فلورانس ایتالیا، شهری برای هنرنمایی هنرمندان دیوار نگار

به گزارش مجله جام جهان، هنر خیابانی در فلورانس ایتالیا

فلورانس ایتالیا از جمله شهرهای اروپایی است که برای هنرنمایی هنرمندان دیوارنگار برای خلق آثارعمومی خود از نقاط مختلف اروپا و دنیا روی خوش نشان می دهد. در سالهای اخیر به تعداد هنرمندان دیوارنگار شهر فلورانس این شهر تاریخی بطور چشم گیری افزوده شده است. برای افرادی که از رفتن دوباره و چند باره به گالریها و موزه هایی که نقاشیها و تندیس های هنرمندان را به نمایش می گذارند خسته و کسل شده اند، این گونه هنرنمایی ها در فضای باز و آزاد این گونه شهرها برای گردشگران بسیار هیجان انگیز و جذاب جلوه می نماید. در ادامه با خبرنگاران همراه شوید:

فلورانس ایتالیا، شهری برای هنرنمایی هنرمندان دیوار نگار

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

واژه گرافیتی (graffiti) از واژه گرافیتو (به ایتالیایی) مشتق شده است که به معنی اثرگذاری سریع یا خط خطی است و ممکن است اصل این واژه به گرافیر به معنی نوشتن با قلم فلزی درلاتین عامیانه بازگردد. برطبق فرهنگ واژگان امریکن هریتیج این واژه بر اساس ریشه شناسی لغوی از مدت ها پیش به معنی نوشتن یا حک خطوط روی سطوح مورد استفاده بوده است. دیوارنگاری یا گرافیتی که زیر مجموعه ایی از هنر خیابانی محسوب می گردد به نقاشی کردن نقش ها، اشکال، حرف ها، نشانه ها، نمادها، الگوها و کلمه ها بر روی دیوارها یا هر مکان عمومی که بتوان از آن به عنوان مکانی برای نوشتن، نقاشی، کنده کاری و خط کشی کردن استفاده کرد گفته می گردد. دیوارنگاشته ها هرگونه علامت گذاری ای به حساب می آیند که می توانند در شکل های نوشتن ساده حرف ها تا نقاشی های استادانه ظاهر شوند. دیوار نوشته ها از دوران باستان به عنوان مثال در زمان یونان باستان، امپراطوری های روم، چین و ایران وجود داشته اند. دیوارنگاری را می توان در طبقه بندی مدرن، در زمره هنرهای عمومی دسته بندی کرد

شهری که روزگاری پایتخت کشور ایتالیا بود، امروزه بیشتر به هیئت مرکزی در آمده است که مقصد بسیاری از گردشگران سراسر دنیا است. این شهرپایتخت ناحیه توسکانی این کشور است و از سال 1865 تا 1870 پایتخت پادشاهی ایتالیا بوده است. در قرون وسطی فلورانس مرکز تجارت و امور اقتصادی اروپا قلمداد می شده است و خاندانی معروف به مدیچی به مدت مدیدی در این شهر اداره حکومت را دستان خود داشته اند. شهر فلورانس در کنار ساحل رودی به نام آرنو قرار گرفته است و شهرت روز افزون خود را مدیون احداث آثار متعدد معماری در قرون وسطی و عصر رنسانس در این شهر اروپایی می داند. هنرهای متنوعی از جمله معماری و مجسمه سازی در این شهر از اهمیت ویژه ایی برخوردار بوده است و بدین جهت در طول قرن ها فلورانس تبدیل به یکی از مهمترین مراکز هنری قاره سبز گشته است. این شهر بیش از 40 موزه و گالری های هنری دارد. از بین هزار هنرمند شناخته شده دنیا، بیش از سیصد و پنجاه از آنان بین سالهای هزاره اول و دوم زیست می نموده اند.

در فلورانس وقتی از هنر خیابانی حرفی گفته می گردد، نام کلت آبراهام از آن دسته هنرمندانی است که به وفور اسمش به زبان رانده می گردد و آرتیستی است که برای خلق آثارش از استیکرهای چسبی استفاده می نماید. تاثیرگذار بودن آثار کلت آبراهام به قدری هست که بعد از دیدن آنها برای اولین بار، دیگر تصویر هنر او براحتی از ذهن انسان پاک نمی گردد. این هنرمند در بسیاری از کشورهای اروپایی چون هلند، اسپانیا، فرانسه و… تراوشات فکری خود را به معرض نمایش گذاشته است.هنرمند دیگری که اسم مستعار استفاده میکند آقا/ خانم بلاب است و خالق اثری است که برگردان واژه به واژه فارسی آن هنرمند می داند که چطور شنا کند می گردد. این نقاش گمنام اغلب در خلق آثارش سعی می نماید از شمایل اشخاص معروف و آثار آرتیست های دیگر بهره بگیرد. برای مثال از اثر مدونای ساندرو بوتیچلی و یا داوید میشل آنجلو در خلاقیت های هنری خود سود جسته است که بسیار خیره کننده و تحسین برانگیز می باشند.

اینکه چرا هنر خیابانی در شهری مثل فلورانس بدین اندازه شهرت پیدا نموده است می توان به حرف های یکی از این آرتیست ها خیابانی رجوع کرد که در مصاحبه ایی با یک روزنامه محلی بدان اشاره نموده است. از نگاه وی, فلورانس شهری است که آکنده از دیوار های بدون رنگ و لعاب است. شاید تعداد این لوکیشن ها به هزاران عدد برسد. به نظر وی حیف است که چنین فضاهای بکر و دست نخوره ایی را به امان خود رها کنیم. می بایست قدرشناس باشیم و با فرش این فضاهای خالی با انگشت هنر به چنین فضاهایی روح و زندگی هدیه دهیم و آنها را به چشم انداز شهر برگردانیم.

چنانچه در شهر فلورانس حضور داشته باشید، حتما نگاهتان به اثری به نام خروج/ ورود روبرو خواهد شد. هنرمند جوانی که در پس چنین آثاری قرار گرفته است از دلیل شخصی خود برای بوجود آوردن آثار اینچنینی در مصاحبه اش با یک روزنامه ایتالیایی سخن رانده است. به نظر ایشان زندگی امری همیشه در حال تغییر و رخدادهای بی خاتمه زندگی است و با توجه به اینکه در لحظه چه اندیشه هایی ممکن است از ذهن انسان عبور کند، می تواند به خروج از موقعیتی خاص در زندگی و یا ورود به شرایط جدید تعبیر گردد. یک هنرمند خیابانی و جوان دیگر که از مواد بازیافتی مجسمه های زیبایی خلق نموده است سدیسنتی مرادی است.

او که از ابتدای دوره کاریش مجسمه ساز نبوده است فضای آزاد محیط بیرون را به فضای تنگ و تاریک گالریهای معمول ترجیح می دهد و تمایل دارد آثارش بیشتر در معرض دید عوام قرار بگیرد. هنرمند خیابانی دیگری که به مسائل زیست محیطی و سیاسی در خلاقیت های هنری خود علاقه وافری از خود بروز داده است هپن یوری نام دارد. وی آثار خود را با +BC = -CO2 امضا می نماید تا بدین طریق مردم را برای استفاده از دوچرخه برای رفت و آمد در خیابان تشویق کند. از نگاه این هنرمند که در روزنامه ریپابلیک انتشار یافته است حال و هوای رنسانس در جای جای این شهر موج می زند ولی شاید چیزی که فلورانس از آن به نصیب مانده است قابی از مدرنتیه و هنر معاصر است.

منبع: visittuscany.com

منبع: الی گشت
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 185

به "فلورانس ایتالیا، شهری برای هنرنمایی هنرمندان دیوار نگار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فلورانس ایتالیا، شهری برای هنرنمایی هنرمندان دیوار نگار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید