توریسم مسئولانه و تاثیرات اجتماعی و فرهنگی آن

به گزارش مجله جام جهان، سفرنامه ای در وصف قبیله ماسای در آفریقای شرقی (Massai)

ما با وجود مطالب مختصر اینترنتی و فواصل محو شده مورد توجه بسیاری از گروه های قومی کمتر به سمت تصاویر عجیب و غریب می فرایند. آن ها تصاویری بر روی بورد Pinterest و یک لایک سریع در فیس بوک هستند. تفکر عمیقی در خصوص روش های مورد علاقه وجود دارد و ما در این دنیای دیجیتالی اغلب داستان های پشت این چهره های خارجی و سنت های محو شده را فراموش می کنیم.

توریسم مسئولانه و تاثیرات اجتماعی و فرهنگی آن

پس از بودن در یک تور پرجمعیت سردستی در شهر کیپ (Cape)، آگاهی خود را از عدم دانش در خصوص آن جا سنجیدم و می دانستم که سوالاتی بیش از آنچه که فکر کردم پرسیده می گردد و مسائلی در آفریقا وجود دارد که بسیار فراتر از آن چیزی است که خارجی ها شنیده اند.

توریسم مسوولانه (توریسم مسئولانه به نوع خاصی از توریسم اطلاق می گردد که در آن تاثیرات منفی زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی به حداقل می رسد) یک مساله بسیار پیچیده است. لبه ها و محدودیت های تجربیات مسافرت نرم می باشد. یک مساله نوآورانه و عجیب در یک جامعه ممکن است یک مساله حل شده و ساده در جامعه ای دیگر باشد.

این باور در حکم نوشدارویی برای مسائل دیده شده است که غارت و ویرانی را در آفریقا شکل داده است. به علاوه به باور من راه های مؤثری در خصوص توریسم مسوولانه وجود دارد.

به علاوه روش هایی برای بازدید از منطقه ها و پروژه های حمایت کننده ای وجود دارد که مشهورتر از مدل های استخراجی استعمارگرایی گذشته می باشد. تجارت های آفریقایی مسائل اجتماعی عملی را حل نموده و جوامع خود را شکل می دهند. اما پیدا کردن صداهای محلی در بین همه راه چاره های توسعه ای خارج مشکل است.

امیدوارم که بودن من در ماجی موتو در مفهوم آسیب نرساندن باشد در آنجا داوطلب نبودم و مهارت مورد احتیاج جوامع آن ها را نداشتم و حتی برای تغییر دادن آنجا نیز ماموریت نداشتم. آنجا را دیدم و به آن ها گفتم که توریسم مهم ترین منابع مورد احتیاج رئیس ماسای در این روستاست.

و جهت حمایت از تشکیلات سازمانی با استفاده از سرمایه توریسم جهت ساخت، اجرا و مدیریت پروژه های مدیریت در این جامعه از آنجا بازدید کردم. سلطان اُل ران توتو (Salatanole Ntutu)، رئیس مبارز و با جذبه ماسای از ماجی موتو، گروه کوچک ما را با سنت های زندگی ماسای آشنا کرد و با یاری افرادی از قبیله مجی موتو ماسای در تپه های لوتیا راه می رفتیم و با گیاهان دارویی آن ها آشنا می شدیم و از بالای یک تپه غروب خورشید را دیدن کردیم. هر روز بعدازظهر دور آتش آواز می خواندیم و هر روز پروژه های در حال ساختی را با حمایت کمپ فرهنگی می دیدیم.

سفر ما به ظاهر یک روش ساده برای جهانگرد ها در جهت مداخله مسئولیت پذیرانه با فرهنگ ماسای بود. کمپ فرهنگی تک حلقه ای در شبکه گسترده و به هم پیچیده پروژه های محدود شده ترموا دیدگاه سلطان و اجرای محتاطانه آن بود.

یک مدرسه ابتدایی اینکیتنگ لپا (Enkiteng Lepa) در جاده کثیف پر از گرد و خاک با فاصله پیاده روی کوتاهی از کمپ فرهنگی قرار داشت.

رز در روز اول اقامت در ماجی مونتو ما را به مدرسه برد.

بوی حرارت پخت و پز خشکی به مشام می رسید و رز اهمیت مدرسه برای این جامعه را برای ما شرح داد و با وجود شباهت به مدارس دیگر در سراسر جهان (ردیف پنجره ها و فضای دویدن) منحصر به فرد بود. این مدرسه بر دو هدف اولیه یادگیری تأکید داشت: آموزش مدرن و درک جامعی از سنت های ماسای. این وابستگی به سنت ها باعث شد که چیزهای زیادی را در این منطقه یاد بگیرم. اگرچه سلطان مدل توریسمی مدرن را برای این جامعه ساخته بود، هر پروژه جدیدی با پیشرفت مدرن و حفظ سنت آن ها گره خورده بود. بنابراین این توازن باعث پیروز شدن کار آن ها بود. به علاوه این کمپ فرهنگی از بیوه زنان و دختران بیوه روستا که براساس فرهنگ سنتی ماسای قادر به ازدواج نبوده یا اموالی ندارند حمایت می نماید. در نتیجه بسیاری برای حمایت از خود و بچه هایشان مشکل دارند. طرح حمایت از بیوه زنان روستا شبکه حمایتی را که قبلاً فاقد آن بودند را برای آن ها فراهم می آورد و برای آن ها منبع عایدی است، زنان تسبیح سازی را به جهانگرد ها یاد می دهند و جواهرات نفیس و پیچیده خود را به آن ها می فروشند.

منبع: الی گشت
انتشار: 25 اسفند 1400 بروزرسانی: 25 اسفند 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1533

به "توریسم مسئولانه و تاثیرات اجتماعی و فرهنگی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توریسم مسئولانه و تاثیرات اجتماعی و فرهنگی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید