لرزه بر اندام آپارتمان هایی که با زد و بند ساخته می شوند!

به گزارش مجله جام جهان، متاسفانه در حوزه پیمانکاری اختیارها واهرم هایی به دستگاه های اجرایی داده شده است که از آنها استفاده نمی گردد و این امر موجب عدم بهره وری بهینه از امکانات می گردد.

لرزه بر اندام آپارتمان هایی که با زد و بند ساخته می شوند!

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران،به نقل از چهارفصل؛ سالهاست که برج سازی با آپارتمان های چند طبقه چنان در دستور پیمانکاران و سرمایه داران قرار گرفته که این امر راه نفس کشیدن را برای خانه های کم توقع از مال جهانیی مسدود ساخته است و در این راه همچون سایه ای سنگین و سرد راه رشد در برابر پرتو نور خورشید را از آنها گرفته است. آسمان خراش هایی قد به فلک کشیده و برج های متراکم در حومه شهرها چنان رو به فزاینده است که حتی در این راه جا و فضای آسمان نیلگون بیش از پیش تنگ تر می گردد.

در راه برج سازی و آپارتمان گرایی که در دست پول داران و سرمایه داران جامعه دست به دست می گردد گاها دیده می گردد که برای چنین ساختمان های چندین طبقه، نکات امنیتی در نظر گرفته نمی گردد و در اثر کوچکترین بلایای طبیعی دچار سانحه و ویرانی سرزمینی می شوند که ساخت و سازان این مقوله بدون در نظر دریافت عوامل جانبی، دل به سرمایه هایی سپرده اند که فقط به سود آن فکر می نمایند.

متاسفانه در حوزه پیمانکاری اختیارها واهرم هایی به دستگاه های اجرایی داده شده است که از آنها استفاده نمی گردد و این امر موجب عدم بهره وری بهینه از امکانات می گردد. دستگا ه های دولتی در طرح برای برنده مناقصه به کمترین قیمت توجه می نمایند، از این رو از همان ابتدا دعوا میان کارفرما، پیمانکار و دستگاه نظارت آغاز می گردد که این عوامل علاوه بر طولانی شدن زمان پروژه، بر کیفیت کار نیز تاثیر منفی می گذارد.

البته در این میان مسایل کلی در ضوابط و مقررات نهفته است که نیازمند تصحیح است و در این خصوص انتخاب قیمت مناسب و نحوه برگزاری مناقصه ها به عنوان یکی از کلیدی ترین موارد مطرح می گردد. براساس قانون مناقصات فعلی، طبق قانون هنگامی که قرار است برنده مناقصه انتخاب گردد، ضروری است قیمت ها را آنالیز کارشناسانه نموده و کمترین قیمت مناسب را انتخاب نمایند.

در این میان واژه مناسب در آنالیز کارشناسی از سوی مسوولان اجرایی دیده نمی گردد و تنها به کمترین قیمت توجه می نمایند. با انتخاب کمترین قیمت ، از همان ابتدا قابل پیش بینی است که اجرای طرح با مشکل روبرو گردد. چرا که هنگام آنالیز، تجزیه و تحلیل طرح و ارائه قیمت، قیمت های روز را مطرح می کنیم و در پروژه هایی که تعدیل دارد، باید قیمت روز را آنالیز و به قیمت کارشناسی که در قالب فهرست بها نهفته است، تقسیم کنیم و نتیجه ای که از آن به دست می آید ضریب پیمان ما است که تا آخر طرح مورد استفاده قرار می گیرد.

متاسفانه دستگا ه های دولتی در طرح برای برنده مناقصه به کمترین قیمت توجه می نمایند از این رو از همان ابتدا دعوا میان کارفرما، پیمانکار و دستگاه نظارت آغاز می گردد که همین عوامل علاوه بر طولانی شدن زمان پروژه، بر کیفیت کار نیز تاثیر منفی می گذارد .همچنین زمان زیادی برای کارشناسی اختلاف نظرها تلف می گردد و در واقع کارفرما و پیمانکار را خسته می نماید.

از طرف دیگر شرکت ها دو دسته اند؛ دسته ای که از توان و تجربه برخوردارند و با تجزیه و تحلیل قیمت ها، آگاهانه در مناقصه شرکت می نمایند. دسته ای دیگر پیمانکارانی هستند که با توجیه این که زمان کمی در اختیار دارند و پروژه روی زمین معطل مانده است، قیمت های پایین را در مناقصه ها ارائه می دهند. چنین شیوه ای موجب می گردد شرکت های توانمند و معتقد به ضوابط و مقررات درمناقصه ها برنده نشوند. به عنوان مثال شرکتی ممکن است در مناقصه های زیادی حضور یابد و موفقیتی نداشته باشد که این امر منجر به حذف وی از چرخه پیمان کاری و مناقصه ها خواهد شد.

در این کش و قوس پیمانکاران و مناقصه های زد و بندی آنچه به ضرر و نیازمندی روزمرگی می افتد مردمانی هستند از دهک های پایین جامعه که همیشه در زیر سیاست های منفعت طلبانه گروهی خاص در زیر آوار مطامع جان می سپارند و در این میان هیچکس نیست که بخواهد بار این مسئولیت های گران را به دوش کشد و در این راه جامعه با سیاست زدگی متولیان امری روبرو است که استخوان افراد دهک های پایین جامعه به همین راحتی و عدم مسئولیت پذیری مسئولان خرد می گردد.

آمارهای متعدد در زلزله ها نشان دهنده اسکلت هایی است که همیشه با پاهای لرزان به کوچکترین تکان زمین از پای بست ویران می شوند و در این ویرانی خانمان سوز تنها آه و ناله های مردمانی را به نظاره می نشینیم که از دار جهان جایی برای بیتوته کردن و اتراق را در این فصل سرد را نمی یابند و باید همچون مردم کرمانشاه به سوز سرماس طاقت فرسا عادت نماییم تا شاید در تقابل مرگ و زندگی بتوانیم معنای زندگی را در کمترین حق خود از جامعه تفسیر نماییم.

منبع: تسنیم
انتشار: 19 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 410

به "لرزه بر اندام آپارتمان هایی که با زد و بند ساخته می شوند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لرزه بر اندام آپارتمان هایی که با زد و بند ساخته می شوند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید