طراحی بالن فضایی سبک با قابلیت افزایش ارتفاع

رحیم احسانی در مصاحبه با خبرنگاران، با اشاره به برنامه ریزی اجرا شده برای ارتقا بالن های فضایی در کشور، گفت: ما در سال 97 نسل جدیدی از بالن های فضایی را که می توانست محموله ای تا وزن 300 کیلوگرم را حمل کند، آماده و تست کردیم که این بالن با نام بام 300 هم اکنون آماده سرویس دهی است.

طراحی بالن فضایی سبک با قابلیت افزایش ارتفاع

وی با بیان اینکه تا پیش از آن، بالن فضایی امکان حمل محموله 50 کیلوگرمی را داشت، اضافه نمود: بالن های ارتباطی به صورت همزمان قابلیت ارائه خدمات مخابراتی به وسیله فناوری وای فای و LTE ، تقویت آنتن های بی سیم و نیز پایش وضعیت محیط را دارند.

احسانی از انجام پروژه مطالعاتی در خصوص ماندگاری بالن فضایی در شرایط مختلف آب و هوایی و افزایش ارتفاع این بالن اطلاع داد و گفت: برنامه سال جاری ما برای توسعه بالن های ارتباطی در کشور، یک برنامه تحقیقاتی برای پوشش داخلی این بالن ها و آنالیز ماندگاری آنها در شرایط مختلف آب و هوایی و نیز افزایش ارتفاع استقرار آنها با هدف افزایش قابلیت اطمینان سرویس دهی است.

مدیر پژوهشکده حمل و نقل پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه نتایج این کار تحقیقاتی هنوز نهایی نشده است، گفت: هم اکنون اقداماتی برای ارتقای بعضی اجزای بالن فضایی انجام شده است. به این معنی که این ارتقا مربوط به سکوی پرتاب که عملیات پرواز بالن روی آن انجام می گردد، بوده است.

وی افزود: ما در یک پروژه مطالعاتی به این نتیجه رسیدیم که برای شرایط بحران باید بالن ارتباطی با سایز 50 کیلوگرم را مجهز کنیم که بالنی چابک و عملیاتی است و بالن بام 300 که دارای سایزی بزرگتر است را برای عملیات تاکتیکی و در شرایطی خیلی خاص، آماده و تجهیز کنیم.

احسانی با اشاره به انجام کار تحقیقاتی برای افزایش شعاع پوشش بالن ارتباطی، افزود: بالن فضایی هم اکنون شعاع 20 کیلومتر را پوشش می دهد. به این معنی که از یک نقطه که زیرساخت ارتباطی وجود دارد تا فاصله 30 کیلومتری که زیرساخت وجود ندارد، به شعاع 20 کیلومتر، می توانیم خدمات ارائه دهیم. اما در کوشش هستیم که با کار کردن روی این محموله، این پوشش دهی را افزایش دهیم.

وی گفت: در این راستا تیم مخابراتی ما در حال کار با اپراتورها است تا بتوانیم محموله 60 کیلویی را با برد بالاتری نسبت به بالن 50 کیلویی پرتاب کنیم. از سوی دیگر نیز در کوشش هستیم که وزن این بالن را تا 15 و یا 20 کیلوگرم کاهش دهیم تا بالن سبک شده و بتواند افزایش برد پوشش دهی هم داشته باشد.

مدیر پژوهشکده حمل و نقل پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به اینکه این مساله در حال تحقیق است، افزود: اپراتورها هم باید از نگاه اقتصادی در بخش تحقیقات و توسعه این پروژه کار نمایند و امیدواریم منابع اقتصادی این پروژه به گونه ای تنظیم گردد که همه واحدها کارشان را تسریع نمایند.

احسانی تاکید نمود: در راستای توسعه فناوری بالن فضایی، ما در پژوهشکده حمل و نقل فضایی، طراحی و ساخت کشتی هوایی را نیز در دستور کار داریم که ورژن ایده الی از این فناوری خواهد بود و محدودیت های بالن مقید و برد کم را نخواهد داشت؛ البته این طرح در فاز مطالعاتی قرار گرفته است.

وی در خصوص زمان بندی این پروژه گفت: ما در این پروژه، یک نقشه 5 ساله تدوین کردیم تا بتوانیم به یک سامانه بالن هوایی با قابلیت پوشش محیط در 200 کیلومتر رفت و برگشت حرکت برسیم. اما به دلیل مباحث اقتصادی سرعت این پروژه پایین و در فاز طراحی مطالعاتی قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: بروزرسانی: 10 آذر 1398 شناسه مطلب: 56

به "طراحی بالن فضایی سبک با قابلیت افزایش ارتفاع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی بالن فضایی سبک با قابلیت افزایش ارتفاع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید