هواپیماهایی که تاریخ را متحول کردند
به گزارش مجله جام جهان، بشر پرواز در اوج آسمان ها را مدیون این هواپیماها است، ماشین های پرنده ای که در عین سادگی در زمان خود تاریخ را متحول نموده اند.
زمانی که در هواپیمای غول آسای ایرباس A380 می نشینید، این موضوع که تاریخ پرواز با هواپیما فقط به 120 سال گذشته می رسد به نظر عجیب می آید. این نکته مورد توجه مت فالکوس (Matt Falcus) قرار گرفته و او به همین علت تاریخچه 50 هواپیمای اولیه را که به کل، تاریخ بشریت را تحت تاثیر قرار داده اند، منتشر نموده است.
تعدادی از این هواپیماها که در کتاب مت به آن ها اشاره شده، مانند DC3 و 747 معروف هستند، ولی مت تعدادی از هواپیماها را که کمتر شناخته شده اند، در اینجا مورد آنالیز قرار داده است.
Benoist Type XIV (سال 1913 میلادی)
در سال 1913 میلادی یک سازنده اتومبیل تصمیم گرفت به یاری شریک تجاری خود اولین هواپیمای Benoist را بسازد و اولین پرواز برنامه ریزی شده دنیا را انجام دهد. این پرواز بین سن پترزبورگ و تامپا در فلوریدا انجام می شد. از مسافران به پول امروز حدود 68 یورو پول گرفته شد و این پرواز تاریخچه سفر را در دنیا عوض کرد.
Fokker F.VII (سال 1925 میلادی)
آنتونی فوکر (Anthony Fokker)، یک هواپیمای تک موتوره طراحی کرد، ولی وقتی شنید که طراحان رقیب تعداد موتورها را افزایش داده اند، خیلی زود به این نتیجه رسید که باید دو موتور دیگر به هواپیما اضافه کند. نتیجه طراحی هواپیمای Fokker F.VII بود که ظرفیت 12 نفر مسافر را داشت. این هواپیما آخرین هواپیمای چوبی بود.
شاید معروف ترین فوکر، فوکر Cross باشد که چارلز لیندبرگ (Charles Lindbergh) برای عبور از اقیانوس آرام در سال 1928 از آن استفاده کرد. این پرواز 83 ساعت و 11 دقیقه طول کشید و دو توقف داشت.
Dornier Do X (سال 1929 میلادی)
فقط سه هواپیما از نوع Dorino Do X ساخته شد. این هواپیماها به پیروزیت تجاری نرسیدند. این کشتی بزرگ با دو بال پرنده که مکانی لوکس برای مسافرانش فراهم نموده بود، رکورد جدیدی در صنعت هواپیمایی دنیا را شکست و توانست 169 مسافر را حمل کند.
Junkers Ju 52 (در سال 1931 میلادی)
این هواپیما از بدنه فلزی ساخته شد و Junker به خاطر شرکت آلمانی که این هواپیما را ساخته بود، به معروفیت زیادی در دهه سی رسید. انعطاف پذیری این هواپیما در حمل مسافر و تجهیزات ارتش باعث شد که این هواپیما به سرعت مورد استفاده ارتش نازی قرار بگیرد. به هر حال Ju 52 مورد علاقه مسافران بود و بسیاری از شرکت های هواپیمایی از آن بهره می بردند. امروزه هم این هواپیماها موجود هستند و می توان از آن ها در مسیرهای کوتاه و برای تماشا منظره ها استفاده کرد.
Douglas DC-2 (در سال 1933 میلادی)
بسیاری در خصوص هواپیمای Douglas DC-3 شنیده اند که نه تنها نقش مهمی در جنگ دنیای دوم داشت، بلکه در پیشرفت صنعت هواپیمایی هم خیلی موثر بود. البته جد این هواپیما، DC-2 بود که کابین راحت را برای اولین بار به مسافران عرضه کرد. DC-2 باعث پیشرفت شرکت داگلاس و طراحی هواپیماهای بعدی این شرکت شد.
Short S.23 Empire (سال 1936 میلادی)
Sunderland و Sandringham هواپیماهایی بودند که باعث پیشرفت چشمگیری در صنعت هواپیمایی شدند. در داخل هواپیما مسافران می توانستند از کابین، سرویس بهداشتی و کافه بهره ببرند. این هواپیما برای خطوط هوایی ایمپریال (Imperial Airways) ساخته شده بود که مسیرهای طولانی تا آسیا، آفریقا و استرالیا را می پیمود. این هواپیما بسیار لوکس بود، ولی متاسفانه با آغاز جنگ دنیای فراوری این هواپیماهای لوکس متوقف شد و این هواپیماها به تاریخ پیوستند.
Sud Aviation Caravelle (سال 1955 میلادی)
با پیروزی هواپیماهایی مانند de Havilland Comet و بوئینگ 707 توجه شرکت های هواپیمایی به هواپیمایی فرانسوی Sud Aviation Caravelle جلب شد. این هواپیما اولین هواپیمایی بود که موتورها را نزدیک به دم هواپیما جای داده بود و اولین هواپیمای پیروز ساخت اروپا بود که سبب ساخت هواپیماهای ایرباس شد. بسیاری از شرکت های هوپیمایی مانند فین ایر (Finnair)، ایرفرانس (Air France) و یونایتد (United) تا دهه نود میلادی از Caravelle در پروازهای خود استفاده می کردند.
Hawker Siddeley Trident (سال 1957 میلادی)
قبل از اینکه بازار هواپیماها به وسیله بوئینگ تسخیر گردد، شرکت انگلیسی تریدنت (British Trident) ایده سه موتور و دم T شکل را پایه گذاری کرد. این هواپیما در خطوط هوایی انگلیس و چند کشور دیگر استفاده شدند، ولی مورد استقبال چندانی قرار نگرفتند. شرکت تریدنت که در ایده های نو حرف اول را می زد، در همین حین ایده خلبان اتوماتیک را که می توانست در شرایط مه آلود هواپیما را به سلامت به زمین بنشاند را بنا نهاد. این شرکت مدتی بسیار فعال بود، ولی بعد از ورود بوئینگ و داگلاس به کلی از بازار تجارت هواپیما استعفا داد.
De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter (سال 1965 میلادی)
Twin Otter به وسیله یک سازنده کانادایی و بر اساس هواپیماهای قبلی ساخته شد و توانست یکی از محبوب ترین هواپیماهای دنیا گردد. از این هواپیما در کانادا برای حمل و نقل مسافران و همین طور حمل مصالح معدنی به نقاط دوردست شمال کانادا استفاده می شد. این هواپیماها مسافران را تا مالدیو می بردند که بیش از 800 نمونه از این هواپیما ساخته شد. این فراوری به وسیله شرکت وایکینگ ایر (Viking Air) ادامه داده شد و تا امروز از این هواپیما فراوری می گردد.
Tupolev Tu-144 (سال 1968 میلادی)
کنکورد (Concorde) پیشرفته ترین هواپیمایی سوپرسونیکی بوده که تا به حال ساخته شده است. شاید عده ای به یاد داشته باشند که شوروی سابق مشابه این هواپیما را با نام کنکوردسکی (Concordski) و همین طور توپولوو را می ساخت. نه تنها این هواپیما زودتر ساخته شد بلکه رکورد کنکورد را در شکستن دیوار صوتی و حمل مسافران را در سرعتی بیشتر از سرعت صوت شکست.
Tupolev Tu-144 مزیت های زیادی داشت، ولی یک سقوط زود هنگام باعث خارج شدن این هواپیما از دور شد. در حالی که کنکورد تا 20 سال بدون مشکل پرواز کرد.
اگر قصد خرید بلیط هواپیما خارجی یا داخلی را دارید، با استفاده از موتور جستجوی پرواز خبرنگاران می توانید مقرون به صرفه ترین بلیط هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده های معتبر بخرید.
منبع: کجارو / The Daily Telegraph