رویترز: قرارداد مهمی در سفر روحانی به اروپا امضا نمی گردد

به گزارش مجله جام جهان، رویترز با اشاره به سفر رئیس جمهور ایران به ایتالیا و فرانسه که با هیئتی 120 نفره انجام می گیرد نوشت: مقامات فرانسوی و ایتالیایی انتظار ندارند در جریان این سفر، قراردادهای مهمی امضا گردد.

رویترز: قرارداد مهمی در سفر روحانی به اروپا امضا نمی گردد

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور لوکس کانادا هستید با ما همراه شوید

به گزارش خبرنگاران رویترز طی گزارشی نوشت پس از لغو تحریم ها و بازگشت اقتصاد 80 میلیون نفری ایران به عرصه تجارت جهانی، حسن روحانی، این هفته برای نشان دادن پتانسیل بالای سرمایه گذاری در ایران به اروپا سفر می نماید.

روحانی در اولین سفر خارجی خود از زمان اجرایی شدن توافق، در راس هیئتی 120 نفره متشکل از کارآفرینان ایرانی، وزیر نفت و دیگر مقامات دولتی برای پنج روز به پاریس و رم می رود. وی با پاپ فرانسیس و فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه ملاقات و گفت و گو خواهد نمود.

یک هفته پس از لغو تقریبا همه تحریم ها، مقامات فرانسوی و ایتالیایی همچنان انتظار ندارند در جریان این سفر، قراردادهای مهمی امضا گردد. خود روحانی از جهت طولانی پیوستن مجدد اقتصاد ایران به اقتصاد جهانی سخن گفته است.

با این وجود، ایران قبلا در کنفرانس هوایی که در روز قبل از این سفر برگزار گردید، تمایل خود را برای خرید کالاهای اروپایی اعلام نموده و روز یکشنبه برنامه هایی را برای خرید 8 جت سوپرجامبوی ای 380 از ایرباس و نهایتا خرید 100 هواپیما از بوئینگ اعلام نموده است.

یک مقام ارشد ایرانی در این باره گفت: این یک سفر بسیار مهم است... زمان آن است که ورق را برگردانیم و درهای همکاری بین کشورهایمان در حوزه های مختلف را باز کنیم.

سفر روحانی به فرانسه، که اولین سفر یک رئیس جمهور اسلامی ایران به این کشور از 1999 تاکنون است، فرصت هایی را برای بهبود روابط با کشوری که از نظر تاریخی مناسبات نسبتا محبت آمیز ای با ایران داشته ایجاد می نماید.

از ماه جولای به این طرف، فرانسه بر خلاف مواضع سرسختانه اش در طول انعقاد توافق هسته ای، موضعی مصالحه جویانه تر در پیش گرفته است. یک هیئت ارشد مالی و سیاسی فرانسوی در ماه سپتامبر به تهران سفر کرد. نمایندگان حدود 130 شرکت فرانسوی از بخش های مختلف کشاورزی گرفته تا ساخت و ساز و گردشگری در این سفر حضور داشتند.

یک دیپلمات دیگر فرانسوی گفت: ما از زمانی که همه می گفتند از مواضع سختگیرانه مان در مذاکرات هسته ای، به لحاظ مالی متضرر خواهیم شد، خیلی فاصله گرفته ایم. قراردادهایی بسته شده و پیشرفت هایی در قراردادها به دست آمده است... اما من احساس می کنم تا حدی ملاحظه و احتیاط بین شرکت ها وجود دارد.

اما مقامات ایتالیایی از فرانسوی ها مشتاق ترند. ایتالیا به صورت سنتی همیشه روابط مالی نزدیکی با تهران داشته است.

ساکه، آژانس اعتبارات صادراتی ایتالیا گفته صادرات کالاهای ایتالیایی به ایران ممکن است در طی 4 سال و در فاصله سال های 2015 تا 2018 حدود 3 میلیارد یورو افزایش یابد. ارزش کل صادرات ایتالیا به ایران در سال گذشته 1.56 میلیارد یورو بود.

اما یک منبع صنعتی گفت، انتظار نمی رود قراردادهای مهمی در جریان این سفر به امضا برسد. یک مقام یک شرکت مهم انرژی گفت، هنوز روشن نیست که ایران برای این بخش چه قراردادهایی در ذهن دارد.

روحانی پس از گفت و گو با رهبران بنگاه های مالی، برای گفت و گو با پاپ فرانسیس به واتیکان خواهد رفت. پس از توافق هسته ای، پاپ گفته بود امیدوار است که این توافق شروع یک گام قاطعانه به سمت جهانی امن تر و برادرانه است.

174

منبع: تسنیم
انتشار: 10 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 194

به "رویترز: قرارداد مهمی در سفر روحانی به اروپا امضا نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویترز: قرارداد مهمی در سفر روحانی به اروپا امضا نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید