معروف ترین غذاهای هرمزگان

به گزارش مجله جام جهان، نان چم چمو

نان چم چمو که به نان تخم مرغی هم شناخته می گردد، یکی از نان های پرطرفدار هرمزگان است. این نان بیشتر در وعده صبحانه سرو می گردد. پخت این نان آسان است و از ترکیب تخم مرغ، آرد، شکر و روغن به دست می آید.

معروف ترین غذاهای هرمزگان

زیبون

زیبون در هرمزگان بسیار پرطرفدار است. سیب زمینی و ماهی سرخ شده این غذا را بسیار خوشمزه می نماید. برای پخت این غذا گوجه فرنگی را رنده نموده و با پیاز می دهند؛ در نهایت، همه این مواد را با برنج تفت دهید. جاذبه های جزیره هرمز را که دیدید، خوردن یک پرس زیبون در خانه محلی بسیار دلچسب خواهد بود.

موفلک

همان طور که می دانید، آشپزان جنوبی انواع ماهی ها را با تبحر می پزند. موفلک غذای دیگر هرمزگان است که از ترکیب گندم و ماهی تهیه می گردد. آشپزان جنوب گندم یا جو پرک را آنقدر تفت می دهند تا به رنگ قهوه ای درآید. سپس در ظرفی دیگر ماهی را سرخ نموده و با گندم دم می نمایند.

سوراغ

سوراغ نوعی سس قرمزرنگ است که برای طبخ غذا از آن استفاده می نمایند. مواد اصلی این سس ماهی مومغ، خاک جزیره، پوست نارنج و نمک است. برای آشنایی با نحوه تهیه سوراغ مطلب خوشمزه ترین غذاهای جنوب ایران را بخوانید.

بلالیت

بلالیت علاوه بر هرمزگان در نقاط دیگر جنوب نیز پخته می گردد. استفاده از شیره خرما در این غذا، آن را بسیار مقوی می نماید و در سفره صبحانه بهترین انتخاب است. ماکارونی، گلاب، هل، روغن، شکر و شیره خرما به دست می آید.

برنج دیشو

یک روز شگفت انگیز را میان جنگل حرا قشم گذرانده اید، حالا نوبت استراحت و خوردن یک وعده غذای دریایی جنوبی است. اگر نگران طبع سرد ماهی هستید، برنج دیشو نگرانی شما را رفع می نماید؛ شیره خرما موجود در این غذا، طبع سرد ماهی را خنثی می نماید. ماهی، برنج و شیره خرما از ترکیبات اصلی این غذای خوشمزه هستند.

نان توموشی

در هرمزگان، انواع نان های خوشمزه پخته می گردد. این نان ها بیشتر با مهیاوه (سس مخصوص) خورده می گردد. نان توموشی با پنیر و تخم مرغ نیز بسیار خوشمزه می گردد.

ترشی انبه

ترشی های جنوب کشورمان بسیار لذیذ و پرطرفدار هستند. در این میان، ترشی انبه بسیار لذیذ است. در این ترشی، از انبه، تمبر هندی، زردچوبه، رب گوجه فرنگی و سرکه استفاده می گردد.

هواری

در سفر به هرمزگان، حتما این غذا را امتحان کنید. هواری با داشتن سبزی های معطر بسیار خوش طعم و خوش عطر است. آشپزان هرمزگان این سبزیجات را با سیر و پیاز سرخ می نمایند، به آن زردچوبه و ادویه های تند اضافه می نمایند و در نهایت این مواد را با برنج دم می دهند. در هواری، گاهی به جای ماهی از میگو استفاده می گردد.

مالوکی

مالوکی یک نوع شیرینی جنوبی است. خمیر به دست آمده از ماست، تخم مرغ، آرد و پودرقند را به شکل دایره در می آورند و در روغن سرخ می نمایند. در نهایت، آن را در پودر قند غوطه ور می نمایند. چشیدن این شیرینی را از دست ندهید.

دوپیازه میگو

بدون شک دوپیازه میگو در بالای لیست غذاهای جنوبی قرار گرفته است. در سفر به هرمزگان این غذا را حتما امتحان کنید. همان طور که از اسم این غذا معین است، میگو و پیاز از مواد اصلی این غذا هستند. رب، ادویه و پیاز از دیگر مواد به کار رفته در این غذا است.

ماهی برشته

ماهی برشته نوعی ماهی شکم پر است. شکم این ماهی را با سبزیجات تازه، پیاز و ادویه جات پر و سپس کباب می نمایند. بدون شک عاشق این غذا می شوید.

منبع: دالاهو
انتشار: 11 آبان 1399 بروزرسانی: 11 آبان 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 765

به "معروف ترین غذاهای هرمزگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معروف ترین غذاهای هرمزگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید