بازار خان الخلیلی، خریدی متفاوت در قاهره

به گزارش مجله جام جهان، بازار خان الخلیلی بازاری قدیمی است که در محله مسلمان نشین شهر قاهره واقع شده است. این بازار با وجود بافت سنتی خود، بسیار مورد توجه و علاقه گردشگران است و همه آن هایی که به قاهره سفر می نمایند، حتما به این بازار نیز سر می زنند. در ادامه و برای آشنایی بیشتر با این بازار با خبرنگاران همراه شوید.

بازار خان الخلیلی، خریدی متفاوت در قاهره

زمین بازار خان الخلیلی در ابتدا محل مقبره های خلفای فاطمی بوده است. این مقبره قسمتی از قصر شرقی ژنرال جوهر بوده است. فردی که ابتدا مصر و سپس قاهره را فتح کرد. در زمان سلطنت سلطان برقوق، با این که مصر تحت تاثیر یورش مرگ سیاه قرار گرفته بود، اما به مرکز مالی بزرگی در آن موقع تبدیل شده بود. مرکزی که محل اصلی بسیاری از فعالیت های تجاری و مذهبی به شمار می رفت.

بعد از آن امیر الخلیل گورستان بزرگ فاطمیان را تخریب کرد و در محل گورستان کاروانسرایی تجاری (به عربی خان) به راه انداخت. این کاروانسرا در مرکز قاهره قرار داشت و بعد ها حاکم محل تجاری و تبلیغاتی دیگری نیز در این محل و در نزدیکی مسجد الازهر بنا کرد. بعد ها سلطان القوری، آخرین حاکم مهم مصر، ساختمان اولیه کاروانسرا را خراب کرد و به جای آن مجموعه ای تجاری با در های ورودی بسیار بزرگ و خیابان های عمودی ساخت که معماری آن بسیار شبیه به معماری شهر های عثمانی بود. شهر های عثمانی در آن موقع با کیفیت ترین اجناس را ارائه می دادند. علاوه بر این ها قسمت های دیگری از بازار مثل در های پررنگ و لعاب و طبقات بالا تر در بازار در دوره های دیگر به بازار اضافه شدند که امروز نیز وجود دارند و به چشم می خورند.

از زمان القوری این بازار پر از اجناس مختلف ترک شد و این رویه تا پس از زمان عثمانیان نیز ادامه داشت.

امروز بازار

امروز اما این بازار پر از اجناس مختلفی است که بیشتر آن ها اجناس فروشندگان مصری هستند تا بازرگانان خارجی، با این حال گردشگران نسبت به این بازار همیشه علاقه و توجه خاصی نشان داده اند. اجناس مختلفی مثل سوغاتی ها، اجناس عتیقه و جواهرات در این بازار به فروش می رسند. اما هنوز هم کارگاه های سنتی وجود دارند که اجناس قدیمی و به طرز سنتی درست می نمایند. این کارگاه ها از دید مردم قاهره بسیار مهم هستند.

علاوه بر مغازه ها، کافه ها، رستوران ها و دوره گرد های فروش غذای خیابانی در این بازار وجود دارند. کافه ها معمولا کوچک هستند و قهوه عربی سرو می نمایند و قلیان هم در اختیار مشتریان قرار می دهند. قدیمی ترین کافه این بازار فیشاوی است که در سال 1773 تاسیس شده است.

مسجد الحسین در مجاورت این بازار واقع شده است. بعلاوه دانشگاه الازهر و مسجد این دانشگاه نیز در نزدیکی بازار خان الخلیلی واقع شده اند.

آدرس

مصر، قاهره، محله مسلمان نشین قاهره

راستا دسترسی

در صورت همراهی با تور به راحتی می توانید از این بازار تماشا کنید. اما در صورتی که خود به تنهایی سفر می کنید، می توانید با استفاده از تاکسی خود را به این بازار برسانید.

منبع: کجارو / en.wikipedia.org
انتشار: 18 بهمن 1400 بروزرسانی: 18 بهمن 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1494

به "بازار خان الخلیلی، خریدی متفاوت در قاهره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار خان الخلیلی، خریدی متفاوت در قاهره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید