سرمایه گذاری به نفع والیبال است، به تعداد انگشتان باشگاه نداریم

به گزارش مجله جام جهان، به گزارش خبرنگاران، سی و چهارمین دوره رقابت های لیگ برتر والیبال اسفندماه سال گذشته با قهرمانی تیم فولاد سیرجان به پایان رسید. با شروع سال جدید و در اتفاقی مثبت برخی از تیم های مطرح از جمله سایپا، سپاهان، سیرجان، پیکان، شهرداری ورامین، هراز آمل و شهداب یزد به جذب و حفظ بازیکنان مد نظر خود پرداختند تا با برنامه ریزی مناسب برای فصل جدید پر قدرت تر ظاهر شوند.

سرمایه گذاری به نفع والیبال است، به تعداد انگشتان باشگاه نداریم

اقدام مثبت تیم ها در حالی نوید بخش رقابت هایی تماشایی همچون فصل پیش را می دهد که رئیس فدراسیون والیبال در اقدامی قابل تأمل خبر از 16 تیمی شدن رقابت ها داد. محمدرضا داورزنی در حالی این خبر را رسانه ای کرد که هنوز مشورتی با تیم های حاضر در لیگ انجام نشده است.

تصمیم داورزنی نه تنها بر خلاف آئین نامه کمیته رویدادها و مسابقات است بلکه رئیس فدراسیون در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرده بود: به اعتقاد من لیگ برتر ایران ظرفیت 12 تا 14 تیم را دارد. شرایطی را باید به وجود آوریم که تیم ها به سختی وارد لیگ برتر شوند اما می طلبد که لیگ دسته یک به خوبی کارش را انجام دهد تا در آنجا نیز شاهد تیم های خوب باشیم. برای استان ها جذابیت لیگ برتر بیشتر است.

علاوه بر داورزنی تعداد زیادی از کارشناسان نیز اعتقاد دارند ظرفیت لیگ برتر والیبال ایران بین 8 تا 12 تیم است.

در تبصره 8 آیین نامه نیز آمده است: بر حسب شرایط و با صلاحدید فدراسیون تعداد تیم های لیگ برتر تا 14 تیم می تواند افزایش یابد و در انتها فقط تیم های اول تا دهم امتیاز بندی می شوند و 4 تیم آخر به دسته اول نزول می کنند.

آیین نامه در ابتدای فصل گذشته بارها نقض شد و حتی مصوبه هیأت رئیسه نادیده گرفت شد. هنوز تکلیف تیم های صعود کننده و سقوط کننده مشخص نیست و با اعلام رئیس فدراسیون هیچ تیمی سقوط نخواهد کرد و دو تیم دیگر اضافه می شود.

خبرنگاران برای بررسی بیشتر این تصمیم گفتگویی را با محمدرضا دامغانی، کارشناس والیبال انجام داده است که مشروح این گفتگو در ادامه می آید:

محمدرضا دامغانی در گفتگو با خبرنگاران گفت: دو بحث مطرح می شود؛ نخست آنکه به اعتقاد همه کارشناسان برای تشکیل 16 تیم در مسابقات لیگ برتر والیبال بازیکن نداریم. اگر نگاهی بیندازیم به بازیکنانی که در فصل جابجایی جذب تیم ها شده اند، شاید فقط 10 تیم بازیکنانی را جذب کرده باشند که رقابت نزدیکی با هم خواهند داشت. بنابراین والیبال ایران گنجایش 16 تیم در لیگ برتر را ندارد.

کارشناس والیبال در ادامه تأکید کرد: از سوی دیگر، در زمان مدیریت یزدانی خرم نیز شرایط برای برخی تیم های علاقه مند در لیگ برتر، فراهم شد چرا که سرمایه گذاری در والیبال انجام می شود. هر چقدر سرمایه جذب شود، به نفع والیبال خواهد بود.

وی تأکید کرد: قبول دارم که کیفیت کاهش پیدا می کند اما دیدگاه جذب سرمایه در گذشته نیز مورد استقبال قرار می گرفت. هنوز 16 تیم شدن رقابت ها قطعی نیست و قرار است مجموعه مدیران باشگاه ها در این زمینه به جمع بندی برسند.

با این اتفاق ارزش لیگ برتر چه خواهد شد؛ چرا که در غیر این صورت رقابت معنایی نخواهد داشت و هر تیمی که بخواهد در لیگ برتر حاضر می شود؟ دامغانی در پاسخ به این سئوال گفت: سال گذشته تجربه ای در مسابقات داشتیم که برای نخستین بار بود. لیگ در شرایطی برگزار گشت که تیم هایی که درگیر کرونا نبودند، شرایط تمرینی خوبی داشتند و در مقابل تیم هایی که درگیر کرونا بودند، توان لازم در تمرینات را نداشتند.

کارشناس والیبال ادامه داد: قانون هیئت رئیسه باید اعمال شود، هنوز این تصمیم قطعی نیست اما همانطور که گفتم از دو منظر باید به آن نگاه کرد. نخست آنکه تعداد بازیکن کافی برای 16 تیم نداریم و دوم، نمی توان از سرمایه گذاری غافل شد.

وی افزود: یکی از امتیازهایی که هر رئیس فدراسیون به آن توجه دارد، جذب اسپانسر است. در سال های گذشته تیم هایی که وضع مالی خوبی داشتند، 12 بازیکن خوب را جذب می کردند تا حریفان متضرر شوند. چرا آن زمان که کیفیت دستخوش تغییرات می شد، کسی اعتراض نمی کرد؟ می توانیم راهکار ارائه دهیم که اگر تعداد تیم ها زیاد شد، هر باشگاه مجوز استفاده بیشتر از دو یا سه ملی پوش را نداشته باشد.

کارشناس والیبال در خصوص این که طبق آیین نامه، رقابت ها باید با حضور 12 تیم پیگیری شود شرح داد: شاید در والیبال ایران تعداد باشگاه ها به تعداد انگشتان دست باشند؛ باشگاه پیکان از جمله آنها است که یک مجموعه ورزشی می باشد یا شهداب و سپاهان. از آنجایی که تعداد باشگاه ها کم هستند، با تغییر افراد در رأس مدیریت یک تیم، برنامه ها تغییر می کند. اگر تعداد باشگاه ها بالا باشد، به طور اتوماتیک قوانین و آیین نامه ها رعایت می شود اما امروزه بر اساس سلایق مدیران، کارها پیش می رود و چون باشگاه ها به تعداد کافی نیستند، مدیران و مسئولان فدراسیون بر اساس خرد جمعی تصمیم گیری می کنند.

دامغانی در انتها گفت: امیدوارم شرایطی پیش آید که در سال المپیک، والیبال ایران پیشرفت کند و در آرامش باشد تا بتوانیم نتایج خوبی در رقابت های لیگ ملت ها و المپیک به دست آوریم که هم منجر به جذب اسپانسر می شود و هم والیبال به روزهای اوجش بازخواهد گشت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1215

به "سرمایه گذاری به نفع والیبال است، به تعداد انگشتان باشگاه نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمایه گذاری به نفع والیبال است، به تعداد انگشتان باشگاه نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید