فن چالش فضایی برای ساخت موتور سرمازا برگزار می گردد

به گزارش مجله جام جهان، به گزارش خبرنگاران، موتورهای ماهواره بر به دو دسته اصلی موتور سوخت مایع و جامد تقسیم می شوند. موتورهای سوخت مایع موتورهایی هستند که پیشرانه آنها (شامل سوخت و اکسیدکننده) به صورت مایع است. پیشرانه هایی که معمولاً در دمای اتاق به صورت گاز هستند اما برای رسیدن به چگالی های بالا به شدت سرد می شوند (مانند اکسیژن مایع و هیدروژن مایع) را پیشرانه های فوق سرد می نامند. به طور کلی موتورهای با پیشرانه فوق سرد راندمان بالایی داشته و ضربه ویژه بالاتری (که به صورت نسبت نیروی پیشران فراوری شده در واحد جرم مصرفی پیشرانه در واحد زمان یا همان دبی جرمی تعریف می گردد) دارند که باعث می گردد برای استفاده در پرتابگرهای فضایی مناسب باشند. بنابراین دستیابی به فناوری طراحی و ساخت این موتورها برای کشور اهمیت ویژه ای دارد.

فن چالش فضایی برای ساخت موتور سرمازا برگزار می گردد

یکی از راه های توسعه فناوری در یک عرصه خاص برگزاری فن چالش است.

فن چالش، رقابت چالشی و فناورانه بین چندین تیم به منظور توسعه حوزه خاصی از فناوری است. در فن چالش ها به تیم هایی که بهترین و مؤثرترین راهکار را برای توسعه فناوری ارائه دهند جوایزی اهدا می گردد.

برگزاری فن چالش ها سابقه طولانی در جهان دارد و در اغلب موارد دستاوردهای عظیم و پیروزیت آمیزی در پی داشته اند. یکی از اولین نمونه های پیروز فن چالش ها مربوط به سال 1714 میلادی و رفع کردن مشکل معین دقیق طول جغرافیایی کشتی ها در دریاست. در این چالش، مجلس انگلستان برای کسی که بتواند روشی برای معین طول جغرافیایی کشتی ها در دریا به منظور جلوگیری از برخورد کشتی ها به یکدیگر ارائه کند جایزه ای در نظر گرفته بود.

این جایزه در نهایت به یک ساعت ساز به نام جان هریسون تعلق گرفت که با اختراع خود توانست مشکل محاسبه طول جغرافیایی در دریا را رفع کند. فن چالش های فضایی نیز در سالیان اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. برای نمونه جایزه X-Ansari یکی از عظیم ترین و معروف ترین رقابت های چالشی برگزار گردیده فضایی است. در این رقابت 10 میلیون دلار جایزه برای اولین تیمی معین شده بود که بتواند به صورت خصوصی پرواز زیر مداری سرنشین دار داشته باشد. این رقابت با حضور 26 تیم از سراسر جهان برگزار گردید و در نهایت در سال 2004، فضاپیمای SpaceShipOne برنده این رقابت شد. از چالش های عظیم فضایی دیگر می توان به چالش شرکت گوگل در زمینه ارسال ربات به ماه با جایزه 30 میلیون دلاری و چالش 10 میلیون دلاری پرتاب یک پرتابگر سبک که توسط DARPA برگزار گردیده اشاره نمود.

در راستای توسعه فناوری ساخت موتور با پیشرانه فوق سرد در کشور فن چالش فضایی موتور با پیشران فوق سرد به عنوان عظیم ترین چالش فضایی کشور، با همکاری مشترک مرکز نوآوری هوافضای دانشگاه صنعتی شریف به عنوان پشتیبان علمی، سازمان صنایع هوافضا به عنوان بهره بردار و خریدار تضمینی و مؤسسه دانش بنیان برکت به عنوان سرمایه گذار خطر پذیر طراحی و اجرا شده است.

هدف اصلی از این فن چالش، توسعه فناوری ساخت موتور با پیشرانه فوق سرد در تیم های شرکت کننده در این فن چالش است. به علاوه، پیروزیت نسبی این فن چالش، راه را برای ورود بخش خصوصی به عرصه فناوری های پرتاب گرهای فضایی بسیار هموار نموده و یک تهییج عمومی بین متخصصان و کارشناسان این حوزه از فناوری ایجاد می نماید.

این فن چالش در مدت 20 ماه در 5 مرحله اصلی شامل امکان سنجی و طراحی مفهومی، طراحی اولیه، طراحی دقیق، ساخت نمونه آزمایشگاهی و ساخت نمونه مهندسی برگزار می گردد. در هر مرحله تیم های برتر معرفی شده و ضمن اهدای جوایز ارزنده (در مجموع به ارزش بیش از 46 میلیارد ریال)، امکان صعود به مرحله بعد برای آنها فراهم می گردد. درنهایت برای برنده این چالش، گواهینامه صلاحیت پروازی، امکان خرید تضمینی و قرارگیری موتور ساخته شده در ماهواره برها فراهم می گردد.

پیش رویداد این فن چالش با هدف معرفی چالش و الزامات آن و همچنین استفاده از خرد جمعی در بهبود آئین نامه و قوانین اجرایی در تاریخ دوم دی ماه در محل مجتمع خدمات فناوری دانشگاه شریف برگزار گردید. در این جلسه نمایندگان بیش از 10 شرکت دانش بنیان خصوصی، اعضای هیئت علمی فعال در این زمینه، مدیر مرکز نوآوری هوافضا، نماینده صنعت، کمیته داوری و تیم برگزارکننده حضور داشتند. همچنین، رویکرد جدید صنعت در استفاده از ایده های بیرونی در قالب نوآوری باز و استفاده از چالش های متنوع در حوزه فضایی توسط نماینده صنعت و شرکت کنندگان بحث و آنالیز شد. این رویداد در حال حاضر در مرحله دریافت پیشنهادیه است و تا به امروز حدود 100 تیم ثبت نام اولیه داشته و برای ارائه پیشنهادیه اعلام آمادگی نموده اند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 اسفند 1399 بروزرسانی: 18 اسفند 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1018

به "فن چالش فضایی برای ساخت موتور سرمازا برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فن چالش فضایی برای ساخت موتور سرمازا برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید