یک روتین پوستی مناسب چگونه روی پوست اثر می نماید؟

به گزارش مجله جام جهان، همه ما به منظور جوان و شاداب به نظر رسیدن صورت خود در پی یک روتین صحیح استفاده از محصولات پوستی هستیم. امروزه در سراسر جهان انواع شرکت های آرایشی- بهداشتی و داروسازی درحال فراوری طیف گسترده ای از محصولات مراقبتی هستند؛ اما مهم ترین روتین مراقبتی چیست و چگونه روی پوست تاثیر خود را اعمال می نماید؟

یک روتین پوستی مناسب چگونه روی پوست اثر می نماید؟

ترکیباتی که در فرمولاسیون هریک از محصولات بهداشتی به کار برده می گردد متفاوت از یکدیگر عمل نموده و روی نقاط خاصی از پوست اثربخشی دارند. شناختن این مواد به انتخاب بهتر و خرید مطمئن تر یاری خواهد نمود. به عنوان مثال انواع اسیدهایی که در کرم های روز و شب به کار برده می گردد چه تفاوتی با هم دارند و چطور به جوانسازی پوست یاری می نمایند؟

اما برای ساخت مراحل مراقبت پوستی همیشه باید یک اصل کلی را دنبال کنید: حذف بافت قدیمی پوست و یاری به نوسازی و ترمیم لایه های جوان تر. نکته مهم در پیروی از این اصل، این است که درنظر داشته باشید استفاده از محصولات متنوع و زیاد تنها موجب سردرگمی شما خواهد شد. به همین منظور در ادامه تنها 4 محصول اساسی و کاربردی برای یک روتین کامل و پاکسازی پوست معرفی خواهیم کرد و انواع مواد و ترکیبات موثر آنها روی پوست آنالیز خواهد شد.

  1. اسکراب و لایه بردار

صرف نظر از نوع پوستتان، لایه برداری یک روتین ضروری و همیشگی مراقبت از پوست است. بافت پوست از داخل به خارج شامل 3 لایه هیپودرم، درم و اپی درم است. سلول های مرده پوست روی لایه خارجی، یعنی اپی درم تجمع پیدا می نمایند و لایه شاخی شده را می سازند. ضرورت لایه برداری دقیقا برای حذف این لایه است. چون به مرور زمان، حالت کدر روی صورت ایجاد می نماید و درخشندگی پوست را از میان می برد. مزیت دیگر این مرحله، تحریک پوست برای ساخت سلول های نو و جوان تر است. هرچه اندازه چربی پوست بیشتر باشد، تعداد دفعات بیشتری برای لایه برداری احتیاج است (2 تا 3 بار در هفته) و پوست های خشک و خیلی خشک احتیاج کمتری به این مرحله دارند (2 تا 3 بار در ماه).

مواد به کار برده شده در محصولات لایه بردار، به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

فیزیکی و شیمیایی

مواد فیزیکی، دانه های خشن و زبری هستند که به وسیله ایجاد اصطکاک روی سطح پوست، اقدام به از میان بردن بافت مرده و سست می نمایند.

اما مواد شیمیایی، به بافت پوست نفوذ نموده و از داخل، پوست را وادار به ساخت سلول های نو و ریزش سلول های پیر و فرسوده می نمایند. معمول ترین این مواد شامل ترکیبات زیر هستند:

* گلیکولیک اسید (نوعی AHA یا آلفاهیدروکسی اسید)

* سالیسیلیک اسید (نوعی BHA یا بتاهیدروکسی اسید)

* لاکتیک اسید

* رتینوئیک اسید (از مشتقات رتینول و ویتامین A)

هنگام خرید اسکراب صورت و لایه بردارها بهتر است به نوع، کیفیت و اصل بودن آن ها دقت گردد تا از وارد شدن آسیب های جدی به پوست جلوگیری گردد.

  1. ماسک صورت

پس از حذف لایه های مرده پوست، اکنون زمان مناسبی برای رساندن مواد مغذی به پوست بوده و آمادگی لازم را برای جذب انواع مواد مراقبتی تا عمیق ترین لایه های آن را خواهد داشت. ماسک صورت انواع مختلف و کاربردهای زیادی دارند؛ اما اصلی ترین وظیفه آن ها رساندن رطوبت مانند یک بمب به صورت است.

ماسک آبرسان، دسته ای از محصولات هستند که انواعی از ترکیبات مراقبتی مثل جوان نماینده، ضدالتهاب یا حتی ضد چروک و ضد لک را درون خود دارند؛ اما وظیفه اصلی آنها، رطوبت رسانی با حدبیشتر توان ممکن به پوست است. این محصولات معمولا به صورت ورقه ای (Sheet Mask) طراحی می شوند و احتیاج است مدت کوتاهی روی پوست بمانند تا اثر خود را به خوبی اعمال نمایند.

ترکیبات به کار برده شده در این دسته، عمدتا مرطوب نماینده ها و آب رسان هایی هستند که در غلظت بالا فرموله شده اند. معمول ترین مواد استفاده شده شامل گلیسیرین، عصاره های گیاهی مرطوب و هیالورونیک اسید هستند که قابلیت نفوذ به بافت پوست را دارند و رطوبت را از محیط گرفته و در لایه های مختلف آن به دام می اندازند.

  1. سرم صورت

هریک از ما در پی هدف خاصی در روتین پوست خود هستیم. اهداف خاص پوستی را ترکیبات فعال یا Active Ingredients دنبال می نمایند. این ترکیبات در انواع محصولات پوستی یافت می شوند اما برای رسیدن به هدف مورد نظرتان، باید آنها را در غلظت بالا و کنسانتره مصرف کنید تا به نتیجه مناسب برسید. سرم پوستی، شامل انواع خاصی از این ترکیب های فعال هستند که به طور غلیظ و در عین حال سبک طراحی شده اند تا در مدت زمان کوتاهی مسائل پوستی را برطرف نمایند. بسته به احتیاج خود باید نوعی سرم را انتخاب کنید و در روتین پوستی خود، روز و شب از آن بهره ببرید.

معمول ترین ترکیبات فعال و اهداف آنها :

پپتیدها: افزایش مقاومت و ساخت کلاژن پوست، ضدچروک

چای سبز: آنتی اکسیدان و ضدالتهاب، کاهش آسیب های پوستی و ضدلک و ضدجوش

هیالورونیک اسید یا HA: جذب آب و پرشدن بافت دهیدراته پوست

ویتامین C: افزایش درخشندگی و روشن شدن پوست

AHA یا آلفاهیدروکسی اسیدها: لایه برداری و ضد لک و جای جوش

رتینول یا ویتامین A: جوانساز و ضدچین و چروک

نیاسینامید: افزایش مقاومت و ساخت لایه محافظ پوستی، حفظ رطوبت پوست

  1. کرم مرطوب نماینده

پایه ای ترین و اساسی ترین مرحله روتین پوست، داشتن یک کرم است که به بازیابی آب و رطوبت پوست یاری کند. بیشتر مسائل پوستی از کمبود رطوبت منشا می گیرد و حفظ هیدراسیون صورت، به جلوگیری از انواع مشکل پوستی یاری خواهد نمود. کرم مرطوب نماینده، یک لایه محافظ روی پوست ایجاد می نمایند و دو هدف را دنبال می نمایند: حفظ رطوبت روی لایه خارجی پوست و جلوگیری از هدررفتن آب داخل پوست.

این محصولات در آخرین مرحله روتین باید استفاده شوند و درنتیجه تمام مراقبت هایی که در مراحل قبلی انجام داده اید را داخل پوست قفل نمایند. زیرا همانطور که گفته شد، یک لایه برای محافظت از بافت داخل پوست تشکیل می دهند و ساعتها روی صورت باقی می مانند. کرم های شب سنگین تر هستند و کرم های روز، اجازه تنفس به پوست می دهند و از آسیب رادیکال های آزاد جلوگیری می نمایند. وجود آنتی اکسیدان ها در این کرم ها لازم است و برای محافظت از پوست به کار برده می گردد. از انواع آنتی اکسیدان ها می توان ویتامین سی، کوآنزیم Q10، نیاسینامید و عده زیادی از عصاره های گیاهی و دریایی مانند جلبک را نام برد.

بعلاوه از مهم ترین ترکیبات مرطوب نماینده فهرست زیر را می توان نام برد:

* گلیسیرین

* الکل های چرب مانند ستیل الکل

* اسیدهای چرب مانند امگا 3 و امگا 6

* روغن های گیاهی و حیوانی مانند روغن جوجوبا و شی باتر یا چربی اوسرین و لانولین

سخن آخر

انتخاب و خرید محصولات اورجینال و مطمئن برای داشتن یک روتین سالم پوست لازم است. فروشگاه اینترنتی زززاگرس یکی از برترین واردنماینده های محصولات اصل و خارجی آرایشی و بهداشتی است که بدون واسطه تمامی محصولات خود را از کشور ترکیه وارد می نماید و در اختیار مشتریان عزیز قرار می دهد. تمامی محصولات دارای بارکد اصالت کالا و ضمانت بازگشت 7 روزه هستند. بعلاوه مشاوره پوستی دقیق و اختصاصی در بستر سایت فراهم شده است و می توانید تمامی سوالات خود را پرسیده و با اطمینان خرید خود را نهایی کنید. پس از معین کردن نوع پوستتان و هدف خود از مراقبت پوست، نوع مواد و ترکیبات مورد احتیاج خود را انتخاب کنید و پس از خواندن محتوای کالا، از محصولات گسترده سایت zzzagros.com خرید کنید و با خیال راحت درب منزل آن را تحویل بگیرید.

منبع: یک پزشک
انتشار: 20 آذر 1400 بروزرسانی: 20 آذر 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1426

به "یک روتین پوستی مناسب چگونه روی پوست اثر می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک روتین پوستی مناسب چگونه روی پوست اثر می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید