سیاره ای که تبدیل به ابری از گرد و غبار شد!

به گزارش مجله جام جهان، به گزارش خبرنگاران به نقل از ناسا، طبق تحقیقی جدید، یکی از سیاره هایی که خارج از منظومه شمسی کشف شد، اصلا سیاره نیست و احتمالا یک ابر بزرگ از گرد و غبار بوده که در نتیجه برخورد دو جسم آسمانی از جنس یخ به وجود آمده بوده است. این سیاره مدتی پس از رصد شدن، ناپدید شد.

سیاره ای که تبدیل به ابری از گرد و غبار شد!

12 سال قبل ستاره شناسان یک سیاره مشابه زحل را در منظومه ستاره دار Fomalhaut رصد کردند که در فاصله 25 سال نوری از زمین قرار داشت. این سیاره Famalhaut b نام گرفت. پس از آنالیز اطلاعاتی که در سال های 2004 و 2006 به دست آمد، محققان در سال 2008 میلادی کشف این سیاره را اعلام کردند.

اما اکنون محققان دانشگاه آریزونا ادعا می نمایند تصاویر واضح و مادون قرمزی که تلسکوپ هابل از این سیاره ثبت نموده، در حقیقت یک برخورد کهکشانی است. محققان این تصاویر را با جزئیات بیشتر آنالیز کردند و متوجه شدند آنچه در عکس ها نشان داده شده در حقیقت فرایند پس از برخورد دو جسم آسمانی با عرض 125 مایل است که به یکدیگر برخورد می نمایند.

تخمین زده می گردد چنین رویدادی هر 200 هزار سال یکبار اتفاق می افتد و اطلاعاتی درباره شیوه تکامل سیارات فراهم می نماید.

اندراس کاسپر محقق ارشد این پژوهش می گوید: چنین رویدادی بسیار نادر است و به همین دلیل یک کشف بسیار مهم به حساب می آید.

محققان معتقدند برخورد میان ستاره دنباله دار در فاصله 11 میلیارد مایلی ستاره در صورت فلکی Piscis Austrinus رخ داده است.این ستاره بسیار داغ تر از خورشید و 15 برابر آن درخشان تر است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 503

به "سیاره ای که تبدیل به ابری از گرد و غبار شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاره ای که تبدیل به ابری از گرد و غبار شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید