رنگارنگ ترین بنای دنیا، کلیسای جامع سنت باسیل مسکو

به گزارش مجله جام جهان، کلیسای سنت باسیل مسکو یکی از شگفتی های این شهر است. گنبدهای رنگارنگ پیازی شکل که تماشای آن ها از نزدیک هیچ شباهتی به تماشایشان در فضای مجازی ندارد. وقتی در مقابل بنا قرار می گیرید به قدری شیفته و مبهوتش خواهید شد که باور نمی کنید از تصویر خارج شده و در مقابل شما قد علم نموده است. این کلیسا در مسکو یکی از تماشای های شهر است گردشگران در زمان سفر به روسیه حتماً از آن تماشا می نمایند. البته به دیگر جاذبه های این شهر هم نزدیک است و شما را با خود به روسیه تزاری خواهد برد.

رنگارنگ ترین بنای دنیا، کلیسای جامع سنت باسیل مسکو

کلیسای سنت باسیل مسکو و دنیایی از شگفتی ها

کلیسای سنت باسیل مسکو یکی از جاذبه های تاریخی روسیه است که در میدان زیبای سرخ مسکو نهاده شده. معماری غیرمعمول و مجذوب کنندهش آن را به یک برجسته ترین اثرهای هنری در روسیه و همین طور در دنیا تبدیل ساخته. نمادی از فرهنگ مسکو که هر ساله میزبان مسافران و توریستان زیادی است. این بنا با گنبد های رنگارنگ خود که شبیه به کلاه هستند پشت صحنه عکس های بسیار زیادی است. کم نیستند افرادی که در سفر خود به مسکو در کنار این بنا عکس گرفته و از آن به عنوان یکی از تماشای ترین بناهای روسیه یاد می نمایند. ما در ادامه این مطلب شما را در یک سفر مجازی به کلیسای سنت باسیل خواهیم برد و با هم از تماشا این جاذبه لذت می بریم.

گذری بر تاریخ سنت باسیل

کلیسای تعمید خداوند مقدس سنت باسیل نام اصلی کلیسای سنت باسیل است. این کلیسا که در روسیه و مسکو واقع شده در سال 1555 میلادی به دستور مستقیم ایوان مخوف یا ایوان چهارم واسیلیویچ شاهزاده معروف روسیه به افتخار مرد مقدس روسی، یعنی سنت باسیل ساخته و طراحی شد. طرح اصلی این کلیسا را دو معمار بسیار مشهور روز با نام های پوستنیک و بارما انجام دادند.

بعضی بر این باورند که شکوه این بنا به قدری زیاد است که ایوان مخوف بعد از ساخت آن دستور داد تا معماران بنا را کور نمایند تا دیگر بنایی به این شکوه و عظمت در هیچ جای روسیه نسازند. بعلاوه این بنا در ابتدای قرن 17 میلادی مرتفع ترین بنا در کل اروپا محسوب می شد. این بنا در سال 1929 به موزه تبدیل شد. ضمن اینکه این کلیسا در سال 1999 هم آن را در لیست دنیای یونسکو ثبت کردند. ناگفته نماند که روسیه در سال 2007 میلادی این کلیسا را به عنوان یکی از عجایب هفت گانه در کشور روسیه معرفی کرد.

معماری و طراحی کلیسای سنت باسیل روسیه

شاید برای شما هم این سؤال به وجود آمده باشد که کلیسای سنت باسیل از چه متریالی ساخته شده که به این راحتی رنگ پذیرفته و همچنان هنوز هم پابرجا است؟!

متریال به کار رفته در کلیسای سنت باستیل چوب است. همان ماده ای که در کشور روسیه به وفور یافت می گردد. ضمن اینکه گنبدهای نهاده شده در بالای کلیسا به گنبدهای پیازی شکل معروفیت دارند. بد نیست بدانید که بعضی بر این باورند کلیسای سنت باسیل مسکو از دور شبیه به شعله های آتش است و مانند آن را در هیچ کجای کشور روسیه نمی توان مشاهده کرد. بعضی از توریستان و مسافران هم در شگفت اند که چرا هر کدام از گنبدها به یک رنگ خاص رنگ آمیزی شده اند. علت آن هم این است که نمادگرایی در مسکو و روسیه اهمیت بسیاری دارد.

برای مثال رنگ طلایی یک نماد آسمانی و مقدس برای اهالی کشور روسیه به حساب می آید. بر همین اساس گنبدهای کلیسا طلایی رنگ شده اند. ضمن اینکه گنبدهای آبی رنگ با ستاره های طلایی هم نمادی از کلیساهای مادر خدا هستند.

قسمت های مختلف کلیسای سنت باسیل مسکو

شاید ندانید که کلیسای سنت باسیل مسکو هم از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. در ادامه با هم قسمت های مختلف این کلیسا را آنالیز خواهیم کرد

کلیسای تعمید خداوند مقدس

کلیسای تعمید خداوند مقدس، که بخش اصلی کلیسا بوده و معبد اصلی در آن نهاده شده است. این قسمت دقیقاً روبروی میدان سرخ نهاده شده است. در این بخش دیوارهای داخلی کلیسا تماماً با نقاشی هایی رنگارنگ و مجذوب کننده تزیین شده اند.

گورستان کلیسای سنت باسیل

گورستان کلیسای سنت باسیل دومین قسمت این کلیسا است. این گورستان دقیقاً در قسمت پایینی کلیسا واقع شده که مجموعه ای از قبرها و مزارها در آن نهاده شده است. گور بعضی از افراد مهم و شخصیت های مشهور تاریخی هم در آن دیده شده است.

مقبره تاریخی کلیسای سنت باسیل

مقبره تاریخی کلیسای سنت باسیل قسمت بعدی این کلیسا است که در عبادتگاه نهم آن واقع شده. این مقبره دقیقاً در ضلع شرقی نهاده شده و گنبد آن سبز رنگ است.

موزه تاریخی کلیسا

و در نهایت موزه تاریخی کلیسا که شامل مجموعه ای کامل از آثار و اشیاء هنری مرتبط با تاریخ و فرهنگ روسیه است. شما در این موزه بیشتر و بهتر با فرهنگ مردمان روس آشنا خواهید شد.

بعلاوه شاید برایتان جالب باشد که بدانید این کلیسا بارها مورد بازسازی و بازسازی نهاده شد. در سال 1738 بر اساس یک آتش سوزی بسیار بزرگ که در کلیسا به وقوع پیوست، ماه ها کلیسا را تعطیل کردند و پروژه بازسازی آن اجرا شد. بعلاوه توپخانه ارتش فرانسه در طول جنگ دنیای اول این کلیسا را تخریب کرد و به دستور مستقیم ناپلئون بناپارت این کلیسا به طور کامل غارت شد. بعلاوه علاوه بر موارد ذکر شده، تا به امروز 3 بار دیگر کلیسای سنت باسیل مسکو را بازسازی نموده اند.

برترین زمان برای سفر به مسکو و بازدید کلیسای سنت باسیل

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بازدید از کلیسا برای افراد زیر 16 سال رایگان است. اما افراد بالای 16 سال حتماً باید بلیط تهیه نمایند. هزینه ورودی به کلیسا هم تقریباً گران است. برترین زمان برای بازدید از کلیسای سنت باسیل و سفر به مسکو 6ماهه اول سال است.

در فصل های پاییز و زمستان مسکو زیر بارش برف سنگینی قرار که دارد که شما را به شدت غافلگیر خواهد نمود. به همین علت بهتر است برای تماشا کلیسای سنت باسیل در بهار و تابستان راهی این شهر شوید.

در شش ماهه اول سال این کلیسا معمولاً از ساعت 10 صبح تا 7 عصر باز است و در شش ماهه دوم از ساعت 11 صبح تا 5 عصر مشغول میزبانی از توریست مسافران خواهد بود. در ضمنً ناگفته نماند که کلیسای سنت باسیل در چهارشنبه های ابتدایی هر ماه برای نظافت و تمیزشدن تعطیل خواهد بود.

ضمن اینکه در اطراف این کلیسا مغازه های مختلفی وجود دارند که صنایع دستی و بومی این شهر و منطقه در آن ها به فروش می رسد. بازدید از این مغازه های و خرید سوغاتی هایی مانند ماتروشکا از جمله تفریح های توریستان و مسافران شهر مسکو محسوب می گردد.

روسیه و کلیسای سنت باسیل اش

کشور روسیه و شهر مسکو جاذبه های فراوانی دارد. یکی از هزاران جاذبه تاریخی این شهر و کشور کلیسای معروف سنت باسیل است که در میدان سرخ روسیه واقع شده. این بنای رنگارنگ در ابتدا یک بنای مذهبی بود و با گذشت زمان ضمن حفظ کردن کاربری اصلی به کاربری های جانبی هم اختصاص داده شد. از قلم نیاندازید که عکاسی و فیلم برداری در کلیسا بدون فلش انجام می گردد. بردن کیف و کوله پشتی غیر مجاز است و شما حق دست زدن به اشیاء داخل بنا را ندارید. بعلاوه ورودی بنا شامل چند پله است که متأسفانه ورود به بنا برای افراد با صندلی چرخ دار و نوزادان را ممنوع نموده است.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1403 بروزرسانی: 11 شهریور 1403 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1865

به "رنگارنگ ترین بنای دنیا، کلیسای جامع سنت باسیل مسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگارنگ ترین بنای دنیا، کلیسای جامع سنت باسیل مسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید