کلیدر اثری شایسته دریافت جایزه نوبل ادبیات

به گزارش مجله جام جهان، علی دهباشی در یادداشتی در اعتماد نوشت: قریب به بیش از دو دهه پیش از این سید محمدعلی جمالزاده پس از مطالعه کلیدر در نامه ای به دولت آبادی نوشت که من پیش بینی می کنم با انتشار کلیدر در زبان فارسی ما در عرصه رمان در دنیا حرف تازه ای زده ایم و نظرم این است که هر آینه به زبان های دیگر ترجمه گردد قطعا شایستگی دریافت جایزه نوبل در ادبیات را دارد. از آن تاریخ تا به امروز بیش از نیمی از رمان کلیدر به زبان آلمانی و چند زبان دیگر ترجمه شده است و بسیاری از آثار دیگر.

کلیدر اثری شایسته دریافت جایزه نوبل ادبیات

از اولین نگارش داستان دولت آبادی که منتشر شد به نام ته شب در 1341 پنجاه و هشت سال می گذرد و بیش از دو نسل شاهدند که قلم از دست دولت آبادی به زمین ننهاده شده است و او به رغم همه دشواری ها تجربیات خلاقانه نویسندگی خود را ادامه داده و بیش از 20 اثر از او منتشر شده است.

اینک در زبان فارسی دولت آبادی در جایگاهی واقع شده است که بدون تردید کمتر نویسنده ای در زمان حیات خود پیروز شده است بدانجا برسد، قبول عام و خاص از تعدد کتاب های حتی جدید او هویداست و نشان می دهد که جامعه فرهنگی و ایرانی در حوزه تمدنی زبان فارسی از تهران و کابل و هرات و بخارا و سمرقند و مرو و خجند و لاهور و دهلی چشم انتظار کتابی از اوست. دیروز دکتر یامان حکمت از کابل به من تلفن کرد که اسب ها اسب ها از کنار یکدیگر به کابل رسیده و این محموله کتاب ایشان به 10 دقیقه نرسیده است که توسط دوستداران او در کابل دست به دست می گردد.

دوست دیگری که در رشته فنی در کل گری در آن سوی دریا ها و اقیانوس ها برایم ایمیل نموده است که خواهش می کنم به هر صورتی شده پست سفارشی یا مسافر من را از انتظار دربیاور و این کتاب آخر استاد را برسان و استقبالی که در تهران و شهر های دیگر ایران از آثار این نویسنده نامدار ما می گردد.

نثر دولت آبادی که امروز مشخصه های خودش را در اوج عرضه می نماید، بی تردید با باطن هر ایرانی چه در غبار ملال و چه در اوج سرمستی درخشش و روشنی خود را حفظ نموده است. ما با نثر دولت آبادی به تب و تاب های درون زخمی و لحظه های شادی رسیده ایم. باید باور کنیم اینک او در دهه هشتم زندگی همچنان با جان شیفته اش از انسان و تعالی آن با قلم خود برای ما صحنه هایی را می آفریند که هرگز در تاریخ ادبیات ایران فراموش نخواهد شد. همچنان که پیش از این در جای خالی سلوچ و کلیدر و... آفرینش های او را شاهد بوده ایم.

منبع: فرارو
انتشار: 1 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 684

به "کلیدر اثری شایسته دریافت جایزه نوبل ادبیات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیدر اثری شایسته دریافت جایزه نوبل ادبیات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید