عمر طولانی تر با مصرف غذا های سازگار با محیط زیست

به گزارش مجله جام جهان، محققان دریافتند افرادی که از رژیم غذایی پایدارتر از نظر زیست محیطی پیروی می نمایند، در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی کمتر پایداری داشتند، 25 درصد کمتر در معرض خطر مرگ در طول دوره پیگیری بیش از 30 سال بودند.

عمر طولانی تر با مصرف غذا های سازگار با محیط زیست

این تحقیق مبتنی بر تحقیقات قبلی است، غذا هایی را که هم برای سلامتی و هم برای محیط زیست سودمند هستند، مانند غلات کامل، میوه ها، سبزیجات غیر نشاسته ای، آجیل و روغن های غیر اشباع و نیز غذا هایی که می توانند برای محیط زیست و سلامت انسان مضر باشند، مانند تخم مرغ و گوشت قرمز و فرآوری شده، شناسایی نموده است.

یافته های نو نشان می دهد که مصرف غذا های سازگار با محیط زیست بیشتر می تواند به کاهش خطر مرگ افراد به دلایلی مانند سرطان، بیماری های قلبی، بیماری های تنفسی و بیماری های عصبی یاری کند.

دکتر لین بوی، کاندیدای تخصص گروه تغذیه در دانشگاه هاروارد دانشکده بهداشت عمومی چان، آمریکا گفت: ما یک امتیاز رژیم غذایی نو پیشنهاد کردیم که برترین شواهد علمی فعلی را در خصوص تأثیرات غذا بر سلامت و محیط زیست در بر می گیرد. یافته ها، فرضیه ما را تایید کرد که امتیاز رژیم غذایی سلامت سیاره ای بالاتر با خطر کمتر مرگ ومیر مرتبط است.

با توجه به شواهد موجود، غذا های گیاهی با خطر کمتر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، سرطان روده بزرگ، دیابت و سکته مغزی و کاهش تأثیرات بر محیط زیست از نظر عواملی مانند استفاده از آب، استفاده از زمین، آلودگی مواد مغذی و انتشار گاز های گلخانه ای مرتبط هستند.

با تحقیق نو، هدف محققان ایجاد ابزار ساده ای بود که سیاست گذاران و پزشکان بهداشت عمومی بتوانند از آن برای توسعه راهبرد هایی جهت بهبود سلامت عمومی و مقابله با بحران آب وهوا استفاده نمایند.

بوی ابراز کرد: به عنوان یک نسل هزاره، من همواره نگران کاهش اثرات انسانی بر محیط زیست بوده ام. یک الگوی غذایی پایدار نه تنها باید سالم باشد بلکه باید در محدوده های سیاره ای برای انتشار گاز های گلخانه ای و سایر پارامتر های محیطی سازگار باشد.

محققان برای ایجاد شاخص رژیم غذایی سلامت سیاره ای خود، تحقیقات موجود را در خصوص روابط بین گروه های غذایی مختلف و نتایج سلامت بر اساس رژیم غذایی مرجع EAT-Lancet که اثرات زیست محیطی شیوه های فراوری غذا را در نظر می گیرد، آنالیز کردند. سپس آنان این شاخص را برای تجزیه و تحلیل نتایج بین بیش از 100 هزار شرکت نماینده در دو تحقیق گروهی بزرگ که در ایالات متحده انجام شد، به کار بردند. مجموعه داده ها شامل بیش از 47هزار مرگ ومیر در طول یک دوره پیگیری طی سه دهه از سال 1986 تا سال 2018 بود.

به طور کلی، محققان دریافتند، افرادی که در بالاترین چندک (یک پنجم شرکت نمایندگان برتر) برای شاخص رژیم غذایی سلامت سیاره ای قرار دارند، در مقایسه با افرادی که در پایین ترین چندک قرار دارند، 25 درصد کمتر در معرض خطر مرگ به هر علتی هستند. نمرات بالاتر شاخص رژیم غذایی سلامت سیاره ای با 15 درصد خطر کمتر مرگ ناشی از سرطان یا بیماری های قلبی عروقی، 20 درصد خطر کمتر مرگ ناشی از بیماری های عصبی و 50 درصد خطر کمتر مرگ ناشی از بیماری های تنفسی مرتبط بود.

بوی هشدار داد که شاخص رژیم غذایی سلامت سیاره ای به طور قطعی همه اقلام غذایی و روابط آن ها را با همه بیماری های اصلی در همه کشور ها منعکس نمی کند. افرادی که شرایط بهداشتی خاص، محدودیت های مذهبی، یا دسترسی متفاوت به غذا به علت شرایط اجتماعی-اقتصادی یا در دسترس بودن غذا دارند، ممکن است با پیروی از الگوی غذایی پایدارتر با چالش هایی روبرو شوند. تحقیقات بیشتر می تواند به روشن شدن و برطرف چنین موانعی یاری کند.

بوی اضافه کرد: امیدواریم محققان بتوانند این شاخص را با فرهنگ های غذایی خاص تطبیق دهند و چگونگی ارتباط آن با بیماری های مزمن و اثرات زیست محیطی مانند ردپای کربن (کل میزان گاز های گلخانه ای شامل دی اکسید کربن و متان است که در اثر زندگی و فعالیت انسان ها فراوری می گردد)، ردپای آب (میزان کل آب شیرین مورد استفاده ای که برای فراوری کالا ها یا خدمات مصرف می گردد) و استفاده از زمین در سایر جمعیت ها را تایید نمایند.

این یافته ها در NUTRITION 2023، نشست سالانه انجمن آمریکایی تغذیه ارائه شده است.

منبع: ایسنا

منبع: فرارو
انتشار: 5 مرداد 1402 بروزرسانی: 5 مرداد 1402 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1817

به "عمر طولانی تر با مصرف غذا های سازگار با محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمر طولانی تر با مصرف غذا های سازگار با محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید