روسیه مدعی است رادارهای فوق پیشرفته جدیدی ساخته که جنگنده های پرواز مخفی F-22 و F-35 را شناسایی می نمایند

به گزارش مجله جام جهان، شرکت دفاعی و نظامی آلماز- انتی (Almaz-Antey) روسیه می گوید رادارهایی فراوری نموده است که ظرفیت شناسایی جنگنده های با قابلیت پرواز مخفی نسل پنچم ایالات متحده را دارند.

روسیه مدعی است رادارهای فوق پیشرفته جدیدی ساخته که جنگنده های پرواز مخفی F-22 و F-35 را شناسایی می نمایند

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

یان نوویکوف، رئیس شرکت آلماز- انتی در متجمع فنی New Knowledge گفت: رادار Nebo-M تهدیدی برای فناوری های پنهان کار است. این رادار می تواند جت های F-22 و F-35 و غیره را به خوبی ببیند. او اضافه کرد شرکت آلماز-انتی بیش از 30 نوع سیستم رادار چند منظوره متحرک فراوری می نماید.

55ZH6M Nebo-M از جدیدترین رادارهای نظارتی روسیه است که همانند بیشتر رادارهای دیگر این کشور توسط موسسه تحقیقات مهندسی NNIIRT، از شرکت های زیرمجموعه آلماز-انتی طراحی شده است.

رادار Nebo-M عضوی از خانواده رادارهای فرکانس بسیار بالای (VHF) سری Nebo است (Nebo در روسی به معنای آسمان). اولین رادارهای Nebo-M در سال 2017 در مناطق نظامی از روسیه به خدمت گرفته شدند و سال بعد به کریمه ارسال گردیدند.

رادار Nebo-M می تواند هواپیما و موشک های بالستیک را در برد حداکثر یک هزار کیلومتر شناسایی کند و نسبت به رادارهای Nebo دوران اتحاد جماهیر شوروی پیشرفت های قابل ملاحظه ای دارد. Nebo-M آرایه ای از رادارهای اسکن الکترونیکی فعال است و نسبت به بعضی از فناوری های و تکنیک های مخفی کاری و پنهان ماندن از فرکانس ها مقاوم است.

تاسیسات رادارهای Nebo-M که متخصص شناسایی در ارتفاع های بالا و متوسط هستند؛ گاهی اوقات با سیستم های راداری کم ارتفاع روسیه مانند Podlet-E نیز ترکیب می شوند.

خبرگزاری دولتی TASS روسیه می گوید تکنیک ها و فناوری های جدید پرواز پنهان برای این سری از رادارهای جدید مشکل زا نیست اما در عمل مسایل خیلی پیچیده تر از این اظهارنظرها است.

رادارها قطعه ای از پازل میدان جنگ

شاید به صورت تئوری و روی کاغذ رادارهای فوق پیشرفته VHF مانند Nebo-M بتوانند یک جت جنگنده مانند F-35 یا اسکادرانی مانند F-22 را شناسایی نمایند ولی کشف تنها بخشی از یک فرآیند هدف گیری چند مرحله ای است. پس از شناسایی، باید هدف ثابت باشد یا به اصطلاح رادار روی آن قفل کند؛ ردیابی، هدف گذاری شده و با موفقیت خنثی گردد.

خلبان سابق هواپیماهای F-35 و یک سرگرد بازنشسته نیروی دریایی ارتش ایالات متحده به سایت بیزینس اینسایدر می گوید: دشمنان باید یک زنجیره کشتار بسازند. منظورش این است برای منهدم کردن جنگنده های دشمن باید تمام اجزای یک سیستم از جمله سامانه دفاعی اس 400 روی سیستم های رادار و ضدهوایی روسیه کاملا منطبق و هماهنگ و یکپارچه باشد. کافی است بخشی از این زنجیره درست کار نکند تا شما در رادارهای خود یک جنگنده F-35 مشاهده کنید در برابر آن منفعل باشید.

موضوع دیگر است که جنگنده های F-35 اجازه نمی دهند به راحتی مورد هدف قرار گرفته و خنثی شوند. این جنگنده های به صورت گروهی پرواز نموده یا با ترکیبی از جت های دیگر به سوی دشمن حمله می نماید تا سیستم راداری دشمن را از پای دربیاورند.

روسی ها با دانستن این رمزو، سعی کردند رادارهای جدید و با ارزش Nebo-M را در قلب سیستم های پدافندی و دفاعی خود و به عنوان یک بخشی از یک شبکه عظیم تر سیستم های دفاعی موشکی و هوایی استفاده نمایند تا از این طریق هم بتوانند از این رادارها محافظت نمایند؛ چون از هم اکنون یک هدف بسیار ارزشمند برای نیروهای هوایی متخاصم هستند.

گرچه از نظر فنی رادار Nebo-M و رادارهای مشابه می توانند هواپیماهای جنگنده نسل پنجم ایالات متحده را ردیابی نمایند اما این فقط یک قطعه از پازل عظیم میدان جنگ است. کشف مرحله نخست است اما آیا شبکه پدافند هوایی روسیه می تواند با موفقیت یک جت F-35 یا اسکاداران جنگنده F-22 را سرنگون کند؟

طیف گسترده ای از هوامل احتمالی در این میدان جنگ دخیل هستند و مدل سازی آن ها روی کاغذ بسیار سخت است.

منبع: یک پزشک
انتشار: 1 تیر 1400 بروزرسانی: 1 تیر 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1206

به "روسیه مدعی است رادارهای فوق پیشرفته جدیدی ساخته که جنگنده های پرواز مخفی F-22 و F-35 را شناسایی می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه مدعی است رادارهای فوق پیشرفته جدیدی ساخته که جنگنده های پرواز مخفی F-22 و F-35 را شناسایی می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید