال توسعه از پیغام رسان ها به عنوان ابزاری برای رشد کسب و کارها استفاده می نمایند، به طوری که در حال حاضر اپلیکیشن ها یک ابزار کارا هستند که دراین رابطه کشورهای کره جنوبی و چین توانسته اند اقتصاد کشور خود را با بهره گیری از پیغام رسان ها متحول نمایند.

انجیدنی توضیح داد: در کشور ایران از 10 سال قبل که موضوع پیغام رسانی ایرانی مطرح شد، متأسفانه تمام مزایای این پلتفرم های بومی به حاشیه رفت و موضوعاتی مثل حریم خصوصی مطرح شد. این درحالی است که در داخل کشور بین مسئولان رسانه ها شناخت درستی از یک پلت فرم بومی وجود نداشت و هیچ حمایتی از آنها انجام نشد.

استفاده نکردن از پیغام رسان های داخلی توسط مسئولان، مردم را دچار دوگانگی نموده است

وی ادامه داد: استفاده نکردن از پیغام رسان های داخلی توسط مسئولان، مردم را دچار دوگانگی نموده است، چرا که باید با استفاده از اپلی کیشن های داخلی، حمایت اولیه از آنها انجام گردد. در واقع باید بگویم مشکل پیغام رسان ها در حوزه فنی و سرمایه گذاری نیست، چرا که چالش ما شکاف فرهنگی و رفتار دوگانه مسئولان است.

پلت فرم های ایرانی در مقایسه با پلت فرم های کشورهای دیگر قابل مقایسه نیستند

مدیر پیغام رسان گپ گفت: در حال حاضر این اپلیکیشن چندین قرارداد بین المللی را با کشورهای مختلف منعقد نموده است و استقبال خوبی از پیغام رسان های ایرانی شده که می توان به کارکرد آنها اشاره نمود. این در حالی است که پلت فرم های ایرانی در مقایسه با پلت فرم های کشورهای دیگر قابل مقایسه نیستند. اما موضوع اینجاست که همه کشورهای جهان اهمیت پیغام رسان ها را درک کرد و سرمایه گذاری های زیادی بر روی آنها انجام داده اند، اما متأسفانه در ایران همچنان با مشکل مسائل سیاسی، این اپلیکیشن ها نتوانستند آنگونه که باید رشد داشته باشند.

پیغام رسان ها به عنوان معلومات اقتصادی جهان محسوب می شوند

وی با اشاره به اینکه پیغام رسان ها به عنوان معلومات اقتصادی جهان محسوب می شوند، گفت: در حال حاضر کشورهایی مانند کره جنوبی توانسته اند با استفاده از فناوری اطلاعات و پیغام رسان بومی در مبارزه با شیوع ویروس کرونا، فاصله گذاری هوشمند را انجام دهند که تا به امروز نیز پیروز بوده اند و توانسته اند این بیماری را در کشور ریشه کن نمایند. همچنین کشورهایی مانند انگلستان، چین و فلات در صورت رفع بیماری کرونا، موضوع آموزش برخط را ادامه خواهند داد، چرا که با استفاده از پیغام رسان های بومی کشور خود می توانند بسیاری از هزینه ها را کاهش داده و آموزش ها را به صورت آنلاین و با کیفیت بیشتری انجام دهند.

پیغام رسان گپ نزدیک به 6 میلیون و 400 هزار کاربر ثبت نامی دارد

وی در خاتمه گفت: در حال حاضر پیغام رسان گپ نزدیک به 6 میلیون و 400 هزار کاربر ثبت نامی دارد که از این تعداد 5 میلیون آن فعال هستند که 2.5 میلیون از کاربران فعال ایرانی بوده و یک ونیم میلیون دیگر خارجی هستند.

در ادامه گزارش برای گفت وگو با پیغام رسان داخلی بله متأسفانه پیروز به ارتباط مدیر جدید این اپلیکیشن نشدیم و با توجه به گفته های سایر پیغام رسان ها صحبت های مدیر قبلی این اپلیکیشن را که مدتی قبل با او گفت و گو کردیم اشاره خواهیم کرد.

سکانس چهارم ، پیغام رسان بله : حریم شخصی همیشه از نگرانی های برخی کاربران ایرانی

مصطفی رادمرد مدیر پیغام رسان بله درباره نگرانی کاربران از حفظ حریم شخصی در پیغام رسان های بومی گفت: طبق ابلاغیه جدید قوه قضاییه ، تمرکز حاکمیت بر کانال های عمومی با امکان انتشار محتوای مجرمانه است نه بر ارتباطات شخصی افراد.

حریم خصوصی در تمامی بسترها دارای شرایط خاص تحت حکم دقیق قضایی با شرایط معین است

رادمرد در پاسخ به این سوال که حریم شخصی همیشه از نگرانی های برخی کاربران ایرانی در استفاده از پیغام رسان های بومی بوده است و تصور می نمایند اطلاعات آنها در این شبکه ها صیانت نمی گردد، گفت: اطلاعات اقتصادی کاربران ایرانی در اپراتورها، بانک ها، شرکت های اینترنتی، فروشگاه ها و منابع دیگری موجود است اما اصل این است که حریم خصوصی در تمامی بسترها شامل اپلیکیشن ها، پیغامک، ایمیل و تماس دارای شرایط خاص تحت حکم دقیق قضایی با شرایط معین است.

مدیر پیغام رسان بله ادامه داد: در بحث حریم خصوصی در شبکه بله چند بعد دارد؛ بعد اول امنیت نرم افزار و شبکه است که با توجه به اینکه اپلیکیشن بانکی هستیم، استانداردهای امنیت اقتصادی را تامین نموده ایم؛ از بعد دوم هم که مسئله دسترسی به اطلاعات کاربران است، با توجه به اینکه یک کسب و کار هستیم و باید ریسک سرمایه گذاری را با جلب اعتماد عمومی کاهش دهیم، برای صیانت از حریم خصوصی کاربران یک کمیته حقوقی در شرکت تشکیل شده است. دسترسی به اطلاعات کاربران تنها با حکم قاضی و پس از تشکیل پرونده قابل آنالیز است و به دیگر نهادها دسترسی داده نمی گردد.

وی اضافه نمود: در حال حاضر تمرکز حاکمیت بر کانال های عمومی است، نه بر ارتباطات شخصی افراد. طبق ابلاغیه جدید قوه قضاییه و طرحی که در مجلس درباره حریم خصوصی در حال تصویب است، تنها محتوای کانال های عمومی که امکان انتشار محتوای مجرمانه را دارند، در صورت لزوم آنالیز خواهند شد تا از این طریق جلوی انتشار محتوای نامناسب گرفته گردد. به این ترتیب به چت های دو نفره، چند نفره و گروه ها ورود پیدا نمی نمایند.

ورود به چت ها تنها با داشتن شاکی خصوصی امکان پذیر است

وی ادامه داد: ورود به چت ها تنها با داشتن شاکی خصوصی امکان پذیر است. به این معنا که یک شاکی خصوصی شکایتی طرح کند، مبنی بر اینکه توسط فلان نفر در فلان تاریخ و فلان ساعت طی گفت وگویی مورد سوء استفاده نهاده شده است و مدعی باشد، سند این ادعا هم در آن گفت وگو موجود است. در اینجا سند این ادعا برای اعاده این دادرسی از پیغام رسان درخواست می گردد. در غیر این صورت که قاضی اساسا از وجود چنین چتی نیز مطلع نمی گردد. در صورت خصوصی بودن تقاضای مورد درخواست، تیم حقوقی شرکت وارد موضوع می گردد و مسئله را آنالیز می نماید. اگر درخواست دادگاه به بخشی از اطلاعات مشروع و لازم باشد، مدارک تحویل مراجع قضایی می گردد و در غیر این صورت تیم حقوقی از ارائه سند خودداری خواهد نمود. قاضی نمی تواند بگوید همه چت های این فرد از ابتدا تا کنون را بدهید؛ بلکه معینا گفت وگوی مورد شکایت و به صورت معین و محدود قابل آنالیز است؛ در غیر این صورت نماینده حقوقی شرکت با اتکا به قانون از ارائه اسناد درخواستی خودداری خواهد نمود. بنابراین این تصور اشتباه که برخی فکر می نمایند ممکن است برای مثال شخصی به اتهام سیاسی دستگیر گردد و سپس با دسترسی به تمامی اطلاعاتش، اتهامات جدیدی به او منسوب گردد، امکان قانونی ندارد و بله از این حق کاربرانش صیانت خواهد نمود.

برای پیغام رسان ها دادگاه جداگانه در نظر گرفته شده است

وی اضافه نمود: اخیرا نیز برای پیغام رسان ها نیز دادگاه جداگانه در نظر گرفته شده است که موضوعات مرتبط با این موارد باید در این دادگاه حکم داده گردد. تشکیل این دادگاه در ابلاغیه ای که اخیراً توسط دبیر کارگروه معین مصادیق محتوای مجرمانه اعلام شد موجود است اما نمی دانم هنوز اجرایی شده یا خیر. با توجه به اینکه درباره پیغام رسان های داخلی جرایمی مانند کلاه برداری و دیگر شکایت های خصوصی چون تهدید، هتک حیثیت افراد و ... قابل پیگیری است، از این منظر بستر امن تری نسبت به پیغام رسان های خارجی که دردسرهای شخصی قابل پیگیری نیست، وجود دارد.

حاکمیت باید اعتماد عمومی را درباره امنیت حریم خصوصی و آزادی بیان ایجاد کند

رادمرد گفت: تمامی اقدامات لازم حقوقی و فنی از طرف پیغام رسان ما انجام می گردد، اما در نهایت این حاکمیت است که باید اعتماد عمومی را درباره امنیت حریم خصوصی و آزادی بیان ایجاد کند به طوری که حاکمیت برای حمایت از پیغام رسان بومی کافی است، سازمان ها را به ارایه خدمات روی پیغام رسان بومی مجاب کند.

برای پیغام رسان های داخلی بازارسازی نمی گردد

رادمرد در پاسخ به این سوال که برخی کاربران معتقدند، فیلتر تلگرام با هدف حمایت از پیغام رسان های داخلی انجام می گردد، گفت: آن چیزی که از پیغام رسان های داخلی حمایت می نمایند، ارائه سرویس های کاربردی دستگاه به مردم است. اینکه قوه قضاییه، شهرداری، پلیس ناجا و دستگاه های اجرایی خدمات خود را روی پیغام رسان های بومی به مردم ارائه نمایند که این کار از هزینه زیاد سازمان ها را کاهش می دهد و در وقت و هزینه مردم صرفه جویی می نماید. اما برای پیغام رسان های داخلی بازارسازی نمی گردد و حاکمیت هنوز نتوانسته دستگاه ها را به ارایه خدمات روی پیغام رسان بومی مجاب نمایند.

رادمرد در پاسخ به این سوال که آیا یک کسب و کار پیغام رسان بومی اکنون درآمد زا و یک شرکت سودده است؟ گفت: از ابتدای سال 96 که این کار را با یک طرح کسب و کاری شروع کردیم در سال اول با جذب یک میلیون کاربر و با وجود رقیبی چون تلگرام بر مبنای تراکنش ها از جمله انتقال پول بین افراد، ایجاد کانال های فروشگاهی و همچنین خدمات بانکی مثل کارت به کارت، پرداخت قبض و خرید شارژ درآمد داشتیم. در سال گذشته 1600میلیارد تومان تراکنش در این پیغام رسان انجام شد و در سال 97 تصمیم داریم سرویس های ارزش اضافه نموده از جمله خدمات شهرداری را هم عرضه کنیم و اخیراً هم سرویس عوارض خروج از کشور را ارایه نموده ایم.

مدیرعامل پیغام رسان بله توضیح داد: این سرویس ها درآمدزا هستند. علاوه بر این در بخش ویترین بله بسترهایی برای فروشگاه ها و کسب و کارهای نوپا در نظر گرفته شده است که برای پیغام رسان درآمد دارد.

رادمرد در واکنش به این مطلب که در حال حاضر 5 پیغام رسان بومی مورد حمایت حاکمیت هستند و پیغام رسان بله در این لیست قرار ندارد، گفت: تجربه نشان داده، اگر مداخله دولت زیاد گردد ناخودمطلع به سمت رانت می رود مانند اتفاقی که در صنعت خودرو کشور اتفاق افتاده است. زیرا تقسیم عادلانه سخت است و معمولا اتفاق نمی افتد. انحصار تلگرام هم به دلیل مداخله دولت ایجاد شده که بسترهای خارجی را محدود کردند و بستر داخلی نیز از سمت موضوعاتی از جمله حریم شخصی و قوانین سخت گیرانه تحت فشار بود.

برخی دستگاه های حاکمیتی در مقام حمایت بدون حساب و کتاب خرج می نمایند

مدیر پیغام رسان بله ادامه داد: اگر حاکمیت سعی به ورود کند برخی دستگاه های حاکمیتی در مقام حمایت بدون حساب و کتاب خرج می نمایند و بازگشت هزینه هم چندان برایشان معنی پیدا نمی نماید و در نتیجه این شرایط رقابت را بر هم می زنند. در نهایت مردم نمی توانند در یک رقابت عادلانه انتخاب نمایند. اکنون هم مردم باید به صورت شفاف بدانند 5 پیغام رسانی که به عنوان پیغام رسان های منتخب انتخاب شده اند طبق چه معیار و ویژگی های انتخاب شده اند.

مدیر پیغام رسان بله درباره این موضوع که اپلیکیشن بله به دلیل حمایت از طرف بانک ملی در شعب این بانک به مشتریان بانک ملی پیشنهاد می گردد، آیا این موضوع انحصاری برای بانک ملی یا اپلیکیشن بله است؟ گفت: انحصاری در ارتباط با ارائه خدمات بانکی روی پیغام رسان ها نیست؛ چندین بانک وجود دارند که پیغام رسان های رقیب نیز می توانند با آنها ارتباط بگیرند، هر چند ضروری است، به استانداردهای امنیتی انتقال پول دست پیدا نمایند. اگر پیغام رسانی چون واتس اپ پرکاربر شده هیچ وقت به دلیل تبلیغات نبوده است؛ بلکه چون خدمات خوب و تجربه کاربری مطلوبی به مردم ارائه شده رشد نموده است. همین طور حتی با تبلیغات زیاد و انحصاری یک رسانه از یک پیغام رسان ممکن است مردم فقط آن پیغام رسان را نصب نمایند و فعال ننمایند. در نصب پیغام رسان بله در شعب بانک ملی هم به تجربه کاربری بسیار حساس هستیم و نمی خواهیم کارمندان سرویسی را به مشتری تحمیل نمایند. زیرا در این صورت متضرر می شویم. به این دلیل که مشتری تجربه بد خود را به دیگران انتقال می دهد.

وی ادامه داد: علاوه بر این در حال حاضر پیغام رسان بله به جز بانک ملی با 16 بانک دیگر نیز قرارداد همکاری دارد و بانک ملی نیز با اپلیکیشن های دیگری سرویس ارائه می نماید و ما در صدد بهبود خدمات برای جذاب تر شدن برای مردم هستیم.

کوشش می کنیم بدون خارج کردن رقیب، سهم بازار خود را گسترش دهیم

رادمرد در پاسخ به این سوال که قوی ترین رقیب بله بین پیغام رسان های داخلی کدام است و پیش بینی می کنید آینده بازار پیغام رسان ها در ایران به چه شکلی می گردد؟ گفت: کوشش می کنیم بدون خارج کردن رقیب، سهم بازار خود را گسترش دهیم. وقتی تلگرام با سرویس خوب توانست کاربر جذب کند نشان می دهد پیغام رسانی که سرویس بهتری ارایه کند شانس بیشتری برای پیروزیت دارد. تجربه نشان داده افراد در نهایت علاقه دارند 3 نرم افزار اصلی روی گوشی داشته باشند و رسیدن به این مرحله بستگی به این دارد که هر کدام چه میزان پیروز شده اند و خدمات شان چقدر با یکدیگر متفاوت بوده است.

رادمرد گفت: یک ویژگی بسیار اساسی در این پیغام رسان این است که به راحتی اینکه کاربر برای کاربر دیگری عکس می فرستند می تواند پول بفرستد و همین طور به راحتی اینکه پول می فرستد می تواند پول دریافت کند. در پیغام رسان بله برای دریافت پول، شکل جدیدی از پیغام را ایجاد نموده ایم که در پایین پیغام مبلغ پرداخت نوشته شده است.

پرداخت اجتماعی در کشور مغفول مانده است

مدیر پیغام رسان بله اضافه نمود: آن موقع متوجه شدیم پرداخت اجتماعی در کشور مغفول مانده است؛ سپس با بانک ها وارد مذاکره شدیم و بانک ملی که قصد فعال شدن در حوزه پرداخت اجتماعی را داشت برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرد.

وی در شرح خلاء نبود شبکه اقتصادی مرتبط با شبکه اجتماعی در کشور، گفت: پیش از اینکه مردم با پرداخت اجتماعی آشنا شوند، احتیاج آن را احساس نمی نمایند و نمی دانند که مردم کشورهای دیگر بسیار راحت تر کارهای شان را انجام می دهند. مردم روسیه، شرق آسیا، اروپا و آمریکا از حساب اقتصادی متصل به شبکه اجتماعی برخوردارند و برای مثال مسنجر فیس بوک و وی چت این امکان را به کاربران ارایه می نمایند از طرفی باید بگویم در ایران هم پلتفرم های خارجی فیلتر بوده و هم به دلیل محدودیت ها سیستم اقتصادی به شبکه های خارجی متصل نشده است. اینکه پیغام رسان بله با این قابلیت در سال اول 1600 میلیارد تومان تراکنش اقتصادی داشت، نشان از اقبال این روش دارد و در آینده هم تمامی شبکه ها به این سمت خواهند رفت. این قابلیت را با ریال که پول رایج کشور است، اجرا نموده ایم و اما در آینده ارز مجازی را هم می توانیم کنیم.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 29 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 679

به "عدم برنامه ریزی صحیح برای پیغام رسان های داخلی، نیازمند حمایت برای رقابت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم برنامه ریزی صحیح برای پیغام رسان های داخلی، نیازمند حمایت برای رقابت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید