قطاری که نیم ساعته تهرانی ها را به شمال می برد

به گزارش مجله جام جهان، اتصال متروی تهران به آمل، عنوان طرحی است که با هدف توسعه ریلی مطرح شده است. با صورت دادن این پروژه می توان در عرض نیم ساعت از تهران به آمل رسید.

قطاری که نیم ساعته تهرانی ها را به شمال می برد

به گفته کارشناسان، طرح ریلی در قالب اتصال متروی تهران به آمل طرح خوبی است، اما در قالب پروژه های استانی قابل توجیه نیست و هزینه بسیار بالایی را به استان مازندران وارد می نماید که با بودجه استانی فاقد توجیه مالی است.

خطوط راه آهن شمال به طول تقریبی 470 کیلومتر، استان های مازندران و گلستان را به سمنان و تهران متصل نموده و با در اختیار داشتن 27دستگاه، یکی از خطوط ترابری مهم شمال کشور را به خود اختصاص داده است.

احداث و توسعه شبکه خطوط ریلی در شمال کشور، به خصوص مازندران به علت وجود عوارض طبیعی اعم از کوه و جنگل، دشت های مرغوب برای کشاورزی و معضلات ناشی از چگونگی کاربری زمین و بعلاوه تملک اراضی با مشکل روبرو بوده است. با وجود ظرفیت بالای حمل و نقل ریلی، راه آهن شمال هنوز نتوانسته آن طور که شایسته است توسعه پیدا نموده و تمامی محدوده استان و ارتباط با سایر نقاط کشور را تحت پوشش قرار دهد.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه صنعتی بابل با مقایسه خطوط ریلی کشور با سایر شبکه های ارتباطی و حمل و نقل گفت:

سیستم ریلی کشور نسبت به سایر گزینه های حمل و نقل ضعیف بوده و دارای محدودیت در شبکه ارتباطی است.

مدرس با اشاره به این که اساسا احداث خطوط ریلی گران تر از جاده سازی است، گفت:

علاوه بر این مقوله، گذر از عوارض طبیعی نظیر منطقه ها کوهستانی و تپه ماهورها هزینه مضاعفی را بر دوش پیمانکاران این بخش وارد می نماید.

وی با بیان اینکه احداث خطوط ریلی بدون واگن و قطار فاقد کارایی است، تاکید نمود:

این که تنها خطوط ریلی توسعه یابد کافی نبوده و باید در کنار آن ناوگان ریلی نیز وارد خط گردد و ازاین رو تامین و توسعه کامل شبکه راه آهن هزینه گزافی را برای پیمانکاران به همراه دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، خطوط ریلی، واگن ها، لوکوموتیوها و ایستگاه ها را اجزای شبکه راه آهن معرفی کرد و هرکدام را به تنهایی برای توسعه این شبکه کافی ندانست. وی هزینه بالای فراوری ناوگان در شرایط تحریم و واردات آن را در این شرایط، از مهم ترین عوامل عدم توسعه این شبکه دانست.

وی انتقال متروی تهران به آمل را در قالب توسعه شبکه ریلی با بودجه استانی غبرقابل توجیه دانست و آن را بسیار هزینه بر معرفی کرد. وی بعلاوه توسعه شبکه ریلی سنتی را در استان مازندران دارای پتانسیل بالا در زمینه حمل و نقل، تجارت و گردشگری دانست. اما توسعه خطوط ریلی پرسرعت و مونو ریل در استان را با شرایط کنونی فاقد توجیه مالی دانست.

وی در زمینه توسعه گردشگری از طریق خطوط ریلی گفت:

چنانچه بتوان همگام با توسعه شبکه راه آهن در سطح استان، سرعت و کیفیت خدمات ریلی را افزایش داد گردشگری با این شیوه نیز با جذابیت های نو، رونقی مضاعف خواهد گرفت.

مدیر کل راه آهن شمال، احداث و توسعه شبکه ریلی را منوط به بودجه دولتی دانست و گفت:

شرکت راه آهن به عنوان بهره بردار خطوط ریلی است، اما احداث شبکه ریلی بر عهده وزارت راه بوده که پس از واگذاری به معاونت ساخت و احداث آن در اختیار شرکت راه آهن قرار می گیرد.

پیش از این علی اسماعیلی، نماینده نور و محمودآباد در مجلس، از پیشنهادی مبنی بر اتصال خط ریلی تهران به شمال از جهت بلده و نیم ساعته شدن فاصله تهران تا آمل با مترو خبر داده بود.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 اسفند 1400 بروزرسانی: 7 اسفند 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1514

به "قطاری که نیم ساعته تهرانی ها را به شمال می برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطاری که نیم ساعته تهرانی ها را به شمال می برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید