ساخت و ساز در محوطه تاریخی همدان باید با استعلام از میراث باشد

به گزارش مجله جام جهان، ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، ساخت و ساز در محوطه تاریخی همدان باید با استعلام از میراث باشد.

ساخت و ساز در محوطه تاریخی همدان باید با استعلام از میراث باشد

قضیه چیست؟

سیده مریم مختاری موسوی اضافه نمود: با توجه به اینکه محدوده تاریخی شهر همدان به میزان 500 هکتار نه تنها رینگ اول شهر بلکه رینگ دوم را نیز شامل می گردد یکسری ضوابط برای ساخت و ساز در این محدوده وجود دارد اما این امر به منزله ممنوعیت ساخت و ساز نیست.

وی گفت: با توجه به اینکه 2 رینگ اول این شهر در محدوده میراثی واقع شده است باید از این اداره کل استعلام و از سوی کلیه دستگاه هایی که متولی صدور مجوزهای ساختمانی و عملیات ساختمانی هستند مجوز گرفته گردد.

مختاری در پاسخ به این سوال که ساخت و ساز در این محوطه چه تاثیری بر قیمت مسکن دارد، گفت: اینکه آیا اینگونه ساخت و سازها تاثیری در قیمت مسکن شهر همدان دارد را باید کارشناسان مالی پاسخ دهند اما ارتباطی بین افزایش قیمت در این محدوده با استعلام های میراث فرهنگی وجود ندارد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان افزود: در تمام کشورهای دنیا یک محدوده با عنوان محدوده ای تاریخی وجود دارد و ما نمی توانیم فقط به وجود کالبد بناها در این محوطه ها اشاره کنیم.

مختاری تاکید نمود: نمی توانیم بگوییم آنجا که ساختمان های قدیمی وجود ندارد پس بافتی تاریخی هم وجود ندارد و محدوده تاریخی نیست.

وی با بیان اینکه همه محدوده های تاریخی دارای شناسنامه هستند، اضافه نمود: این محدوده ها کالبد تاریخی، شریان ها و استخوان بندی هایی دارند که آنها را به عنوان محدوده تاریخی معرفی می نماید.

مختاری در مورد برنامه میراث فرهنگی در بازسازی و توسعه بافت تاریخی شهر همدان بیان نمود: این محدوده تاریخی شناسایی شده و رایزنی های اولیه اجرا شده است و 13 بند آن رویکرد مالی دارد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان اضافه نمود: طبق این بندها، اداره کل میراث فرهنگی محل به محل، برنامه ها و طرح ها را آنالیز و اجرایی می نماید.

وی با بیان اینکه همه دستگاه ها باید در این حوزه همکاری نمایند، گفت: در همین ارتباط معاونت شهرسازی شهرداری و معاونت شهرسازی راه و شهرسازی باید به طور ویژه و هدفمند با هماهنگی یکدیگر برای توسعه این محدوده حرکت نمایند.

مختاری گفت: ما به دنبال توسعه پایدار هستیم و اگر این اتفاق بیفتد شرایط زندگی در محدوده تاریخی برای ساکنان و توسعه گردشگری مهیا می گردد.

وی به ثبت دنیای آثار تاریخی همدان اشاره نمود و اضافه نمود: با توجه به اینکه ثبت دنیای را پیش رو داریم باید اقدامات اولیه را به درستی انجام دهیم.

مختاری ادامه داد: اگر می خواهیم فرایند ثبت دنیای تپه هگمتانه را خدشه دار نکنیم باید اصول این اداره کل را زیر پا نگذاریم و همه مسئولان استان بر رعایت این اصول تاکید دارند.

منبع: همگردی
انتشار: 16 آبان 1399 بروزرسانی: 16 آبان 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 777

به "ساخت و ساز در محوطه تاریخی همدان باید با استعلام از میراث باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت و ساز در محوطه تاریخی همدان باید با استعلام از میراث باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید