رنگ و نور مسحورکننده قطب جنوب پس از فعالیت آتشفشانی

به گزارش مجله جام جهان، محققان مستقر در قطب جنوب با مشاهده پس زمینه رنگی و نور آسمان پس از فعالیت های آتشفشانی به هیجان می آیند. پراکنده شدن نور در نتیجه برخورد با ذرات معلق در هوا، گویی منظره ها دنیایی فرازمینی را ایجاد می نماید.

رنگ و نور مسحورکننده قطب جنوب پس از فعالیت آتشفشانی

یک تکنسین علمی به نام استوارت شاو عکس هایی زیبا و ویرایش نشده از این چشم انداز منحصر به فرد گرفته است.

فوران که این منظره ها باورنکردنی را ایجاد کرد، در ماه ژانویه در تونگا رخ داد. نشانه هایی از به اصطلاح اثر پس درخشش afterglow effect در نیوزیلند در چند ماه گذشته ظاهر شده. این پدیده به وسیله ذرات معلق به جامانده در هوا که عمدتاً از ذرات سولفات ساخته شده اند، ایجاد شد. از آنجایی که فوران از یک آتشفشان زیر آب سرچشمه می گیرد، دانشمندان معتقدند که قطرات بخار آب نیز در ایجاد رنگ های زیبای آسمان یاری می نماید.

شاو که در پایگاه اسکات آژانس تحقیقاتی قطب جنوب نیوزیلند مستقر است.

او می گوید: معمولاً در اواسط زمستان، قطب جنوب تقریباً به صورت همیشگی تاریک است و به جز یک گرگ و میش خفیف در حوالی ظهر نور دیگری دیده نمی گردد.

بعد تصور کنید که شاهد نمایشی باشیم که باعث گردد بیشتر پرسنل ایستگاه ژاکت به دست به با دوربین های خود به بیرون بدوند و با دوربین های خودچشم انداز را دیدن و ثبت نمایند، من این عکس ها را ویرایش هم نکرده ام، تقریباً همان طوری هستند که دیده ام. باورنکردنی است.

ذرات معلق در هوا می توانند ماه ها پس از فوران دور کره زمین بچرخند، نور را پراکنده و منحرف نمایند تا سایه های باورنکردنی صورتی، آبی و بنفش که در تصاویر دیده می گردد ایجاد نمایند.

جوردی هندریککس، مشاور ارشد علوم قطب جنوب نیوزیلند، گفت: طبیعت هرگز از اجرای نمایش در قطب جنوب کوتاهی نمی نماید.

منبع: Antarctica New Zealand

منبع: یک پزشک
انتشار: 5 مرداد 1401 بروزرسانی: 5 مرداد 1401 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1646

به "رنگ و نور مسحورکننده قطب جنوب پس از فعالیت آتشفشانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگ و نور مسحورکننده قطب جنوب پس از فعالیت آتشفشانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید