انتخاب سال جاری نوبل ادبیات محتاطانه تر خواهد بود؟

به گزارش مجله جام جهان، تهران (پانا) - تصمیم آموزشگاه نوبل برای انتخاب پیتر هاندکه به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات در سال گذشته انتقادهای فراوانی را به دنبال داشت، از همین رو کارشناسان انتظار دارند در آخر هفته جاری شاهد انتخاب محتاطانه تری از آموزشگاه سوئدی باشند.

انتخاب سال جاری نوبل ادبیات محتاطانه تر خواهد بود؟

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، کارشناسان و منتقدان ادبی با در نظر داشتن سه سال پرحاشیه اخیر برای آموزشگاه نوبل، نویسندگانی همچون جامائیکا کینکید نویسنده کارائیبی- آمریکایی و آن کارسون نویسنده و شاعر کانادایی را به عنوان انتخاب های محتاطانه سال جاری معرفی نموده اند.

در این بین نام هایی همچون هاروکی موراکامی، مارگارت اتوود، ماریس کنده، نگوگی وا تیونگو و لیودمیلا اولیتسکایا نیز مطرح شده است.

با تعویق اعلام برنده نوبل ادبیات در سال 2018، حاشیه ها و انتقادهایی متوجه آموزشگاه نوبل شد و تصمیم سال گذشته آموزشگاه نوبل مبنی بر اعلام پیتر هاندکه نویسنده اتریشی به عنوان برنده نوبل ادبیات انتقادهای جدیدی را نیز متوجه این آموزشگاه کرد.

منتقدان به انتخاب هاندکه به عنوان برنده نوبل ادبیات، حمایت های پیشین او از اسلوبودان میلوشویچ، رئیس جمهور سابق صربستان و همچنین انکار نسل کشی سربرنیتسا را از دلایل نادرست بودن تصمیم آموزشگاه نوبل عنوان کردند.

بیورن ویمن دبیر بخش فرهنگی نشریه سوئدی Dagens NyheteL می گوید: اطمینان دارم آموزشگاه نوبل از امکان وقوع مجادله های عظیم در پی انتخاب هاندکه آگاه بود، که البته این رخ داد و عمق بحران را برای آموزشگاه بیشتر کرد... سال جاری سال مهمی برای جایزه نوبل خواهد بود چرا که به عقیده من آموزشگاه انتخاب محتاطانه تری خواهد داشت. آموزشگاه این جایزه را به یک نویسنده زن غیر اروپایی که از نظر ایدئولوژی، دیدگاه سیاسی و حتی از نظر ظاهری با هاندکه است متفاوت اهدا خواهد نمود.

ویمن با اشاره به کینکید و کارسون به عنوان بخت های مناسب سال جاری اضافه نمود: کینکید از هر نظر انتخاب فوق العاده ای خواهد بود. این جایزه به نویسنده برگزیده و نظراتش مشروعیت می بخشد. به همین دلیل است که سال گذشته بسیاری افراد با توجه به نظرات هاندکه درباره نسل کشی در بوسنی ناامید شدند و به همین دلیل است که سال جاری اهدای جایزه به کنکید زمان مناسبی است. اگر آموزشگاه انتخاب هوشمندانه را انجام دهد این یک پیروزی برای کنکید و آموزشگاه خواهد بود.

با توجه به وصیت آلفرد نوبل، جایزه نوبل به فردی اهدا می گردد که در حوزه ادبیات برجسته ترین اثر را در راستا ایده آل خلق نموده باشد.

تا به امروز 116 نویسنده به عنوان برنده نوبل ادبیات معرفی شده اند که در این بین 15 نفر را نویسندگان زن تشکیل داده اند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 18 آبان 1399 بروزرسانی: 18 آبان 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 781

به "انتخاب سال جاری نوبل ادبیات محتاطانه تر خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاب سال جاری نوبل ادبیات محتاطانه تر خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید