بایگانی یک خاطره تلخ ، اول اردیبهشت 1341 هزاران نفر در تهران بی خانمان شدند

به گزارش مجله جام جهان، بارش باران از یک روز قبل آغاز شده بود. مسئولان شهر اعلام کردند تهرانی ها بارانی را که باید در طول 6 سال بر این شهر می بارید در یک روز به چشم می بینند. اما آن ها نمی دانستند که این آغاز فاجعه است.

بایگانی یک خاطره تلخ ، اول اردیبهشت 1341 هزاران نفر در تهران بی خانمان شدند

خبرنگاران- سمیرا باباجانپور: اول اردیبهشت سال 1341 تهران را آب برد. از شمال تا جنوب تهران را آب گرفته بود. باران بند نمی آمد و از اول صبح تا بعدازظهر همان روز به صورت متوالی ادامه داشت. حدود ساعت 8 شب بود که آرام آرام آب از در و دیوار شهر بالا آمد. همان اوایل شب تقریباً بخش عمده ای از شهر را آب گرفته بود و ارتفاع آب در خوش بینانه ترین حالت به نیم متر می رسید. چیزی نگذشت که خیابان های اصلی شهر زیرآب رفت.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید.

تهران به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد در طول تاریخ سیل های ویرانگر زیادی را به خود دیده است. سیل اول اردیبهشت 1341 نمونه ای وحشتناک از سیل تهران بود که هزاران نفر را بی خانمان کرد. فردای سیل ویرانگر تیتر یک همه جراید آن دوران روایت سیلی بود که تهرانی ها را غافلگیر کرد.

تخریب اماکن مسکونی و اداری از شمال تهران یعنی درست پشت هتل هیلتون در محمودیه آغاز شد و تا جنوب تهران پیش رفت. در شمیران نیز باران و سیل خرابی های زیادی به بار آورد و ازجمله نقاط سیل زده شمیران، می توان از قریه های ولنجک، کاشانک و اوین نام برد. در شهرآرا هم آب، کارخانه برق آلستوم را فراگرفت، تمام زیرزمین ها را پر کرد و چیزی شبیه آب انبار به وجود آورد.

خانه ها خالی شد

حرکت پرشتاب آب تا پادگان ژاندارمری مرکز پیش رفت و محوطه آن را به دریاچه ای طبیعی تبدیل کرد. نیروهای نظامی برای نجات تجهیزات مخابراتی از خطر نابودی به زیرزمین هایی رفتند که مرکز مخابرات در آنجا قرار داشت و همه را آب گرفته بود.

شمال و جنوب، شرق و غرب مرکز درگیر شده بود. آب نیمه های شب به نارمک رسید. مردم وحشت زده از خانه ها بیرون ریخته بودند. سطح بیشتر خانه ها تا نیم متر زیرآب بود و مردم بی توجه به اثاث منازلشان به خیابان ها می آمدند.

نهر فیروزآباد دیوانه شد

نهر فیروزآباد که سال ها متروک بود و جز رشته باریکی از آب در آن نمانده بود در جریان سیل خروشان شد و عده زیادی را بی خانمان کرد. هرچه از باران و تگرگ بالای شهر تهران نصیب جنوب شده بود با سرعتی بیشتر به اهالی شهرری رسید. رودخانه فیروزآباد و بالا آمدن فاضلاب تهران محدوده ری را تهدید می کرد. خاتمه طبیعت و ساختار نابسامان شهر تهران، سیل را راهی ری کرد و آب رودخانه فیروزآباد قریه بزرگ آباد را ویران کرد و بیش از 40 خانه خراب شد و اثاثیه مردم را آب برد.

بایگانی یک خاطره تلخ

تهرانی های پا به سن گذاشته خاطره اول اردیبهشت را هیچ گاه فراموش نمی کنند. بر اساس آنچه در نشریات همان زمان آمد، در سیل تهران درمجموع 13 نفر مجروح و 5 نفر ازجمله یک کودک 12 ساله و یک نوعروس، در نقاط مختلف تهران کشته شدند. چند هزار رأس احشام نابود شدند، به چند هزار خانه آسیب وارد آمد، هزاران نفر بی خانمان شدند و میلیون ها خسارت به بار آمد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 فروردین 1402 بروزرسانی: 30 فروردین 1402 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1777

به "بایگانی یک خاطره تلخ ، اول اردیبهشت 1341 هزاران نفر در تهران بی خانمان شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایگانی یک خاطره تلخ ، اول اردیبهشت 1341 هزاران نفر در تهران بی خانمان شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید