افرادی که یک فوبی یا ترس بیمارگونه عجیب دارند: امتوفوبیا یا ترس از استفراغ!

به گزارش مجله جام جهان، اخیراً، تیک تاک پر از ویدیوهای پربازدید شده که افراد در آن ها درباره تجربه های خود از فوبی یا ترس بیمارگونه ای به نام امتوفوبیا صحبت می نمایند. بسیاری از افراد اکنون متوجه شده اند که فقط خودشان نبوده که این فوبی را داشته اند و اشخص دیگری هم درگیر آن بوده اند.

افرادی که یک فوبی یا ترس بیمارگونه عجیب دارند: امتوفوبیا یا ترس از استفراغ!

مصاحبه با دکتر کیرن شنَک (Kirren Schnack)

برای آگاهی بیشتر درباره این موضوع، ارائۀ نکاتی برای افرادی که با آن دست و پنجه نرم می نمایند و آگاهی بخشی به دیگران، نظرات دکتر کیرن شنک، روان شناس بالینی، را می خوانیم. او بیش از 20 سال در زمینۀ بهداشت روان کار نموده و نویسندۀ کتاب ده بار آرام تر است.

تعریف امتوفوبیا

دکتر شنک شرح داد که امتوفوبیا Emetophobia یک ترس شدید از استفراغ است که زندگی روزمره فرد را مختل می نماید. افرادی که با این فوبیا دست و پنجه نرم می نمایند ممکن است از بعضی نوشیدنی ها یا غذاها اجتناب نمایند، از مکان هایی که ممکن است استفراغ را تحریک نمایند دوری نمایند، تاریخ انقضای غذاها را به طور وسواسی آنالیز نمایند و یا از الکل دوری نمایند.

تأثیرات بر زندگی روزمره

این فوبیا می تواند باعث از دست دادن فعالیت های اجتماعی، کار و مدرسه گردد، زیرا افراد کوشش می نمایند از مواجهه با خطرات استفراغ خودداری نمایند.

آغاز و علل امتوفوبیا

امتوفوبیا در هر سنی ممکن است تشخیص داده گردد، اما اغلب در کودکی، نوجوانی یا اوایل بزرگسالی آغاز می گردد. این فوبیا می تواند به وسیله تجربه استفراغی تروماتیک یا تماشا دیگران در حال استفراغ ایجاد گردد، اما ممکن است بدون وقوع یک رویداد تروماتیک هم در شخصی بروز پیدا کند.

عوامل خطر و شیوع

امتوفوبیا حدود 0.1٪ تا 8.8٪ از جمعیت دنیا را تحت تأثیر قرار می دهد. این فوبیا در زنان بیشتر شایع است. عوامل خطر شامل تجربه یک حادثۀ استفراغی ، داشتن تاریخچه خانوادگی فوبیا یا اختلال وسواسی-جبری (OCD) و تماشا دیگران در حال چالش با استفراغ است.

علائم و نشانه ها

افرادی که از امتوفوبیا رنج می برند، اغلب به احساسات جسمی ناشی از تهوع بسیار حساس هستند. آن ها ممکن است دست های خود را بیش از حد بشویند تا از آلودگی با میکروب هایی که می توانند باعث استفراغ شوند، جلوگیری نمایند.

تفاوت با حالت تهوع معمولی

امتوفوبیا با تهوع معمولی که موقتی و کمتر شدید است، فرق دارد. تهوع معمولی زندگی کلی فرد را مختل نمی نماید و باعث استرس شدید و طولانی مدت نمی گردد.

درمان و مدیریت

امتوفوبیا معمولاً احتیاج به درمان حرفه ای دارد. درمان شناختی-رفتاری (CBT) یکی از درمان های مؤثر است که به افراد یاری می نماید افکار منفی خود را درباره استفراغ شناسایی و به چالش بکشند. بعلاوه، تکنیک های آرام سازی و تمرکز حواس برای کاهش اضطراب کلی مرتبط با امتوفوبیا مفید هستند.

استفاده از درمان EMDR

در صورت وجود ترومای خاص مرتبط با استفراغ، درمان EMDR (حساسیت زدایی و پردازش مجدد به وسیله حرکات چشم) می تواند بسیار مؤثر باشد. این درمان به افراد یاری می نماید احساسات منفی مرتبط با ترس از استفراغ را مجدداً چارچوب بندی و حساسیت زدایی نمایند.

پیشگیری و کاهش خطر

آموزش بچه ها درباره اینکه استفراغ یک فرایند طبیعی برای دفع سموم بدن است، می تواند دیدگاه سالم تری نسبت به بیماری ایجاد کند. آموزش راهبردهای مقابله ای برای اضطراب عمومی نیز می تواند به کاهش خطر ابتلا به فوبیا یاری کند.

منابع آموزشی

دکتر شنک چندین ویدیوی آموزشی در تیک تاک دربارۀ امتوفوبیا، علائم آن و نکات بیشتری برای مقابله با آن ساخته است. برای مشاهده محتوای آموزشی بیشتر درباره اختلالات روانشناختی دیگر، می توانید او را در تیک تاک، یوتیوب و اینستاگرام دنبال کنید.

منبع: یک پزشک
انتشار: 28 تیر 1403 بروزرسانی: 28 تیر 1403 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1859

به "افرادی که یک فوبی یا ترس بیمارگونه عجیب دارند: امتوفوبیا یا ترس از استفراغ!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افرادی که یک فوبی یا ترس بیمارگونه عجیب دارند: امتوفوبیا یا ترس از استفراغ!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید