فعال سازی کریدور شمال- جنوب از طریق بنادر شمالی با استفاده از پوشش کارنه تیر

به گزارش مجله جام جهان، با حرکت اولین شناور رو رو از بندر امیرآباد مازندران، در روز دوشنبه 26 آبان ماه و ارسال محموله های تحت پوشش کارنه تیر و پهلو گیری کشتی در بندر کوریک قزاقستان، امکان ارسال کالاهای ترانزیتی در کریدور شمال- جنوب از راستا دریایی مهیا شد.

فعال سازی کریدور شمال- جنوب از طریق بنادر شمالی با استفاده از پوشش کارنه تیر

به گزارش گروه بین الملل مجله جام جهان، مصطفی آیتی، مدیرکل ترانزیت گمرک ایران گفت: با ایجاد خط رو رو در راستا دریای خزر توسط سازمان بنادر و دریانوردی و ارسال کالا از این راستا دریایی با پوشش کارنه تیر، ضمن کاهش زمان ارسال کالا، تجارت هند و کشورهای جنوب با روسیه، آسیای میانه و شمال اروپا از این راستا تسهیل می شود.

وی افزود: گمرک جمهوری اسلامی ایران با به کارگیری کارنه تیر در گمرکات بنادر جنوبی از جمله چابهار و بنادر شمالی امیرآباد و انزلی،... ، تسهیلات لازم برای توسعه و تسهیل ترانزیت را در کریدور شمال-جنوب مهیا کرده است.

آیتی تاکید کرد: در بررسی های قبلی یکی از مسائل ترانزیتی در کریدور شمال جنوب، عدم وجود اسناد واحد گمرکی و توقفات ناشی از انجام تشریفات قانونی در مرزهای کشورهای راستا عنوان شده بود که با استفاده از کارنه تیر به عنوان سند گمرکی بین المللی واحد، عملاً تسهیلات لازم برای کاهش توقفات ایجاد شد.

مدیرکل ترانزیت گمرک ادامه داد: گمرک جمهوری اسلامی تبادل الکترونیکی اطلاعات کارنه تیر در کریدور شمال-جنوب و سایر کریدورها را در دستور کار داشته و امیدواریم با تبادل الکترونیکی اطلاعات در آینده گامهای موثرتری در توسعه این راستاها ایجاد کنیم.

آیتی شرح داد: بدنبال شیوع کرونا و بروز محدودیت ها در برخی مرزهای زمینی، در مرداد ماه سال جاری نیز دو کریدور کتای(ایران-افغانستان-تاجیکستان-قرقیزستان) و ایران-افغانستان-ازبکستان با استفاده از پوشش تضمین کارنه تیر و از طریق قلمرو افغانستان به عنوان راستاهای جدید و جایگزین افتتاح شد و تا به امروز از این طریق محموله های زیاد صادراتی کشور و ترانزیتی از بنادر جنوبی به مقاصد آسیای میانه ارسال شده است.

کنوانسیون تیر، مهمترین کنوانسیون ترانزیت بین المللی با 76 کشور عضو و با حضور بزرگترین اقتصادهای دنیا است که جمهوری اسلامی ایران یکی از موثرترین و فعالترین اعضای این کنوانسیون طی سالهای اخیر بوده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 2 دی 1399 بروزرسانی: 2 دی 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 872

به "فعال سازی کریدور شمال- جنوب از طریق بنادر شمالی با استفاده از پوشش کارنه تیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعال سازی کریدور شمال- جنوب از طریق بنادر شمالی با استفاده از پوشش کارنه تیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید