تولید جدید شبکه العالم؛ در سرانگشتان هنرمند این بار هنر خاتم کاری

به گزارش مجله جام جهان، خبرگزاری خبرنگاران- در مستند جدیدی از مجموعه سرانگشتان هنرمند، هنر خاتم کاری به مخاطبان عرب زبان شبکه العالم معرفی می شود.

تولید جدید شبکه العالم؛ در سرانگشتان هنرمند این بار هنر خاتم کاری

به گزارش خبرنگاران، صنایع دستی به عنوان گنجینه ای از تفکر، فرهنگ و تمدن قومی، تلطیف کننده فضای بی روح و خشن زندگی صنعتی و ماشینی است. در این رهگذر ایران از نظر تنوع رشته ها در مقام نخست و به لحاظ جایگاه عرضه محصولات در رتبه سوم جهانی واقع شده است.

خاتم کاری به عنوان یکی از هنرهای ظریف و زیبا است که ریشه ای کهن در تاریخچه هنرهای سنتی ایرانی دارد که در عهد صفویه به اوج شکوفایی خود رسیده است.

از قدیمی ترین آثار هنری خاتم کاری شده باقی مانده: صندوق مرقد موسی بن جعفر و امام جواد در کاظمین مربوطه به دوران شاه اسماعیل صفوی در سال 906هجری ، صندوق مرقد امام حسن عسکری در سامره و صندوق مرقد امام علی النقی مربوطه به همان دوره ، صندوق خاتم ضریح نرگس خاتون (س) مادر مهدی موعود(عج) که درهمان دوره ساخته شده، صندوق خاتم مرقد امام علی علیه السلام ساخته شده درزمان کریم خان زند و نصب آن درزمان لطفعلی خان زند، صندوق خاتم مرقد سید الشهداء و حضرت ابوالفضل علیهماالسلام در کربلا ، صندوق مقبره حضرت زینب (س) در شام و غیره است.

حمزه علیرضایی، تهیه کننده مجموعه مستند سرانگشتان هنرمند این بار به سراغ هنر خاتم کاری رفته و در مستندی تحت همین نام ، این هنر برجسته را به مخاطبان عرب زبان شبکه العالم معرفی می کند.

علیرضایی در خصوص این مستند گفت: برای معرفی این هنر با سمیه ستارنژاد، استادکار خاتم کاری راجع به مراحل ساخت، تولید و انگیزه پرداختن به آن گفت و گو کرده ایم.

وی اضافه نمود: کارگاه سمیه ستارنژاد از معدود مکان هایی است که در تهران به ساخت و تولید خاتم پرداخته و هنرجویان و علاقمندان زیادی را آموزش داده است.

مستند خاتم کاری به تهیه کنندگی، کارگردانی و تدوین حمزه علیرضایی و تصویر برداری مهدی آشوری، پنجم بهمن ساعت 21 از شبکه العالم پخش می شود.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 4 اسفند 1399 بروزرسانی: 4 اسفند 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 991

به "تولید جدید شبکه العالم؛ در سرانگشتان هنرمند این بار هنر خاتم کاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولید جدید شبکه العالم؛ در سرانگشتان هنرمند این بار هنر خاتم کاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید