پرسش های اولین و آخرین براین مگی

به گزارش مجله جام جهان، کتاب پرسش های اولین و آخرین نوشته براین مگی با ترجمه عبدالرضا سالاربهزادی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.

پرسش های اولین و آخرین براین مگی

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، کتاب پرسشهای اولین و آخرین نوشته براین مگی به تازگی با ترجمه عبدالرضا سالاربهزادی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این کتاب سال 2016 توسط انتشارات دانشگاه پرینستون در آمریکا چاپ شده است.

براین ادگار مگی فیلسوف و نویسنده انگلیسی که پیش تر ترجمه مجتبی عبدالله نژاد از رمان مواجهه با مرگ توسط همین ناشر چاپ شده، سال 2019 درگذشت. مگی از فلاسفه ای بود که تلاش دارند مفاهیم پیچیده فلسفی را با زبانی ساده و گاهی در قالب داستان بیان کنند. او از نظر سیاسی هم کنش هایی داشت و جهت گیری های سوسیال دموکرات داشت.

عمده شهرت براین مگی به خاطر عامه فهم کردن مطالب فلسفی در کتاب و آوردن فلسفه به برنامه های تلویزیونی است. مگی همچنین در حوزه های شعر و موسیقی هم فعالیت هایی در کارنامه دارد. عبدالرضا سالاربهزادی مترجم کتاب پیش رو، می گوید مگی را از نظر من، فیلسوف نمی توان خواند. او نویسنده فلسفه بود.

مانی پارسا ویراستار ترجمه پرسشهای اولین و آخرین هم مگی را یک لاادری می خواند چون معتقد بود می داند که نمی داند. البته او این تذکر را می دهد که مگی از آن لاادری هایی نبود که کسب نفرموده به معرفت قدری، لاادری شده اند. او معتقد است لاادری گری، اگر از نوع حقیقی اش باشد، مقامی از حیرت است و آدم، یاد پا در وادی حیرت و حقیقت نمی گذارد یا حیرت می کند و هرگز به مقام یقین نمی رسد و یا حیرت می کند و در اسرع وقت پیش از مرگ، به یقین می رسد.

کتاب پیش رو 7 فصل اصلی دارد که عناوین شان به ترتیب عبارت است از: زمان و فضا، دریافتن موقعیت خودمان، مخمصه بشری، آیا تجربه درک شدنی است؟، چنین افکاری از کجا می آیند؟، تاملات شخصی و جمع بندی مخمصه ای که در آن گرفتاریم.

براین مگی در کتاب پرسشهای اولین و آخرین به صراحت خود را لاادری خوانده و استدلال روشن اش علیه ایمان محض و بی ایمانی محض نیست. بلکه بدیلی برای تفکر فلسفی است. به گفته مانی پارسا، مگی خود را لاادری خوانده نه شکاک یا ماتریالیست. کاری که مگی در نوشته های خود در کتاب پیش رو انجام داده، به بیان پارسا، این گونه است: او جهالت را نمی ستاید. به هستی می نگرد و صادقانه خود را در برابر عظمت هستی جاهل می یابد. صدق جهل برای او در این نکته نهفته است که بی تصدیق جهل خویشتن، قدم نهادنی در طریق دانایی میسر نیست.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

در مورد اخلاق، شکل شناخت و درک چیزی، امری غریب است که نه فقط از شناخت صدق و درست بودن گزاره های مشخصی شکل می گیرد، بلکه همچنین از اذعان به این شکل می گیرد که ضروری است حقیقت داشتن آنها بر رفتار ما تاثیر بگذارد. اگر در واقع چنین است که اخلاق ریشه در نوعی اشتراک هستی های درونی ما دارد، این توضیح می دهد که چرا ما چنان به فوریت و بی واسطه از احکام اخلاقی در روابطمان با دیگران آگاهیم، و نیز اینکه چرا نمی توانیم این احکام را با استدلال های قاطع منطقی پشتیبانی کنیم: آنها ریشه در عقل و منطق ندارند. و اگر از نظر منطقی امکان پذیر نیست که اخلاق را با مبانی استدلال عقلی پشتیبانی کرد پس این نمی تواند لازمه عقلانیت و منطق باشد. در آن صورت نمی توان بر هر دیدگاه فرضی از اخلاق که بگوید این امر مبانی عقلی ندارد خرده گرفت. اگر می داشت اشتباه می بود. در آن صورت، مطالبات معتبر عقلانیت پاسخگو بودن به این است که چرا این گونه است، و نیز گشاده نگاه داشتن اعتقادات اخلاقی مان به نقد و خرده گیری در آن سطح، در سطحی فراتر، جایی که قادر باشیم در پاسخ به مخالفت، استدلال عقلانی ارائه کنیم. به عنوان مثال، اگر شما کارمند دولتید و فکر می کنید به لحاظ اخلاقی موظفید از سیاستی پیروی کنید که از دست رفتن زندگی بی گناهان را تقلیل می دهد، ممکن است نتوانید با استدلال عقلانی ای که بنیادگرایان مذهبی و سیاسی را هم متقاعد کند، این نظرتان را به کرسی بنشانید، ولی با این حال باید این آمادگی را داشته باشید که هر استدلال عقلانی ای که در چنته دارید به آنها عرضه کنید. اگر آنها متوسل به خشونت شدند، در آن صورت، بعد از آنکه شما از همه منابع استدلال عقلانی به تمامی استفاده کردید و چیزی را ناگفته نگذاشتید، شما هم حق دارید برای جلوگیری از اینکه آنها عقیده خود را با توسل به خشونت پیش ببرند به خشونت متوسل بشوید.

این کتاب با 151 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 24 هزار تومان منتشر شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 667

به "پرسش های اولین و آخرین براین مگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرسش های اولین و آخرین براین مگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید