سفر اردوغان به اوکراین و تأثیر آن بر روابط با روسیه

به گزارش مجله جام جهان، سفر رئیس جمهوری ترکیه به اوکراین در شرایط تشدید اوضاع در ادلب سوریه و اظهارات اردوغان در کی یف، نه تنها درباره کریمه، بلکه درباره یاری به تقویت دفاعی اوکراین و انتقال گاز به این کشور، می تواند باعث تیرگی جدی روابط مسکو-آنکارا گردد.

سفر اردوغان به اوکراین و تأثیر آن بر روابط با روسیه

از سفر با مجری مستقیم تور کانادا لذت ببرید. سفری فراموش نشدنی به تورنتو و آبشار نیاگارا که حسابی حال شما را دگرگون خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران ، روزنامه نیزاویسیمایا گازیتا، امروز سه شنبه در تحلیلی نوشته است: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه برای یک ملاقات رسمی به کی یف سفر کرد. این دومین نشست سران اوکراین-ترکیه طی 6 ماه گذشته بود که در شرایط تشدید وخامت اوضاع در سوریه برگزار گردید و با نشست قبلی سال گذشته تفاوت چشمگیری داشت.

اردوغان که در زمان سفر ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به ترکیه از اظهارات ضدروسی خودداری نموده بود، این بار نارضایتی خود را از مسکو را نشان داد.

این سخنان محدود به اظهارات مرسو درباره عدم به رسمیت شناختن حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه نبود، بلکه رهبر ترکیه با انتقاد شدید از اقدامات روسیه در سوریه، به طرف اوکراینی قول مساعدت نظامی داده و با رئیس جمهور زلنسکی درباره امکان تحویل گاز دریای خزر به اوکراین گفت وگو کرد .

یکی از مهمترین نتایج سفر اردوغان به کی یف که در مسکو نیز قطعاً به آن توجه خاص خواهد شد ، توافقاتی بود که روسای جمهور ترکیه و اوکراین برای تقویت روابط دفاعی بین دو کشور به دست آوردند.

رئیس جمهور اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ولادیمیر زلنسکی، نه تنها قول تقویت دفاعی اوکراین را داد، بلکه یادآور شد که گاز دریای خزر از حوزه های انرژی جمهوری آذربایجان می تواند جایگزین گاز طبیعی روسیه گردد.

رئیس جمهوری اوکراین نیز گفت: مسئله متنوع سازی منابع تأمین انرژی برای ما بسیار مهم است. ما درباره احتمال انتقال گاز خزر به وسیله خط لوله گاز تاناپ به وسیله اتصالات مربوط به اوکراین صحبت کردیم.

پر رنگ تر شدن مواضع ضدروسی رئیس جمهوری ترکیه درباره شرایط کریمه

یکی از دلایل دیگری که سفر اردوغان به کی یف ممکن است روابط آنکارا و مسکو را پیچیده تر کند، مسئله کریمه بود. هرچند مواضع ترکیه در قبال این موضوع تغییر ننموده و آنکارا همیشه الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نمی شناخت، با این حال ، در شرایط کنونی ، اظهارات اردوغان با واکنش شدیدی از طرف مسکو روبرو شد.

دمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه روز گذشته اظهار داشت که ولادیمیر پوتین بارها با اردوغان درباره شرایط تاتارهای کریمه در کریمه صحبت نموده و طرف روسی بارها بی اساس بودن هرگونه ترس درباره تاتارهای کریمه را یادآور شده است. علاوه بر این ، پسکوف گفت که دعوت از رئیس جمهوری ترکیه برای سفر به جمهوری کریمه و آشنا شدن شخصی با اوضاع آنجا همچنان معتبر است.

نکته ظریف این است که اوکراین با سفر رهبران خارجی به شبه جزیره کریمه که بدون هماهنگی با کی یف صورت بگیرد، به شدت مخالف است و از نظر طرف اوکراینی، چنین سفرهایی به قانونی شدن شرایط حاکمیت روسیه بر این منطقه یاری می نماید.

دقیقاً در این رابطه سفر اردوغان به کی یف و سخنانش درباره کریمه، برای اوکراین از اهمیت زیادی برخوردار است ، برای اینکه عامل تاتارهای کریمه در سیاست ترکیه قابل توجه است. ضمن اینکه بعضی نمایندگان مردم تاتار کریمه در کشور ترکیه زندگی می نمایند، و مقامات آنکارا به این اقلیت ملی توجه خاص دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 224

به "سفر اردوغان به اوکراین و تأثیر آن بر روابط با روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر اردوغان به اوکراین و تأثیر آن بر روابط با روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید