آرزوی استخدام دولتی به بهانه تحصیلات عالیه!

به گزارش مجله جام جهان، به اذعان کارشناسان یکی از ایرادات سیستم آموزشی کشور، مدرک گرایی و مدرک محوری است در حالی که نباید تمام ارزشها و توانمندی های افراد در مدرک خلاصه گردد. امروزه بخش اعظمی از فارغ التحصیلان به علت داشتن تحصیلات عالیه آینده شغلی خود را استخدام در دستگاههای دولتی می بینند.

آرزوی استخدام دولتی به بهانه تحصیلات عالیه!

به گزارش خبرنگاران، برابر آمارها فارغ التحصیلان دانشگاهی با 45 درصد بالاترین نرخ بیکاری در کشور را دارند و این مساله بازنگری در سیستم آموزش رسمی و غیررسمی را می طلبد تا فصل جدیدی برای تربیت نیروهای انسانی بر مدار دانش و مهارت گگردده گردد.

کارشناسان با اشاره به مغفول ماندن موضوع مهارت آموزی در جامعه، شکل گیری گفتمان مهارت و ترویج فرهنگ مهارت آموزی در کشور را امری ضروری می دانند.

غلامحسین حسینی نیا ـ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معتقد است به علت نگاه مدرک گرایی در جامعه و تعدد دانشگاهها، افزایش فارغ التحصیلان بدون مهارت در کشور را شاهد هستیم.

او می گوید: بعضی از فارغ التحصیلان با مدارج بالا، برای کسب مهارت به مراکز فنی و حرفه ای مراجعه می نمایند در حالی که سرفصل های این مهارتها برای افراد با تحصیلات پایین تر طراحی شده است.

حسینی نیا با بیان اینکه آموزش های مهارتی باید در قالب یک زیست بوم دیده گردد، از الگوی دوگانه آلمان به عنوان یکی از الگوهای پیروز بومی سازی در کشور نام می برد که بر مشارکت حداکثری صنایع و صنوف در آموزش مهارتها و ضمانت اشتغال افراد مهارت دیده پایدار است.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با افزایش اجرای چنین الگوها و تغییر دیدگاه مدرک گرایی به مهارت آموزی، می توان معضل اشتغال در کشور را تا حد زیادی رفع کرد.

نظام آموزشی دوگانه یا دوآل در واقع بردو پایه بنیان شده است؛ آموزش عملی حرفه در محیط واقعی کار اعم از کارگاه، کارخانه، آزمایشگاه و شرکت و آموزش تئوری حرفه در مدارس فنی و حرفه ای.

بر اساس این نظام آموزشی، جوانان پس از اتمام مدرسه به صورت موازی آموزش می بینند و این فرصت استثنایی را دارند که 3 الی 4 روز در هفته در محیط واقعی کار آموزش ببینند و در کنار آن، 1 الی 2 روز در هفته در مدارس آموزش تئوری مربوطه را فراگیرند. محتوای دروس فنی و تئـوری کاملا بر هم منطبق هستند و در چهارچوب سیاستهای آموزش فنی و حرفه ای تنظیم می شوند و در نهایت پس از برگزاری امتحانات نهایی، مدرک اعطا شده به کارآموزان مورد تایید دولت، اقتصاد و جامعه قرار می گیرد.

عبداله مختاری کارشناس ـ حوزه کار در گفت وگو با خبرنگاران، مدرک گرایی را از جمله علل عدم جذب فارغ التحصیلان به بازار کار عنوان نموده و می گوید: متاسفانه بخش اعظمی از فارغ التحصیلان با داشتن مدرک لیسانس یا بالاتر حاضر به انجام هر کاری نیستند و تصور می نمایند به علت تحصیلات عالیه باید در دستگاههای دولتی استخدام شوند.

وی می گوید: تا زمانی که به کار بها ندهیم و کار را را محترم نشماریم و به رشته های مورد احتیاج بازار کار توجه نشان ندهیم، فارغ التحصیلان در راهیابی به بازار کار ناکام بوده و با فقر مهارتی در جامعه روبرو خواهیم بود.

به گفته مختاری نظام آموزش کشور در کنار اهمیت دادن به مشاغل باید احتیاج بازار را هم شناسایی و بر اساس آن آموزشهای مورد احتیاج در بعضی رشته ها را تعریف کند.

امروزه بیشتر جوانانی که دارای مدارک دانشگاهی هستند، مهارت لازم برای انجام کار در راستای رشته تحصیلی خود را ندارند چرا که در دانشگاه تنها علم تئوری کار را آموخته اند و مدل مالی آن کار به آنها آموزش داده نشده است.

به گزارش خبرنگاران، در دنیا امروز با توسعه فناوری ها و تغییرات گسترده ناشی از آن بسیاری از کشورها از رویکرد اقتصاد مبتنی بر منابع به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش و مهارت حرکت نموده اند و همین مساله موجب شده تا سه محور نوآوری، فناوری و شایستگی در فرایند توسعه و پیشرفت کشورها از اهمیت قابل توجهی برخوردار گردد. کشورها از عنصر نیروی انسانی ماهر به عنوان یکی از شاخصه های توسعه یافتگی نام برده و با حرکت به سمت مهارت آموزی و تربیت نیروی کار ماهر، از نقش راهبردی آموزشهای مهارتی در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های کلان خود بهره برده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آذر 1400 بروزرسانی: 26 آذر 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1433

به "آرزوی استخدام دولتی به بهانه تحصیلات عالیه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرزوی استخدام دولتی به بهانه تحصیلات عالیه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید