با نان های کشورهای مختلف جهان آشنا شوید (قسمت دوم)

به گزارش مجله جام جهان، نان پرمصرف ترین غذای مردم سراسر جهان است که امروزه به صدها گونه مختلف تهیه می گردد و بعضی از آن ها نظیر نان باگت، شهرت جهانی دارند.

با نان های کشورهای مختلف جهان آشنا شوید (قسمت دوم)

مطالعه قسمت اول

نان از دیرباز، بخش مهمی از رژیم غذایی ما انسان ها را تشکیل داده است و در فرهنگ غذایی همه کشورهای جهان، نان به گونه ای حضور دارد و سبک پختن و استفاده از آن بسیار متفاوت و متنوع است.

جالب است بدانید که نان ها، پرمصرف ترین ماده غذایی بین مردم جهان به شمار می فرایند. نیاکان ما حداقل از 30 هزار سال قبل از نان استفاده می کردند، هرچند که تغییرات زیادی در آن به وجود آمده است و به عنوان مثال از آرد تصفیه شده، مخمر یا بکینگ پودر برای تهیه نان های امروزی استفاده می شود. کشورهای جهان نه تنها نان را به شکل های مختلفی تهیه نموده، بلکه در زمان های مختلفی از روز نیز آن را مصرف می نمایند؛ به طوری که مثلاً در فنلاند، نان چاودار بسیار سیاه که 100 درصد از آرد چاودار آماده شده است را در وعده صبحانه، به عنوان میان وعده یا در کنار غذا میل نموده یا در جامائیکا با فراوری گیاه کاساوا، نان بامی درست می نمایند که معمولاً همراه با ماهی برای صبحانه خورده می شود. برای اینکه اطلاعات بیشتری از انواع نان های کشورهای مختلف به دست آورید، با ما همراه باشید.

نان تابون، اردن

اگر عطروبوی نان تازه را در عمان، پایتخت اردن، دنبال کنید، به نانوایی هایی در کنار خیابان می رسید که نان های مسطح تابون (Taboon bread) را داغ داغ روی هم چیده اند و از آن ها بخار بیرون می آید. نانواهای اردنی برای تهیه این نان، چونه های گرد خمیر آرد گندم را روی یک صفحه محدب پهن می نمایند و بعد آن را به دیواره تنور گلی مخروطی شکل می چسبانند. نانی که با این روش درست می شود، یک نان گرد خوش طعم با بوی گندم و دود است که در اثر حرارت ترک خورده است. خوردن نان تابون با غذایی مثل مطبل که از مخلوط بادمجان کبابی له شده با ارده و ماست تهیه می شود، واقعاً می چسبد.

روتی کانای، مالزی

با اینکه نان مسطح روتی کانای (Roti canai) احتمالاً به وسیله مهاجران هندی وارد مالزی شده است؛ اما نانواهای این کشور، نان چندلایه مخصوص به خودشان را درست می نمایند. زمانی که نان روتی کانای روی صفحه ای داغ پخته می شود، پف نموده و به چندین لایه درمی آید که عطروبوی کره از آن به مشام می رسد. هنگام سرو خورش های کاری یا دیپ های مالزیایی حتماً باید این نان را در کنارش امتحان کرد، علاوه بر این، وقتی نان روتی کانای با مواد مختلفی از موز رسیده شیرین تا نیمرو پر می شود، یک غذای کامل به حساب می آید.

همواره می توانید بهترین آفرهای تور مالزی را در خبرنگاران پیدا کنید. تنوع فروشنده ها و پکیج های تور عرضه شده، به شما این اطمینان را می دهد تا بتوانید سفرتان را ارزان تر از همه جا برنامه ریزی کنید.

هوبز تال مالتی، مالت

نان خمیر ترش مالت، رویه ای تیره رنگ و مغزی نرم و پفی دارد که اگر آن را در روغن زیتون اعلی این جزیره بزنید یا تکه ای گوجه روی آن قرار دهید، بسیار لذیذ و خوشمزه می شود.

پخت مدل های کلاسیک نان هوبز تال مالتی (Hobz tal-Malti) بیش از یک روز طول می کشید و به طور سنتی در تنورهای زغالی مشترک پخته می شد که به عنوان مکان های اجتماعات مورد استفاده بود. حتی اکنون تعداد کمی از نانواهای مالت، نان مخصوص خود را می پزند، هوبز تال مالتی یک نماد قدرتمند برای مردم این جزیره ی مدیترانه ای به حساب می آید. مردم مالت وقتی که بخواهند ذات واقعی یک نفر را تشخیص دهند، ممکن است بپرسند که او چه نانی می خورد؟

ترتیلا، مکزیک

خمیر ذرتی که به صورت گرد و نازک باز شده است، در تابه ای سنتی به نام کومال به رنگ قهوه ای درمی آید، این ظرف سنتی حداقل از 700 سال پس از میلاد در مکزیک مورد استفاده بوده است. چه زمانی که ترتیلا (tortillas) را به شکل تاکو تا نموده یا به همان شکل مصرف می نمایند؛ در هر صورت این نان مکزیکی یکی از خوراکی های موردعلاقه مردم جهان به شمار می رود. طرز تهیه این نان ذرت بسیار ساده است و مواد اولیه مختصری دارد و به همین دلیل یک موفقیت در نبوغ آشپزی محسوب می شود. قبل از آسیاب ذرت، آن را با یک ماده قلیایی نظیر آهک مخلوط می نمایند، فرایندی که باعث مغذی تر شدن و هضم آسان تر ذرت می شود.

خوبز کرسا، مراکش

در شهر مراکش اگر بوی خوش نان تازه را دنبال کنید، احتمالاً یکی از تنورهای همگانی محله به نام فِران را خواهید دید. مردم محله، خمیرهای گندمی که به صورت گرد آماده نموده اند را برای پخت به محل این تنورها می آورند که یکی از راحت ترین نان های کشور مراکش به شمار می رود. نان های گرد خوبز کرسا (Khobz kesra) با رویه تردی که دارند، صندلی ویژه ای را روی میز غذای مردم مراکش به خود اختصاص داده اند، به خصوص که بافت پفی آن برای خوردن سس خوش عطر طاجین، ایده آل است.

نان سرخ شده، ملت ناواهو

نان های سرخ شده گرد و ترد و طلایی را می توان در خانه بسیاری از اهالی ملت ناواهو (قلمرویی شبه-خودمختار تحت کنترل سرخ پوستان آمریکایی) پیدا کرد که یادآورد تاریخ غم انگیز آن ها نیز است.

زمانی که این مردم در سال 1846 توسط دولت آمریکا مجبور به ترک زمین هایشان در آریزونا شدند، آن ها به منطقه نیو مکزیکو رفتند، جایی که پرورش محصولات زراعی مثل لوبیا و سبزیجات سخت بود و برای ادامه زندگی چاره ای نداشتند جز اینکه از فروشگاه های دولتی، آرد سفید، چربی حیوانی و شکر تهیه نموده و نان سرخ شده فراوری نمایند. اکنون این نان به نمادی از پشتکار و سنت مردم تبدیل شده و یکی از خوراکی های دوست داشتنی در مجالس و دورهمی های خانوادگی است.

نان پلنگی، هلند

نان پلنگی (Tijgerbrood) هلند به واسطه حالت ترد و شنماینده اش، بسیار باب طبع علاقه مندان این نوع نان ها است. نانواهای هلندی، چانه های نان را با مخلوط نرم آرد برنج، روغن کنجد، آب و مخمر پهن می نمایند. این خمیر در اثر حرارت، رویه ای ترد و پلنگی پیدا می نماید که در انواع ساندویچ ها بسیار لذیذ و دوست داشتنی می شود. علاوه بر این، در سان فرانسیسکو که به اندازه یک اقیانوس با آمستردام فاصله دارد، از این نان برای نان ساندویچ استفاده می شود.

نان ریونا، نیوزیلند

زمانی که مهاجران اروپایی، سیب زمینی و گندم را به نیوزیلند آوردند، بومیان مائوری از این مواد اولیه وارداتی برای پخت نان نوآورانه خود استفاده کردند. برای تهیه خمیر نان ریونا (Rewena bread)، ابتدا سیب زمینی ها را پخته و بعد آن را با یک خمیر ترش، تخمیر می نمایند که باعث می شود محصول نهایی طعمی ترش و شیرین داشته باشد. این نان محبوبیت زیادی بین مردم نیوزیلند دارد، به خصوص وقتی که یک لایه کره و مربا روی آن مالیده شده یا با یک وعده غذای دلچسب مردم مائوری مثل ماهی خام سرو می شود.

نان لفسه، نروژ

اگر فکر می کنید که نان های مسطح جایی در کشورهای شمال اروپا ندارند، پس نان لفسه (lefse) نروژ را نچشیده اید. نان سیب زمینی نروژی، از خوراکی های پرطرفدار در تعطیلات است، زمانی که تعداد زیادی از افراد، خمیر نرم این نان را با وردنه باز می نمایند و بعد روی صفحه ای داغ می پزند. برای چشیدن طعم دلچسب این نان باید رول لفسه گرم با محتویات کره، شکر و دارچین را امتحان کنید. با اینکه سیب زمینی در قرن 18 به رژیم غذایی نروژی ها اضافه شد؛ اما نان مسطح کشورهای اسکاندیناوی حداقل قدمتی برابر با عصر وایکینگ ها (دوره ای در تاریخ اروپا که از سده های 8 تا 11 میلادی ادامه داشت) دارد.

نان Podplomyk، لهستان

نان داغ Podplomyk با پنیر سفید و میوه، یادآور طعم و مزه غذاهای خانگی قدیمی لهستان است. این نان گرد و مسطح که مخمر هم ندارد، در اثر پخت، حباب های قهوه ای رنگی روی سطحش پیدا می نماید. با اینکه مواد اولیه این نان لهستانی محدود به آرد گندم، نمک و آب می شود؛ اما این خوراکی خوشمزه به راحتی وارد فهرست طولانی نان های مسطح شده است. از آنجا که خمیر نان Podplomyk با وردنه، بسیار نازک باز می شود، به طور سنتی قبل از تهیه سایر نان ها در فر قرار می گیرد. در دوران قرون وسطا، نان های قابل حمل به عنوان نشانه ای از دوستی، با همسایه ها و اعضای خانواده تقسیم می شد.

نان Broa de milho، پرتغال

در سنتی ترین روش تهیه نان Broa de milho، ذرت و گندم سیاه با آسیاب سنگی له شده و سپس الک و در تغاری چوبی ورز داده می شود. زمانی که این نان ساده روستایی در تنورهای سنگی قرار می گیرد که با زغال چوب داغ شده است، ترک های زیادی روی نان شکل می گیرد. روی تنور را نیز با خمیر نان می پوشانند که مثل تایمر فر عمل می نماید و وقتی نان حاضر است که نوار خمیر دور تنور به رنگ قهوه ای درآمده باشد. اروپایی ها تا پیش از ورودشان به آمریکا، ذرت را نچشیده بودند؛ اما در مناطق شمالی پرتغال که شرایط خاک برای کشت گندم مناسب نیست، مورد استقبال نهاده شد.

کاراوای، روسیه

در تعطیلات روسیه، مردم با پخت نان یک اثری هنر خلق می نمایند؛ زمانی که نان های طلایی رنگ کاراوای (Karavai) با طرح گل و حیوان و خطوط منحنی تزئین می شود.

این نان نقش بسیار مهمی در عروسی ها دارد و فرایند پخت آن با آداب و جزئیات بیشتری انجام می شود؛ به طور سنتی، یک زن متأهل خوشبخت خمیر را مخلوط می نماید و سپس یک مرد متأهل، نان های گرد را در تنور قرار می دهد. حتی شکل گرد این نان، یک نماد باستانی به حساب می آید و گفته می شود که قدمت آن به زمان پرستش خورشید برمی شود. امروزه این نان را برای تضمین سلامتی و خوشبختی تازه عروس و دامادها می پزند.

اگر برای سفر به روسیه برنامه ریزی می کنید، می توانید تور روسیه را در خبرنگاران جستجو نموده و بهترین آفر تور را از میان آژانس های معتبر مسافرتی با پایین ترین قیمت خریداری کنید. همچنین برای داشتن برنامه ریزی دقیق تر برای سفر خود، خبرنگاران فهرست کاملی از جاهای دیدنی روسیه را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن ها، سفر راحت تر و بهتری داشته باشید.

نان پانه کاراسائو، ساردینیا

جزیره کوهستانی ساردینیا که زمانی بخشی از پادشاهی پیمونت-ساردنی بود، از نظر رژیم غذایی با سرزمین اصلی ایتالیا تفاوت دارد. نمادین ترین غذای این خطه از جهان، پانه کاراسائو (pane carasau) محسوب می شود که یک نان مسطح نازک است و با اینکه به عنوان نانی کلاسیک به شمار می رفت؛ اما مردم ساردینیا تغییراتی در آن ایجاد کردند که آن را به نانی ایده آل در طول مسافرت تبدیل نموده است. پس از آنکه این نان مسطح در تنور پف می نماید، آن را به صورت افقی به دو تکه نازک تر بریده و مجدداً در تنور می گذارند که همین روش نان را به حدی خشک می نماید که برای ماه ها ماندگاری دارد.

پروجا، صربستان

مربع های گرم پروجا (proja) یا همان نان ذرت، در کنار غذای محبوب مردم صربستان یعنی خورش های گوشتی استفاده می شود. این نان ساده اغلب برای وعده های غذایی خانواده به صورت تازه پخته و داغ داغ سرو می شود. ذرت آسیاب شده در این نان، کمی شیرینی به آن می دهد که خوردن آن با خوراکی های نمکی مثل پنیر شور کاجماک، طعمی لذیذ پیدا می نماید.

نان تخم مرغی، کره جنوبی

نان تخم مرغی (egg bread)، از آرد گندم تهیه می شود که روی هر کدام، یک تخم مرغ کامل پخته شده واقع شده است. این خوراکی هواداران زیادی در خیابان های سئول دارد و به صورت داغ برای صبحانه یا هر وقت دیگری از روز خورده می شود. اگر به این نان، ژامبون، پنیر و جعفری خرده شده اضافه شود، مزه شور و شیرین دلچسبی به نان می دهد و آن را به میان وعده ای گرم و خوشمزه برای مردم کره جنوبی تبدیل می نماید که در روزهای بلند زمستان، آن ها را سیر نگه می دارد.

آپام، سریلانکا

یک تکه خمیر نازک تهیه شده از آرد برنج و شیر نارگیل را در تابه ای به شکل کاسه می ریزند و آپام (appam)، یکی از رایج ترین خوراکی های سریلانکا درست می شود.

این پنکیک های نازک که اغلب به آن هاپرز (hoppers) نیز می گویند، بهتر است که به صورت داغ و در حوالی دکه های غذای خیابانی در کلمبو میل شود. بهترین غذایی که می توان با آپام خورد، سامبال نارگیل و کاری مرغ است یا حتی می توان آن را با تخم مرغ سفارش داد. برای آپام تخم مرغ، یک تخم مرغ کامل در وسط آپام شکسته شده و سپس روی آن سس تند خوش عطروبویی ریخته می شود. این نان همچنین در جنوب هند نیز رواج زیادی دارد.

کیسرا، سودان و سودان جنوبی

تخمیر شبانه باعث می شود که نان مسطح کیسرا (kisra)، طعم لذیذی پیدا کند. تهیه این نانِ شبیه به کرپ احتیاج به صبر و تمرین دارد، هرچند پخت آن روی تابه فلزی مسطح، یک هنر کامل به شمار می رود و در نهایت یک خوراکی کلاسیک سودانی به دست می آید. کیسرا، درست مثل نان اینجرا در اتیوپی، نه تنها یک خوراکی کنار غذا محسوب می شود، بلکه نقش قاشق و چنگال را نیز دارد که مردم از این نان اسفنجی برای برداشتن لقمه ای از خورش های خوشمزه استفاده می نمایند.

نان Balep korkun، تبت

جو به دلیل مقاومتش در برابر سرما، برای هزاران سال در فلات تبت کشت می شود و از دیرباز یک ماده مصرفی مهم در رژیم غذایی مردم این خطه از جهان بوده است. با اینکه نان Balep korkun اغلب از گندم تهیه می شود؛ اما مدل سنتی این نان مسطح را با آرد جو بوداده با طعم آجیل آماده می نمایند. این آرد خوش عطر به حدی برای هویت تبتی اهمیت دارد که به هشتگ تبدیل شده است و در آهنگ های رپ استفاده می شود. دالایی لاما (رهبر دینی بوداییان تبت) نیز این نان را برای صبحانه میل می نماید.

نان سیمیت، ترکیه

خمیر نان سیمیت (simit) در دانه های کنجد غلطانده شده و بعد به شکل دایره های مارپیچ درآورده می شود. چندین دهه قبل، فروشنده های خیابان های استانبول، سینی های مملو از نان را با خود حمل می کردند، هرچند که اکنون به ندرت این فروشنده های نان فعالیت می نمایند. در عوض مردم این نان را به صورت روزانه از غرفه های کنار خیابان خریداری می نمایند؛ جایی که حلقه های تیره رنگ نان روی هم انباشته شده اند. رویه ای که قبل از پخت روی نان مالیده می شود، شیرینی ملایمی به آن می دهد؛ در واقع خمیر نان در شهد یا ملاس غلطانده می شود و همین رویه در اثر حرارت به کارامل تبدیل می شود.

اگر می خواهید به ترکیه سفر کنید، خبرنگاران انواع تورهای لحظه آخری ترکیه را در اختیارتان قرار داده است تا بتوانید با مقایسه قیمت، امکانات تورها و همچنین آژانس های برگزارنماینده، تور دلخواهتان را با هزینه کمتری رزرو کنید.

کرامپت، بریتانیا

خمیر تهیه شده از آرد گندم و مخمر پس از پخت به کیکی اسفنجی با حباب هایی در روی آن تبدیل می شود و انگلیسی ها عاشق این هستند که آن را با مربا و کره یا خامه میل نمایند. این کیک های کرامپت (Crumpet) از خمیری شل تشکیل شده که روی تابه چرب شده و داغ ریخته می شود و هر طرف آن تا حدی می پزد که طلایی شود. درست مثل نان خشک تخم مرغ دار و نان سوخاری اروپای شرقی، کرامپت نیز در اکثر موارد به عنوان نان دوپخته میل می شود، به نحوی که قبل از سرو، این نان های گرد را از وسط به دو نیم برش زده و تست می نمایند.

بیسکویت، ایالات متحده آمریکا

بیسکویتی که آغشته به کره یا سس گریوی شده، یکی از خوشمزه ترین طعم ها برای مردم ایالات متحده آمریکا به حساب می آید. تهیه این بیسکویت های نرم و پف نموده نیز بسیار ساده است و فقط به سرعت عمل و مخلوط کردن ملایم احتیاج دارد. در گذشته بیسکویت (Biscuit)، خوراکی مخصوص شام یکشنبه محسوب می شد، هرچند امروزه تقریباً در همه جا به فروش می رسد. بخشی از راز خوشمزگی این بیسکویت به آرد آن مربوط است که از آرد با پروتئین پایین تهیه می شود.

نان، ازبکستان

نان مسطح گرد وقتی با هنرمندی تمام، حالت داده می شود و روی آن مهر می خورد و در تنورهای سنتی ازبکستان قرار می گیرد، به یک خوراکی خوشمزه تبدیل می شود. نان (Non) را در مناطق مختلف ازبکستان، به شکل های متفاوت تهیه می نمایند، از جمله نان سفت تاشکند یا نان های سمرقند که مملو از سیاه دانه هستند. به محض اینکه نان از تنور درآورده می شود، تعداد زیادی دوچرخه سوار، این نان های داغ را به بازارها یا کافه ها می برند.

آره پا ، ونزوئلا

آره پا (Arepa)، خمیرهای گرد تهیه شده از ذرت است که روی صفحه های داغ پخته شده و به نان های مسطح طلایی رنگی تبدیل می شوند که رویه ای تست شده و مغزی نرم و بخارپز دارند. نان آره پا از مدت ها قبل از ورود اروپایی ها به آمریکای جنوبی، در ونزوئلا و مناطق اطراف آن تهیه می شد و در مدل های مختلف پخته می شود. هنگام صبحانه آن را از وسط نصف نموده و کره می مالند. اگر هم آن را با مواد میانی خوشمزه، سس های خامه ای و سالسای تند پر نمایند، به یک غذای دلچسب تبدیل می شود.

مالاواخ، یمن

شجره نامه نان های مسطح در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن امتداد یافته است، هرچند که نان جامعه یهودیان یمن، غنی تر از اکثر نان ها است. نانواها برای تهیه نان مالاواخ (Malawach)، آن را با وردنه به لایه های نازک درمی آورند و سپس روی کره مذاب تا می نمایند؛ به این ترتیب که آن را جمع نموده و مجدداً پهن می نمایند تا کره به همه لایه ها برسد. زمانی که خمیر سرخ شده را از تنور بیرون می آورند، روی آن سیاه دانه یا کنجد می پاشند.

منبع: کجارو / edition.cnn.com / true
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 177

به "با نان های کشورهای مختلف جهان آشنا شوید (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با نان های کشورهای مختلف جهان آشنا شوید (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید