چرا تجربه Sons of the Forest برای هواداران سبک بقا لازم است؟
به گزارش مجله جام جهان، حیات وحش همواره برای کسانی که تشنه ماجراجویی و بقا هستند، مکان مناسبی بوده است و از گذشته تا به امروز، تسخیر حیات وحش همچنان یک جذابیت ماندگار بشری است. در سال های اخیر، این تمایل اولیه انعکاس دیجیتالی در سبک رو به رشد بقا پیدا نموده است. اگر شما یک بازمانده باتجربه هستید که شرایط سخت و طوفان های مجازی بی شماری را پشت سر گذاشته اید و پناهگاه های موقت زیادی ساخته اید، ممکن است فکر کنید که هرآنچه در این سبک بوده را دیده و تجربه نموده اید اما بازی بچه ها جنگل (Sons of the Forest) قرار نیست تکرار مکررات باشد.
این بازی به عنوان دنباله ای عالی بر اثری که موفقیت زیادی در سبک بقا (Survival) دست پیدا کرد، سفری به درون یک کابوس ترسناک و نفس گیر است که فقط مهارت های بقای شما را آزمایش نمی نماید، بلکه عقل شما را به چالش می کشد. Son of The Forest اثری است که برای هواداران سبک بقا لازم است و در اینجا به دلایل این موضوع می پردازیم.
جزیره ای زیبا اما نه چندان محبت آمیز
در این بازی شما به جزیره ای مرموز به نام Site 2 می رسید تا ادوارد پافتون (Edward Puffton)، مدیر عامل شرکت PuffCorp، همسرش باربارا (Barbara) و دخترشان ویرجینیا (Virginia) را پس از ناپدید شدن در آن پیدا کنید. زمان زیادی نمی گذرد که دچار سانحه هوایی شده و سقوط می کنید. در نتیجه شما با یک کیت بقا که البته فعلا چیزی در آن نیست، کلوین وفادار و کلی انگیزه، باید زنده بمانید و احتمالا پافتون ها را پیدا کنید. تا اینجا بازی فرق زیادی با نسخه قبل ندارد. در نسخه قبل، شخصیت اصلی پس از سقوط هواپیما در جزیره ای، باید در پی فرزند ناپدید شده اش می رفت. البته همه چیز به این سادگی نیست، زیرا آدم خوار های خونخواری در روی جزیره پرسه می زنند در حالی که غار ها مملو از جهش یافته ها هستند. همانطور که سرنوشت سایر اعضای تیم خود را کشف می کنید، سرنخ های مختلفی در خصوص ارتباط پافتون با جزیره، رقابت او با Sahara Therapeutics در بازی قبلی و دخالت جیانیو ژانگ، یک کارمند PuffCorp که به عضوی از Sahara تبدیل شده است و از حضور شما ناراضی است را کشف خواهید کرد. یک مکعب مرموز وجود دارد اما اینکه چیست و چرا همه آن را می خواهند؟ این ها فقط بعضی از سوالاتی هستند که باید به آن ها پاسخ داد.
هواداران بازی اول بدون شک از ارتباطات و ادامه بازی اول قدردانی خواهند کرد، اما این نسخه تازه، قرار نیست پاسخ تمامی سوالات شما از بازی اول را بدهد و داستان خاص و مستقل خود را دارد. علاوه بر این، داستان به رفتن از یک نقطه به نقطه دیگر در نقشه خلاصه می گردد، اگرچه گاهی اوقات، برای بدست آوردن آیتم های لازم برای پیشرفت بیشتر، باید غار های مختلف را کاوش کنید. برای بعضی، به خصوص با در نظر گرفتن ماهیت باز بودن بعضی از اسرار، این ممکن است راضی نماینده نباشد. هرچند که اگر خود را برای یک اثر در سبک بقا آماده می کنید، بیشتر از هر چیزی باید به عناصر بقا نظیر ساخت و ساز (Crafting)، آیتم های متنوع، مکان های مختلف در نقشه که هر کدام رازی در خود جای داده و غیره توجه داشته و نباید معمولا توقع داستانی عمیق را داشته باشید. این در حالی است که شخصیت پردازی نیز چندان عالی نیست. خارج از بعضی از شخصیت های قدیمی، اطلاعات کمی در خصوص همراهانتان، کلوین و ویرجینیا به جز پیوند های شخصی ای که با آن ها ایجاد می کنید وجود دارد. البته بعضی از نکات و یادداشتهای علمی جالب هستند. به عبارتی می توان گفت که داستان اصلی ممکن است در بیشتر لحظات در پس زمینه باشد و اگر بدانید چه کاری باید انجام دهید چندان طولانی نیست!
این وسط گرافیک یکی از مواردی است که در بیشتر آثار بقا در سطح بسیار بالایی نیست. اگر دیگر بازی های این سبک مانند رفت (Raft)، راست (Rust) و غیره را به عنوان آثاری در نظر بگیرید که برای مدتی ترند این سبک بودند، چندان شاهد جلوه های بصری فوق العاده ای در آن ها نبودیم، اما Sons of The Forest از آن دست بازی های بقا محسوب می گردد که از همان آغاز کار با چشم انداز زیبایش شما را جذب خود می نماید. با استفاده از موتور یونیتی، استودیوی Endnight Games بازی خود را نسبت به نسخه قبل بهبود داده و یک سندباکس واقعی تر را برای بازیکنان خود به ارمغان آورد. به لطف آن، بازی دارای گرافیک جذابی است و از شاخ و برگ های سرسبز و متراکم گرفته تا نورپردازی فوق العاده، این جزئیات چشمگیر است که بازیکنان را در دنیای Sons of the Forest با وجود هیولا هایی که شما را در جزیره تعقیب می نمایند، غوطه ور می نماید. البته این جزئیات تنها به ظاهر نیست و بازی از نظر ارائه غارهای متنوع، تنوع محیطی، رمز و رازهای مختلف و… عملکرد فوق العاده ای دارد و بعد از ده ها ساعت تجربه نیز همچنان چیز تازهی به شما نشان می دهد.
ساخت و ساز عمیق و واقع گرایانه
تمرکز Sons of the Forest بر رئالیسم قطعا بازیکنان را شگفت زده می نماید. مکانیک ساخت آیتم و سازه یکی از مهم ترین جنبه ها است و مانند نسخه قبلی خود، بازیکنان باید منابع و مواد مورد احتیاج برای ایجاد ابزار بقا را جمع آوری نمایند که از پناهگاه گرفته تا سلاح را شامل می گردد. در بازی قبلی، بازیکنان آیتم هایی را از روی طرح هایی نه چندان واضح می سازند اما Sons of the Forest آن را با یک محیط مینیمالیستی اما کاربردی جایگزین می نماید که در آن هر مرحله از فرآیند قابل مشاهده است که می توانید در تصاویر بالا نیز ببینید. در حالی که بازی شما را از تمرکز بر روایت محدود نمی نماید، فکر کردن و استفاده از مکانیک های ساخت و ساز انتخاب مهمی است. این یک جنبه قدرتمند است که به شما امکان می دهد هر طور که دوست دارید با داستان عمل کنید. اگر می خواهید در جزیره بمانید، از فصول در حال تغییر آن جان سالم به در ببرید و با آرامش پایگاهی در آن بسازید، بازی دست شما را باز خواهد گذاشت. البته دلایل زیادی برای دنبال کردن مسیر داستان اصلی و کاوش در غار های مختلف جزیره وجود دارد، زیرا آن ها ابزار هایی را برای شما باز می نمایند که می توانند به احتیاج های ساخت و ساز شما یاری نمایند.
این آیتم ها به شما اجازه می دهند که غواصی در زیر آب را تجربه کنید و آیتم های گران بهایی پیدا کنید یا به عنوان مثال در استخراج به شما یاری می نمایند. یک نوع تفنگ طنابی امکان حرکت سریع در امتداد زیپ لاین را فراهم می نماید و گلایدر های تاشو برای کاوش آسان تر جزیره طراحی شده اند. این لیست ادامه دارد، حتی اگر بعضی از آیتم ها مانند توپ های گلف، گیتار و رادیو بیشتر جنبه تفریح داشته باشند تا جنبه کاربردی! مورد دیگری که شایان ذکر است، خسته نماینده بودن ساخت و ساز پایگاه ها در بازی ها بقا است. خوشبختانه Sons of The Forest در این زمینه مسئله ای ندارد. با اینکه بازی شما را محدود به ساخت پایگاه و قدرتمند کردن آن نمی نماید اما در صورتی که خودجوش بخواهید این کار را انجام دهید، کار شما را چندان سخت نکرده و احتیاجی به انجام کارهای تکراری و خسته نماینده آن هم به مدت طولانی نخواهید داشت. به عبارتی می توان گفت که جمع آوری منابع به خصوص با یاری کلوین، به ندرت شبیه یک کار طاقت فرسا به نظر می رسد.
بقا به معنای واقعی کلمه
بازی Sons of the Forest برای ارائه تجربه بازی بهتری نسبت به نسخه قبلی خود، عناصر تازهی مناسب برای ژانر وحشت بقا ارائه می دهد که جامع تر از قبل هستند. طیف تازهی از سلاح های گرم، هوش مصنوعی بهبود یافته دشمن و جزئیاتی مانند سیستم آب و هوای فصلی در بازی این موارد هستند. این بازی بعلاوه یک تجربه چندنفره کوآپ را ارائه و به شما امکان می دهد در گروه های حداکثر هشت نفره بازی کنید. حضور بازیکنان دیگر می تواند سهولت کاوش در منطقه ها بزرگ را افزایش دهد. با توجه به اینکه بازی اثری در سبک بقا است، از چندین سطح چالش تشکیل شده است. شما باید آمار شخصی خود را مدیریت و حفظ کنید و از سطح خواب و گرسنگی گرفته تا جست وجوی بعضی از قسمت های خطرناک تر نقشه در جستجوی منابع مختلف، این بازی مسائل مختلفی را فراهم می نماید که باید با آن ها روبرو شوید. همه چیز به شما بستگی دارد. آب باران را جمع آوری کنید تا به عنوان منبع تازه آب آشامیدنی یا نوشیدنی های انرژی زا بهره ببرید. حیوانات را بکشید و گوشت آن ها را بپزید تا به عنوان منبع غذایی استفاده شوند، یا بسته های MRE را برای امرار معاش خود ذخیره کنید. همانطور که می توانید یک خانه و تخت بسازید تا به عنوان یک محل و وسیله ای برای گذراندن روز باشد، می توانید با کمی بیشتر از یک چوب و مقداری برزنت، کمپی پیشرفته ایجاد کنید.
ناگفته نماند که اکنون کلوین را به عنوان یک همراه کنترل شده با هوش مصنوعی دارید. هرچند ممکن است بتوانید به او دستور دهید و او از دستورات شما پیروی می نماید، با این حال کلوین شخصیت منحصر به فرد و احتیاج های خودش را دارد. بنابراین، وقتی به این شخصیت دستور می دهید در حالی که خواب کافی نداشته است، ممکن است عصبانی گردد. این از آن دست جزئیاتی است که به ندرت در آثار این سبک پیدا می گردد. هرچه بیشتر زنده بمانید، بقا سخت تر می گردد. جهش یافته ها بیشتر ظاهر می شوند، در حالی که آدم خوار ها آغاز به پوشیدن زره های قوی تری می نمایند. سایر نقاط تصادفی ممکن است ایجاد شوند، مانند اردوگاه PMC مملو از اجساد، اما با وجود ساختار دنیای باز، Sons of the Forest مملو از این موارد نیست. این بازی بیشتر شبیه یک اکولوژی پیچیده است که به آرامی اما مطمئنا تکامل می یابد. اینکه چگونه برای آن آماده شوید و جنبه های ساخت پایگاه، آیتم ها و غیره خود را مدیریت کنید، در نهایت به شما بستگی دارد.
در خصوص مبارزات، در حالی که نبرد در Sons of the Forest استاندارد تازهی را برای این ژانر معین نمی نماید، اما واکنش پذیری و تاثیرگذاری سلاح ها همچنان در سطح بالایی قرار گرفته است، خواه شلیک یک تفنگ ساچمه ای باشد که دشمن را به پرواز در می آورد یا اعضایی که به خاطر ضربات تبر باز می شوند. تنوع سلاح ها و ابزارها به طور کلی مناسب است و همانطور که گفته شد نیز، با اکتشاف و آزمایش بیشتر با مواد موجود در کیت شما توسعه می یابد.
در سرانجام می توان گفت که Sons of the Forest با ترکیب داستان قابل قبول با مکانیک های ساخت و ساز بقای چشمگیر، مانند نسخه قبلی خود، تاثیر برجسته ای بر این سبک می گذارد و با اینکه ممکن است بعضی بگویند که بازی نسبت به نسخه قبل تاثیر خاصی نداشته اما این بی انصافی در حق بازی است و در بدترین حالت، بازی عناصر نسخه قبل را به خوبی تکامل داده است. این نسخه با انواع آیتم ها و مکانیک های تازه توسعه می یابد و از همه نظر نسخه بهتری نسبت به بازی قبل است. بعلاوه در مقایسه با دیگر آثار سبک بقا، Sons of The Forest بدون شک یکی از برترین بازی های این سبک (اگر نگوییم برترین) در سال های اخیر است که به دور از همه ساخت و ساز ها و جمع آوری منابع خسته نماینده، شما را به تجربه ای وارد می نماید که بعید است از آن خسته شوید و نگاهتان را به این سبک که در سال های اخیر چندان مورد توجه نیست، تغییر می دهد.
این بازی را می توانید روی رایانه های شخصی تجربه کنید.
منبع: دیجیکالا مگ