اولین فرودگاه کنترل از راه دور انگلیس!

به گزارش مجله جام جهان، برج مراقبت مجازی

برج مراقبت فرودگاه بلندترین ساختمان در هر فرودگاه است و معمولا وقتی سوار هواپیما هستیم می توانیم آن را در گوشه ای از فرودگاه ببینیم. برج مراقبت همانطور که از نامش هم معین است وظیفه مراقبت و کنترل پروازها را برعهده دارد. کارشناسان مراقبت پرواز از پنجره بزرگ و سرتاسر این برج می توانند محوطه باند فرودگاه و هواپیماها را ببینند و با استفاده از تجهیزات پیشرفته، امنیت پرواز و مسافران را تضمین نمایند. اما اگر بگوییم برج مراقبتی در لندن وجود دارد که کاملا خالی است و کارشناسان مراقبت پرواز فرودگاه 128 کیلومتر دورتر از باند فرودگاه قرار دارند باور می کنید؟ این برج مراقبت که در فرودگاه لندن سیتی (London City Airport) واقع شده است، در واقع یک برج دیجیتال است و از راه دور فعالیت هواپیماها را کنترل می نماید. فرودگاه لندن سیتی اولین فرودگاه کنترل از راه دور انگلیس خواهد بود که از این فناوری مدرن استفاده می نماید. با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص این برج مراقبت عجیب و البته پیشرفته بیشتر بدانیم.

اولین فرودگاه کنترل از راه دور انگلیس!

اولین فرودگاه کنترل از راه دور انگلیس

کارشناسان مراقبت پرواز که تا به امروز از بالای برج مراقبت، پرواز و فرود هواپیماها را نظاره می کردند از این پس در فاصله 129 کیلومتری و به وسیله یک برج مراقبت مجازی فعالیت هواپیماها را کنترل می نمایند. این برج مراقبت در سال 2019 رسما افتتاح و جایگزین برج مراقبت قدیمی این فرودگاه می گردد. فرودگاه لندن سیتی اولین فرودگاه کنترل از راه دور انگلیس خواهد بود که برای راهنمایی هواپیماها از برج مراقبت مجازی و کنترل از راه دور استفاده می نماید. از سال 2019 هواپیماهایی که به مقصد این فرودگاه پرواز می نمایند از راه دور در نواحی همپشایر و در فاصله 128 کیلومتری فرودگاه راهنمایی می شوند.

برج مراقبت مجازی و کنترل از راه دور

گفتیم که فرودگاه لندن سیتی قرار است اولین فرودگاه کنترل از راه دور انگلیس باشد و یک برج مراقبت مجازی وظیفه کنترل و راهنمایی هواپیماها را بر عهده خواهد گرفت. اما یک برج مراقبت واقعی به ارتفاع 50 متر در فرودگاه لندن سیتی نیز ساخته می گردد، با این تفاوت که داخل این برج به جای کارشناسان مراقبت پرواز، دوربین های HD و باکیفیت بالا قرار دارند.

دکلان کولیر (Declan Collier)، مدیر اجرایی فرودگاه لندن سیتی در رابطه با کنترل از راه دور هواپیماها می گوید: مسافران هیچ گونه تفاوتی احساس نخواهند کرد، اما کیفیت و امنیت پرواز بهبود پیدا می نماید. کولیر بعلاوه با اطمینان تضمین می نماید که عملکرد این برج مراقبت مجازی در برابر حمله سایبری ایمن خواهد بود. وی می گوید: مطمئنیم که سیستم های مورد استفاده از امنیت 100% برخوردار هستند و عملکرد بسیار خوب و دقیقی دارند. در این سیستم ها از بالاترین و پیشرفته ترین امنیت سایبری استفاده شده است. بنابراین هیچ گونه نگرانی بابت حمله سایبری وجود ندارد. به طور میانگین سالانه 4.5 میلیون مسافر از فرودگاه لندن سیتی استفاده می نمایند.

نحوه کار برج مراقبت مجازی

به گفته مسئولین استفاده از برج مراقبت مجازی باعث کیفیت بهتر و دقیق تر کنترل پروازها می گردد و احتمال خطا را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد. کارشناسان مراقبت پرواز در این برج مراقبت مجازی می توانند چشم اندازی 360 درجه و دقیق تر از چشم انسان از فرودگاه داشته باشند. به این ترتیب کارشناسان از فاصله بیش از 128 کیلومتری از فرودگاه، مراقبت و کنترل 300 پرواز در روز را انجام می دهند. همان تعداد کارشناس مراقبت پرواز که سابقا در برج مراقبت کار می کردند اکنون نیز مشغول به کار هستند. با این تفاوت که قرار است به جای فرودگاه در مقر کنترل ترافیک هوایی ناتس (NATS) در ساندویک همپشایر مستقر شوند.

14 دوربین پیشرفته و با کیفیت بالا و دو دوربین که قادر به حرکت و زوم شدن هستند داده های زنده را به وسیله کابل های فیبری به اتاق عملیات در برج مراقبت مجازی ارسال می نمایند. سرعت انتقال داده ها اهمیت بسیار زیادی دارد و ضروری است اطلاعات پرواز به صورت زنده به کارشناسان مراقبت پرواز برسد. به همین علت از اتصالات فیبری فوق سریع و کاملا ایمن استفاده می گردد. برای اینکه کارشناسان احساس واقعی تری از باند فرودگاه داشته باشند صداهای باند فرودگاه و پرواز و فرود هواپیماها نیز در برج مراقبت مجازی شنیده می گردد. به این ترتیب کارشناسان مراقبت پرواز اولین فرودگاه کنترل از راه دور در انگلیس قادر خواهند بود با دقتی به مراتب بیشتر راهنمایی و کنترل پروازها را انجام دهند.

فرودگاه کنترل از راه دور در سایر کشورها

درست است که فرودگاه لندن سیتی اولین فرودگاه کنترل از راه دور انگلیس است، اما استفاده از کنترل از راه دور و برج مراقبت مجازی برای اولین بار نیست که مطرح می گردد. پیش از این در کشورهای استرالیا، سوئد، نروژ و ایرلند این فناوری آزمایش شده و عملکرد موفقی داشته است. این بار اما قرار است فرودگاه لندن سیتی اولین فرودگاه کنترل از راه دور در انگلیس باشد. فرودگاه لندن سیتی با 300 پرواز در روز یکی از شلوغ ترین فرودگاه های منطقه به شمار می رود. از این رو، جایگزینی برج مراقبت قدیمی با برج مراقبت مجازی تصمیمی چالش برانگیز و حساس خواهد بود.

مایک استولر (Mike Stoller) مدیر فرودگاه ها در شرکت ناتس در این مورد می گوید: برج های مراقبت دیجیتال شیوه عملکرد کنترل ترافیک هوایی را متحول خواهند کرد. این برج ها با ارائه امنیت، عملکرد و کارآمدی بیشتر و بهتر باعث تحول و تغییر سرویس دهی مراقبت پرواز می شوند.

شرکت فرودگاه های هایلند اند آیلند (Highland and Island Airports) مدیریت 11 فرودگاه در اسکاتلند را بر عهده دارد. این شرکت نیز چندی پیش اعلام نمود که در پی جایگزینی برج های مراقبت با برج مراقبت مجازی در کلیه 11 فرودگاه تحت سرپرستی اش است.

تا سال 2025 تخمین زده می گردد که آمار مسافران فرودگاه لندن سیتی 2 میلیون اضافه گردد. فرودگاه کنترل از راه دور و برج مراقبت مجازی در راستای برنامه توسعه و مدرن سازی فرودگاه لندن سیتی به ارزش بالغ بر 350 میلیون پوند انجام می گردد. از جمله سایر پروژه ها می توان به توسعه و توسعه ساختمان ترمینال برای سرویس دهی به ترافیک مسافران اشاره نمود. برج مراقبت مجازی فرودگاه لندن سیتی قرار است در سال 2019 افتتاح گردد و مورد بهره برداری قرار گیرد.

gizmodo.co.uk

منبع: الی گشت
انتشار: 9 خرداد 1401 بروزرسانی: 9 خرداد 1401 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1593

به "اولین فرودگاه کنترل از راه دور انگلیس!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین فرودگاه کنترل از راه دور انگلیس!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید