کوشش برای ثبت جهانی هنر ملی مرواربافی ملایر

به گزارش مجله جام جهان، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، کوشش برای ثبت جهانی هنر ملی مرواربافی ملایر صورت می گیرد.

کوشش برای ثبت جهانی هنر ملی مرواربافی ملایر

ابراهیم جلیلی اضافه نمود: ثبت جهانی شهرها فرصتی عالی را فراهم می نماید تا اهالی بومی این منطقه ها برای یادگیری و توسعه صنایع دستی خود تمایل و اشتیاق بیشتری نشان دهند.

وی ادامه داد: ثبت جهانی باعث معروفیت بیشتر این صنایع می گردد و منافع مالی و اجتماعی متعددی برای اهالی بومی دارد که یکی از فاکتورهای رشد گردشگری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر اضافه نمود: در سالهای اخیر مسئولان و فعالان صنایع دستی در ایران کوشش نموده اند تا شهرهای مختلف ایران را که دارای صنایع دستی خاص و شناخته شده هستند، در لیست جهانی شهرهای صنایع دستی ثبت نمایند.

این مقام مسئول بیان نمود: شهرستان ملایر در حوزه صنایع دستی بطور مستقیم دارای 12 هزار و 300 نفر هنرمند است که در بیش از 20 رشته فعالیت می نمایند.

وی اعلام نمود: از جمله این هنرهای دستی رشته مبلمان منبت بوده که حدود 10 هزار و 350 نفر به صورت مستقیم و 30 هزار نفر غیرمستقیم در آن مشغول به فعالیت هستند.

جلیلی ادامه داد: با توجه به ظرفیت فوق با پیگیری های انجام شده در 29 فروردین سال 96 ملایر توانست عنوان شهر ملی منبت ایران را به خود اختصاص بدهد و در 9 دی 98 با تایید شورای جهانی صنایع دستی، مبلمان منبت ملایر در لیست شهرهای جهانی صنایع دستی نهاده شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر گفت: به اذعان مدیران ارشد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر پیروز ترین تجربه شهر جهانی در کشور است و در کمتر شهری از شهرهای جهانی در سطح بین المللی و ملی این حرکت مستمر و پرکوششی که در ملایر دیده می گردد را شاهد هستیم.

جلیلی در خصوص اقدامات مهم شهر جهانی مبلمان منبت، به شرکت فعالان بخش خصوصی در نمایشگاه بزرگ اکسپو دبی، شرکت در نمایشگاه بین المللی تهران در سال قبل، افتتاح چندین فروشگاه و پرداخت تسهیلات، توسعه شهرک صنعتی مبلمان منبت و... اشاره و اظهار کرد: گرانی مواد اولیه و عدم بیمه حمایتی برای همه هنرمندان از جمله مسائل موجود در این زمینه است.

جلیلی به ضرورت پرداخت تسهیلات مقرون به صرفه قیمت در این رشته اشاره و اعلام نمود: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ملایر سفر کرد و از نزدیک با هنر صنعت مبلمان منبت ملایر آشنا شد و از بازار مبل بازدید کرد.

این مقام مسئول اضافه نمود: ایران یکی از بهترین کشورهای جهان از نظر تنوع صنایع دستی است، 14 شهر و روستای ایران در شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی انتخاب شده اند که دو شهر آن در استان همدان قرار گرفته است.

جلیلی گفت: صنایع دستی این شهرها و روستاها در سراسر جهان دارای معروفیت و شناخته شده هستند، چنانکه حتی به کشورهای خارجی صادر می شوند و به عنوان یکی از مهمترین سوغات و محصولات ایران شناخته می شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر ادامه داد: شورای جهانی صنایع دستی یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی است که در سال 1964 پایه گذاری شده است.

وی بیان نمود: هدف از راه اندازی این سازمان افزایش تعامل با کشورهای جهان، افزایش توسعه مالی به وسیله عایدی حاصل از فراوری صنایع دستی، اجرای برنامه های تبادل فرهنگی و هنری، برگزاری کارگاه، کنفرانس، سمینار و نمایشگاه های مربوط به صنایع دستی و بطور کلی ایجاد انگیزه و یاری به فعالان صنایع دستی در کل جهانست.

منبع: همگردی
انتشار: 14 دی 1401 بروزرسانی: 14 دی 1401 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1730

به "کوشش برای ثبت جهانی هنر ملی مرواربافی ملایر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش برای ثبت جهانی هنر ملی مرواربافی ملایر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید