دیدنی های میامی ؛ شهرستانی با قدمت هزار ساله

به گزارش مجله جام جهان، شهرستان میامی، شرقی ترین شهرستان استان سمنان است که جاذبه های گردشگری و تاریخی فراوانی دارد. این شهرستان با قدمتی بالغ بر یک هزار سال از تنوع بومی بسیاری برخوردار است.

دیدنی های میامی ؛ شهرستانی با قدمت هزار ساله

استان سمنان از نظر مساحت ششمین استان بزرگ ایران محسوب می گردد. سمنان به خاطر موقعیت جغرافیایی خاص خود اقلیمی بیابانی و نیمه بیابانی دارد. این استان در میان راه ارتباطی تهران به خراسان رضوی قرار گرفته است که موجب شده است گردشگران بسیاری نیز در میانه راه از این استان دیدن کنند. این منطقه از مراکز قابل توجه صنایع دستی کشور است. سمنان هشت شهرستان دارد که یکی از آن ها که جاذبه های گردشگری فراوانی دارد، شهرستان میامی است. شهرستان میامی شرقی ترین شهرستان در این استان است که قدمتی بالغ بر یک هزار سال دارد. میامی جاذبه های گردشگری فراوانی دارد و انگور شیرین از سوغات این شهرستان است. روستاهای این شهرستان نیز به دلیل تنوع قومی و آداب و رسوم محلی نیز از منطقه ها نمونه گردشگری میامی محسوب می شوند. با ما همراه باشید تا با جاذبه های گردشگری و تاریخی میامی آشنا شوید.

آرامگاه شیخ حسن جوری

آرامگاه شیخ حسن جوری یکی از رهبران روحانی قیام سربداران در قرن هشتم در شهرستان میامی و در 150 کیلومتری شرق شهر شاهرود، در روستای فیروزآباد سفلی حوالی روستای فرومد واقع شده است. این آرامگاه دارای گنبدی مدور است و متشکل از یک اتاق چهار در سه مترمربع است که از خشت خام ساخته شده است.

  • آدرس: میامی، روستای کلاته میرعلم فیروزآباد (مشاهده در نقشه)

آرامگاه ابن یمین فرومدی

آرامگاه ابن یمین فرومدی متخلص به ابن یمین یکی از شاعران بزرگ قرن هشتم در وسط روستای فرومد قرار گرفته است. بافت ساختمان با بافت روستا تفاوت بسیار دارد. این آرامگاه 6 گوش است. سنگ قبر این شاعر بزرگ پارسی نیز 6 ضلع کوچک دارد.

  • آدرس: روستای فرومد، ورودی بلوار روستا (مشاهده در نقشه)

قلعه میامی

قلعه میامی که در حال حاضر خرابه ای از آن به جای مانده است، در جنوب میامی قرار گرفته است. بر اساس گفته های مردم محلی این قلعه در گذشه مرکز میامی بوده و به وسیله حمله مغول ویران شده است. قلعه اراکی چهار برجی نیز در بالای کوه میامی قرار گرفته است، که دروازه آن را از آجر ساخته ­اند و یک آب انبار بزرگ در میان آن واقع شده است. در مقابل این قلعه که نزدیک به یکی از قله ها است، آثار حدود دویست خانه دیده می گردد. همه راه های دسترسی به این قلعه و کوه میامی بسته شده است.

  • آدرس: استان سمنان، جنوب میامی (مشاهده در نقشه)

کاروانسرای عباس آباد

کاروانسرای عباس آباد گواه بر قدمت دیرین میامی می دهد. این کاروان سرا در روستای عباس آباد در 127 کیلومتری شرق شاهرود واقع شده و قدمت آن به عهد صفوی بازمی گردد و در عهد قاجار بازسازی شده است. این بنا مستطیل شکل و دارای چهار ایوان و 32 حجره مشرف به حیاط مرکزی است. مساحت آن بالغ بر هشت هزار متر مربع است و درب ورودی این کاروان سرا یکی رو به شمال و سرچشمه قنات روستای عباس آباد و دیگری رو به جنوب و نزدیک جاده اصلی است. این کاروان سرا دارای دو بارانداز بزرگ است که نسبت به دیگر کاروان سراها از ظرفیت بیشتری برخوردار است. کتیبه و درب های این کاروان سرا متاسفانه به سرقت رفته است.

  • آدرس: 75 کیلومتری شرق میامی، روستای عباس آباد (مشاهده در نقشه)

مسجد جامع فرومد

مسجد جامع میامی در روستای فرومد در 160 کیلومتری شرق میامی واقع شده است. با توجه به شیوه معماری و تزیینات بنا از جمله تلفیق کاشی های فیروزه ای و لاجوردی، قدمت این مسجد جامع به دوره خوارزمشاهیان می رسد. مساحت این مسجد حدود 820 متر مربع است و به صورت دو ایوانی ساخته شده که متشکل از دو ایوان شمالی و جنوبی، دو ایوانچه در طرفین ایوان ها، شبستانی در ضلع شرقی ایوان جنوبی و شبستانی به قرینه آن در ضلع غربی، دو رشته رواق در طرفین صحن، اتاق گنبد دار چهارگوش در ضلع غربی ایوان شمالی و سردری مزین است. این مسجد جامع در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • آدرس: شهرستان شاهرود، روستای فرومد (مشاهده در نقشه)

روستای ابراهیم آباد

روستای ابراهیم آباد در 10 کیلومتری شرق میامی با جمعیتی بالغ بر یک هزار نفر قرار گرفته است. این روستا یکی از زیباترین روستاهای شهرستان و از جاهای دیدنی میامی محسوب می گردد که بر خرابه های شهر تاریخی زیدر با قدمت 500 ساله، بنا شده است. مردم این روستا آیین های سنتی و آداب و رسوم خود را حفظ کرده اند و غذاهای محلی همچون جوشبره، قروتی، چلکوت، حسود، شیره جوش، آش ترش و آش کما را طبخ می کنند. معماری خانه های روستا از سبک خاصی پیروی می کند و از مصالح بومی و سنتی ساخته می شوند.

عمارت تاریخی آقایان

عمارت تاریخی آقایان در نزدیکی کاروانسرای عباس آباد میامی قرار گرفته است. این بنای دو طبقه از نظر ساخت و طرح و نما همچون منازل مسکونی شهر متشکل از سه اتاق با طاقچه های قوسی شکل است که به وسیله ایوانی 1.5 متری به هم متصل شده اند و در واقع نمای کلی بنا رو به شمال است و شش ستون چوبی طبقه فوقانی بنا را محافظت می کند. سقف بنا و ناودان های آن چوبی است و دورتادور آن را نرده های چوبی با ظرافت خاصی محصور کرده است. این عمارت در نگاه اول از نظر معماری مشابه عمارت عالی قاپو است. در زیر این عمارت، آب انبار تاریخی آقایان قرار گرفته است.

  • آدرس: نزدیکی کاروانسرای عباس آباد میامی (مشاهده در نقشه)

موزه مردم شناسی میامی

موزه مردم شناسی میامی در محل کاروانسرای شاه عباسی میامی واقع شده است.

  • آدرس: مرکز شهر میامی (مشاهده در نقشه)

کاروانسرای میامی

کاروانسرای میای در مرکز شهر میامی قرار گرفته است و از کاروان سراهای زیبای عهد صفوی است. این بنا به فرم حیاط مرکزی و از نوع چهار ایوانی است که با آجر ساخته شده است. ورودی این بنا که به شکل هشتی و در دو اشکوب است، در ضلع شمالی کاروان سرا قرار گرفته است. در سردرب ورودی کتیبه های سنگی حجاری نصب شده که تاریخ ساخت و بانی آن روی آن درج شده است. این کاروان سرا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

یخدان تاریخی میامی

یخدان تاریخی میامی با بیش از 220 سال قدمت در بافت تاریخی میامی واقع شده است. این یخدان تاریخی از نظر بصری، ابعاد و میزان، نمونه ای منحصر به فرد در نوع خود است.

تجربیات خود از سفر به میامی را با ما وسایر کاربران خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

پرسش های متداول

میامی کجاست؟

شهرستان میامی، شرقی ترین شهرستان استان سمنان است.

اقلیم و آب و هوای میامی چگونه است؟

بیابانی و نیمه بیابانی.

قدمت میامی چقدر است؟

بالغ بر یک هزار سال.

مهم ترین سوغات میامی چیست؟

انگور و صنایع دستی.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر / ایرنا / برترین ها
انتشار: 7 فروردین 1401 بروزرسانی: 7 فروردین 1401 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1545

به "دیدنی های میامی ؛ شهرستانی با قدمت هزار ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های میامی ؛ شهرستانی با قدمت هزار ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید