سوغاتی گرجستان چیست؛ 8 یادگاری زیبا از منطقه قفقاز

به گزارش مجله جام جهان، مغازه های زیادی در تفلیس، مرکز گرجستان وجود دارند که می توانید سوغاتی های منحصربه فرد این کشور را از آن ها خریداری کنید. در ادامه برخی از سوغاتی های گرجستان را معرفی می کنیم.

سوغاتی گرجستان چیست؛ 8 یادگاری زیبا از منطقه قفقاز

1. جواهرات میناکاری شده

میناکاری هنری است که با ذوب شیشه و فلزاتی مثل نقره، مس و طلا شکل می گیرد. توسعه تکنیک میناکاری در گرجستان از قرن هشتم تا پایان قرن پانزدهم ادامه داشته است.

متأسفانه این هنر در پایان قرن پانزدهم از بین رفت تا اینکه در قرن بیستم، صنعتگران نو تلاش کردند تا با ترکیب تکنیک های سنتی و نو، شکل تازه ای به این هنر بدهند و درنهایت، جواهرات شیشه ای زیبایی خلق کردند. این سوغاتی گرجستان را می توان در گالری هنر میناکاری Ornament خریداری کرد. آثار برخی از جواهرسازان و هنرمندان میناکار این کشور در این گالری به فروش می رسد.

2. جوراب های خینکالی

این جوراب ها جزو صنایع دستی به شمار نمی فرایند؛ بااین حال ازجمله سوغاتی های گرجستان هستند که طرح دامپلینگ های سنتی این کشور روی آنها نقش بسته است. آلترساکس از دیگر مدل هایی است که جوراب هایی را با طرح های گرجستانی مثل آجارولی خاچاپوری، نیکو پیروسمانی (نقاش گرجستانی) و چوخا (لباس سنتی گرجستان) تولید می کند. اگر بیشتر از سه جفت از این جوراب ها را خریداری کنید، از تخفیف ویژه برخوردار می شوید و یک جعبه کادو نیز هدیه می گیرید.

3. رومیزی های سنتی آبی

رومیزی های سنتی گرجستان با نقش هایی از پرندگان، گوزن ها و اشکال دیگر تزئین می شوند و قرن هاست که به عنوان بخش جدایی ناپذیر فرهنگ محلی این کشور به شمار می فرایند. گرجستانی ها روش رنگرزی خم سرد که اصالتا در مشرق زمین ابداع شده را اصلاح و مشخصه های مخصوص به خود را به رومیزی ها اضافه کردند. آنها از رنگ نیلی برای ایجاد سایه ای از رنگ آبی استفاده می کنند و سپس الگوهای محلی را برای تزئین رومیزی ها به کار می گیرند. همین روش باعث می شود که رومیزی های گرجستانی از مدل های روسی و اروپایی متمایز شوند. این سوغاتی گرجستان نیز به دست فراموشی سپرده شده بود، اما مدتی است که در بازار این کشور عرضه می شود.

4. جواهراتی با طرح های گنجینه های باستانی گرجستان

نسخه هایی از گنجینه های باستانی گرجستان در فروشگاه سوغاتی موزه ملی این کشور به فروش می رسند. قدمت گنجینه های گرجستان به قرن سوم قبل از میلاد مسیح تا قرن چهارم میلادی می رسد. گردشگران می توانند مدل های مختلف انگشتر، دست بند، سنجاق و گردن بندها را به عنوان سوغاتی گرجستان خریداری کنند و به عزیزان خود هدیه بدهند.

5. رومیزی های مدرن

برند گرجستانی Hooda برای علاقه مندان به هنر معماری، رومیزی های مدرنی را تولید می کند که با الهام از ساختمان های تفلیس طراحی می شوند. دستمال سفره و رومیزی های هودا در رنگ ها، مقدار ها و طرح های متنوعی به فروش می رسند.

6. لباس های سنتی با الهام های مدرن

فروشگاه ساموسلی پیرولی (Samoseli Pirveli)، لباس های سنتی گرجستان را با سبک های معاصر در اختیار علاقه مندان قرار می دهد. در این فروشگاه می توان لباس ، کفش و هر وسیله تزئینی دیگر را برای مردان، زنان و بچه ها خریداری کرد. لباس هایی با مدل های مدرن نیز در این فروشگاه به فروش می رسد که تصاویر سیاه و سفیدی از مشاهیر قدیمی گرجستان روی آنها چاپ شده است.

7. ظروف سرامیکی

اگر به ظروف و لوازم تزئینی سرامیکی علاقه دارید، می توانید طراحی های زیبای White Studio را خریداری کنید. این سوغاتی گرجستان در انواع مختلفی تولید می شود که با الهام از الگوهای سنتی گرجستان طراحی شده اند. محصولات White Studio از خاک رس، سفال گرجستانی و پورسلین ساخته می شوند. جالب اینجاست که همه محصولات این گالری، منحصربه فرد هستند و تنها یک نمونه از آنها ساخته می شود.

8. لوازم تزئینی

اگر در پی سوغاتی ای هستید که از آن در طراحی داخلی خانه استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم به Georgian Furniture Underground سر بزنید. این فروشگاه با همکاری طراحان مختلف ایجاد شده که فضایی را برای نمایش محصولات خود فراهم کرده اند. علاوه بر میز، جایگاه و مبل، لوازم کوچکی مثل فنجان های سرامیکی، ساعت، پتوهای بافته شده، پوستر، گلدان و غیره نیز در این فروشگاه عرضه می شود که می توانید آنها را در چمدان خود قرار بدهید و برای عزیزان خود، سوغاتی گرجستان بیاورید.

منبع:چطـور

منبع: دیجیاتور
انتشار: 13 مرداد 1401 بروزرسانی: 13 مرداد 1401 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1654

به "سوغاتی گرجستان چیست؛ 8 یادگاری زیبا از منطقه قفقاز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغاتی گرجستان چیست؛ 8 یادگاری زیبا از منطقه قفقاز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید