تور آلمان ارزان: پارک طبیعی در راه آهن متروکه برلین

به گزارش مجله جام جهان، در ایستگاه راه آهنی که هم متحدین و هم متفقین جنگ جهانی دنبال خراب کردنش بودند، حالا پارکی طبیعی سبز شده است.

تور آلمان ارزان: پارک طبیعی در راه آهن متروکه برلین

با تور آلمان ارزان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ آلمان دیدن کنید.

ایستگاه قطار آنهالتر (Anhalter) به مدت بیش از یک قرن مهم ترین ایستگاه راه آهن برلین بود. نمای خروجی این ایستگاه زیبا، در قلب مرکز آلمان، حدود صد متر مساحت داشت و با مجسمه های فلزی تزئین شده بود. در درون آن نیز فضایی دلباز و باشکوه ساخته بودند؛ مسافرانی که از لایپزیگ، فرانکفورت، مونیخ و جاهای دیگر می آمدند در آنجا جمع می شدند.

سقفش سازه ای آهنی و شیشه ای بود که در ارتفاع 30متری قرار می گرفت و می توانست سایه بان حدود 40 هزار نفر باشد. ایستگاه قطار آنهالتر بزرگ ترین و برترین ایستگاه برلین بود.

هیتلر اما برنامه های دیگری برای برلین داشت. او می خواست برلین را مرکز دنیا کند و ایستگاه آنهالتر سد راه این برنامه بزرگ بود. ولی پیش از آنکه هیتلر این ایستگاه قرن نوزدهمی را تخریب کند، بمب های جبهه متفقین این کار را کردند. بر اثر این بمباران، ایستگاه راه آهن بسیار آسیب دید؛ بخش بزرگی از سقفش ریخت و باقی آن ناایمن و متزلزل شد. زیرساخت های ریلی آلمان آنقدر آسیب دید که کل سیستم راه آهن کشور را فلج کرد.

وقتی جنگ به اتمام رسید، ایستگاه آنهالتر بسته شد و تمام رفت و آمدهای ریلی بین برلین و دیگر نقاط آلمان شرقی به وسیله راستا جدیدی صورت گرفت تا از آن ایستگاه رد نشوند؛ زیرا ایستگاه آنهالتر در برلین غربی قرار داشت. ساختمان ایستگاه در سال 1960 ویران شد اما بخشی از نمای بیرونش را نگاه داشتند که هنوز هم در جایش باقی است. حالا پیرامون آن را ساختمان های اداری، هتل ها، سوپرمارکت ها، زمین بازی و سالن کنسرت اشغال نموده اند.

پارک تمپلهوف (Tempelhof) در ضلع جنوبی ایستگاه سابق قرار گرفته است. پس از بسته شدن ایستگاه آنهالتر در سال 1952، بخش غربی حیاط نیز بسته شد اما همچنان بخش شرقی اش تا حدود چهار دهه مورد استفاده قرار می گرفت. بخش غربی دست نخورده باقی ماند؛ به همین علت، طبیعت دست به کار شد و طی شصت سال آن فضا، در قلب شهر، را به پارکی طبیعی تبدیل کرد. حالا علف ها و درختان کاملاً آنجا را پوشانده اند.

با کوشش شهروندان و حمایت شهرداری، این مکان جادویی حالا به پارکی عمومی با نام پارک طبیعی زودگلنده (Südgelände) تبدیل شده است. در پارک 366 نوع گیاه دانه دار، 49 گونه قارچ، 49 گونه پرنده، 14 گونه ملخ و جیرجیرک، 57 گونه عنکبوت و 95 گونه زنبور (که بیش از 60 گونه آن در معرض خطر هستند) وجود دارد.

از روزگار پیشین محوطه، چند کیلومتر راه آهن، یک موتور بخار، چند تیرک، ساختمان اداری و منبع آبی 50متری به جای مانده است.

منبع: کجارو / amusingplanet.com
انتشار: 12 خرداد 1401 بروزرسانی: 12 خرداد 1401 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1596

به "تور آلمان ارزان: پارک طبیعی در راه آهن متروکه برلین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور آلمان ارزان: پارک طبیعی در راه آهن متروکه برلین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید