آنالیز حرکت عجیب نو لکه قرمز بزرگ مشتری

به گزارش مجله جام جهان، لکه قرمز بزرگ سیاره مشتری یکی از شگفتی های برجسته منظومه شمسی است. این طوفان بیضوی شکل، با چرخش سریع و رنگ های نارنجی و مسی درخشان، از زمین هم بزرگ تر است. سرعت بادهای این طوفان بزرگ به 640 کیلومتر در ساعت می رسد. با وجود ظاهر ثابت آن از دور، آنالیز های تازه با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل (Hubble Space Telescope) نشان داده که این طوفان در حال تغییر شکل است.

آنالیز حرکت عجیب نو لکه قرمز بزرگ مشتری

تغییرات غیرمنتظره در شکل لکه قرمز بزرگ

پژوهشی که به تازگی صورت گرفته، تصاویر ثبت شده از دسامبر 2023 تا مارس 2024 را مورد تحلیل قرار داده است. این تصاویر نشان می دهند که لکه قرمز بزرگ به شکلی جالب و غیرقابل پیش بینی در حال کشیده و جمع شدن است، به طوری که گویی مانند یک توپ قرمز در حال جهیدن در فضای سیاره ای است. این تغییرات در طول یک دوره 90 روزه مشاهده شده و دانشمندان را شگفت زده نموده است.

امی سایمِن، ستاره شناس سیاره ای از مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا (NASA-GSFC)، از این تغییرات غافلگیر شده و می گوید: این تغییرات برای ما بسیار غافلگیرنماینده بود. نتایج این مطالعه در مجله علمی سیارات (The Planetary Science Journal) منتشر شده،

رفتارهای غیرعادی لکه قرمز بزرگ

این طوفان قدیمی در گذشته به شکل دیگری بوده است، اما تغییرات اخیر، به ویژه تغییر مقدار در دوره های زمانی کوتاه، از دیدگاه محققان بسیار عجیب به نظر می رسد. بعضی ستاره شناسان مانند جیمز اُدوناگو از دانشگاه ردینگ انگلستان، این تغییرات را به حرکت یک حلزون تشبیه می نمایند و می گویند: این طوفان مثل یک حلزون بزرگ قرمز رفتار می نماید که در حین حرکت، جمع و کشیده می گردد.

تبلیغ متنی

ویزای مولتی آلمان
-
دلیل و عوارض مشکل پزشکی از چیست؟

دلایل نامعلوم تغییرات شکل

با وجود آنالیز های دقیق، دانشمندان هنوز نتوانسته اند توضیحی قطعی برای این رفتارهای عجیب پیدا نمایند. اینکه چه فرآیندی باعث این تغییرات می گردد، هنوز معمایی برای ماست دکتر اُدوناگو اضافه می نماید. احتمالاً دو جریان جتی قدرتمند که طوفان را بین خود قرار داده اند، نقش مهمی در حفظ ساختار آن دارند، اما این جریان شدید نمی توانند مانع از تغییر شکل آن در حین حرکت شوند.

این طوفان به تدریج به سمت غرب حرکت می نماید و هر چند سال یک بار مشتری را دور می زند. در طول این حرکت، سرعت آن در چرخه های سه ماهه افزایش و کاهش می یابد. در این دوره ها، زمانی که طوفان با سرعت کمتر حرکت می نماید، کشیده و بزرگ می گردد و در زمانی که سرعت بیشتری می گیرد، به صورت فشرده تر و کوچک تر درمی آید.

آینده لکه قرمز بزرگ

لکه قرمز بزرگ، که بیش از 150 سال است به طور مستمر مشاهده می گردد، در طول تاریخ خود دچار تغییرات بسیاری شده. در اواخر قرن نوزدهم، این طوفان سه برابر بزرگ تر از زمین بود، اما به تدریج کوچک تر شده است. شاید در نهایت، نیروهای طبیعی موجب شوند که این طوفان به شکل ایده آل تری برسد یا حتی به طور کامل ناپدید گردد.

تصاویر نو هابل به ما یادآوری می نمایند که هر پدیده ای در منظومه شمسی، مانند لکه قرمز بزرگ، همیشه در حال تغییر است و این تحولات را ما خوشبختانه می توانیم مشاهده کنیم.

منبع

nytimesمنبع: یک پزشک
انتشار: 26 مهر 1403 بروزرسانی: 26 مهر 1403 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1884

به "آنالیز حرکت عجیب نو لکه قرمز بزرگ مشتری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز حرکت عجیب نو لکه قرمز بزرگ مشتری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید