بازار بزرگ استانبول یا گرند بازار کجاست؟ (تور ارزان استانبول)

به گزارش مجله جام جهان، یکی از برترین تفریحات در کشور ترکیه خرید است و اغلب ایرانیان برای گشت و گذار در میان مراکز خرید مدرن به استانبول می روند. از مهمترین جاهای دیدنی در ترکیه که در استانبول واقع شده است، گرند بازار یا بازار بزرگ نام دارد. با مراجعه به این بازار می توانید بیشتر با فرهنگ مردم ترک آشنا شوید و در کنار آنها به خرید انواع صنایع دستی، پوشاک، خوراکی ها و ادویه بپردازید. بازار بزرگ استانبول امکانی را فراهم نموده تا گردشگران بتوانند در کنار خرید اجناس در میان تاریخ و فرهنگ ترکیه قدم بزنند و از فضا لذت ببرند. در این سفر مجازی خبرنگاران بیشتر درباره بازار بزرگ استانبول برایتان خواهیم گفت و مروری می کنیم بر آدرس و چگونگی دسترسی به آن و از کالاهایی که در این بازار به فروش می رسند برایتان می گوییم. با خبرنگاران همراه باشید.

بازار بزرگ استانبول یا گرند بازار کجاست؟ (تور ارزان استانبول)

بهترین تجربه سفر را با تور ارزان استانبول در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا دیدن کنید و لحظات زیبایی را در این شهر تاریخی و تفریحی بگذرانید.

بازار بزرگ استانبول ترکیه

گرند بازار Grand Bazaar Istanbul مکانی شبیه به بازارهای بزرگ و قدیمی ایران است، مکان هایی مانند بازار تهران، تبریز و... . اگر در جستجوی کالاهای برند و مارک های بین المللی هستید این بازار برای شما مناسب نیست اما اگر دوست دارید از کالاهای فراوری داخل ترکیه بخرید و با معماری و تاریخ مردم این کشور آشنا شوید، گرند بازار مقصد خوبی برای شما خواهد بود. بازار بزرگ استانبول یکی از بزرگترین و قدیمی ترین بازارهای دنیاست بنابراین توقع روبه رو شدن با مرکز خریدی لوکس را نداشته باشید.

در این بازار 61 راهرو و 4000 مغازه وجود دارد و برای گردش در تمامی قسمت های آن حدود 2 ساعت زمان لازم خواهید داشت. آمارها نشان داده اند که روزانه چیزی در حدود 250000 تا 400000 نفر به گرند بازار استانبول مراجعه می نمایند و در سال 2014 میلادی 91,250,000 نفر از بازار بزرگ استانبول تماشا کردند. گفته می گردد که این بازار از اولین بازارهایی بود که در استانبول افتتاح شد و همین موضوع نیز سبب می گردد تا گردشگران خارجی علاقه بیشتری به تماشا این مرکز نشان بدهند.

در سال 1455 میلادی آغاز به ساخت گرند بازار استانبول کردند اما این بنا در نهایت در سال 1730 میلادی تکمیل شد و به صورت امروزیش در آمد. بد نیست بدانید که دستور ساخت این بازار را سلطان محمد فاتح داد و بیشتر بخش های آن نیز در قرن شانزدهم ساخته شدند. ورود به بازار بزرگ استانبول رایگان است و برای مراجعه به آن باید به منطقه فاتح faith بروید.

کالاهای موجود در بازار بزرگ استانبول

امروزه کالاهایی بسیار گوناگون در بازار بزرگ استانبول به فروش می رسند، خوب است بدانید که در حال حاضر 26000 نفر در این بازار مشغول به کار هستند، بنابراین جای تعجب نیست که فروشگاه های گرند بازار اجناس مختلفی داشته باشند. این بازار و اجناسش قابل مقایسه با مراکز خرید مدرن و لوکس استانبول نیست اما برای افرادی که در جستجوی خرید کالا با قیمت های میانه هستند، مکان خوبی خواهد بود. توجه داشته باشید که بیان تمامی اجناسی که در بازار بزرگ ترکیه ارائه می شوند در اینجا وجود ندارد به همین دلیل ما معروفترین کالاها را بیان می کنیم.

اجناس گرند بازار استانبول: صنایع دستی، لوسترهای مخصوص ترک، ادویه، پوشاک مردانه، لباس بانوان، لباس بچگانه، اسباب بازی، پارچه، فرش، کیف و کفش، ظرف رنگارنگ، میوه و سبزیجات، آثار هنری، ترشی و شیرینی، لباس های محلی ترکیه و طلا و زیورآلات.

معماری گرند بازار استانبول

گذشته از کالاهای رنگارنگی که در بازار بزرگ استانبول چشمان مشتری ها را به خود خیره می نمایند، معماری بنا هم بسیار مجذوب کننده و خاص است. طرح کلی گرند بازار مستطیل شکل است و هر دروازه آن به یک راه رو باز می گردد که آن راه رو نیز به چند راه دیگر می رسد. سقف این بازار نیز مانند بسیاری از بازارهای کهن ایران گنبدی است. بنابراین وقتی در میان گرند بازار استانبول قدم می زنید اگر به بالا نگاه کنید، گنبدهایی آجرین را مشاهده خواهید کرد.

برای ساخت بازار بزرگ استانبول از سنگ های مرمر سفید رنگ، آجر و چوب استفاده نموده اند. درهای چوبی بازار و ستون ها و آب خوری های مرمرین گرند بازار چهره زیبایی به این مرکز خرید خاص داده اند. اگر می خواهید از این بازار تماشا کنید باید بدانید که دروازه های گوناگونی دارد که همگی به صورت گنبدی هستند. یکی از دروازه ها به بخش ادویه فروشی ها باز می گردد و سه دروازه اصلی دیگر هرکدام به بخش های اجناس دست دوم، جواهر فروشی ها و پوشاک منتهی می گردند. بعضی از قسمت های بازار بزرگ استانبول در گذشته از جنس چوب بوده اند اما متاسفانه بر اثر آتش سوزی ها و سایر حوادثی که در این بازار رخ داد، بسیاری از چوب ها از بین رفتند و بعدها سنگ جایگزین آنها شد.

به طور کلی باید بگوییم که گرند بازار استانبول ترکیبی از معماری و هنر دوران عثمانیان و سلجوقیان است و می توان در آن ردپای هنر، اقتصاد و تجارت مردم ترک را آن به وضوح دید، توصیه می کنیم در زمان بازدید از بازار بزرگ استانبول دوربین عکاسی خود را همراه ببرید و صنایع دستی موجود در این بازار را نیز بخرید زیرا گرند بازار یکی از برترین مکان های موجود در استانبول برای خرید صنایع دستی است.

تاریخچه بازار بزرگ استانبول

بعد از فروپاشی قسطنطنیه به وسیله عثمانیان یعنی در سال 1455 آغاز به ساخت بازار بزرگ استانبول کردند. این کار به دستور سلطان محمد فاتح صورت گرفت و آغازی بود برای رونق گرفتن شرایط مالی شهر استانبول. البته باید توجه داشته باشید که بازار استانبول در آن موقع به بزرگی امروز نبود و به مرور با تمایل نشان دادن تاجران به فروش کالاهایشان در آن، توسعه یافت. بین سال های 1460 و 1461 کار ساخت گرند بازار به خاتمه رسید و آن را وقف مسجد ایاصوفیه کردند. با این حال بازهم گرند بازار به میزان امروز وسیع نبود. در حال حاضر اعتقاد بر این است که بسیاری از بخش های اصلی بازار بزرگ استانبول به وسیله عثمانیان ساخته شد اما بعضی هم معتقدند که ساخت بازار زیبای استانبول کار اشراف زاده های رومی بوده است.

هر چند سال یکبار سلطان محمد دستور می داد تا بخش دیگری به بازار بزرگ استانبول اضافه نمایند و به همین دلیل قسمت هایی چون جواهر فروشی، پارچه فروشی و... به آن اضافه شد.

آدرس گرند بازار استانبول

همانطور که در ابتدای این مطلب هم اشاره کردیم، بازار بزرگ ترکیه در محله قدیمی فاتح واقع شده است. اگر به استانبول سفر نموده باشید حتما می دانید که فاتح به دسترسی آسانش معروف است و انواع وسایل نقلیه عمومی در آن موجود است. نزدیکترین ایستگاه مترو به بازار بزرگ استانبول Vezneciler نام دارد که در فاصله 650 متری از این بازار واقع شده است.

ساعت های کاری: 9 صبح تا 19

آدرس: ترکیه، استانبول، منطقه فاتح، محله بایزید، گرند بازار استانبول

سخن خبرنگاران

گرند بازار استانبول نیز می تواند یکی از برترین مکان ها برای خرید در این شهر باشد. درست است که کالاهای لوکسی در این مرکز به فروش نمی رسد اما توصیه می کنیم برای یکبار هم که شده به آن سر بزنید و مطمئن باشید خاطره ای فراموش نشدنی برایتان خواهد ساخت.

نظر شما درباره بازار بزرگ استانبول چیست؟ تا به حال از این بازار تماشا نموده اید؟

منبع: فاینداتور
انتشار: 7 دی 1401 بروزرسانی: 7 دی 1401 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1726

به "بازار بزرگ استانبول یا گرند بازار کجاست؟ (تور ارزان استانبول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار بزرگ استانبول یا گرند بازار کجاست؟ (تور ارزان استانبول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید