نگاهی به فرایند تولید سریال های تازه تلویزیون در شرایط سخت کرونایی ، سریال های کرونایی در راه آنتن

به گزارش مجله جام جهان، سریال های تازه بسیاری مواقع حکم برگ برنده یک شبکه را در جذب مخاطب ایفا کرده اند. طی چند سال اخیر مخاطبان رسانه ملی عادت کرده اند که بهترین سریال های تلویزیون را در فصل تابستان تماشا کنند.

نگاهی به فرایند تولید سریال های تازه تلویزیون در شرایط سخت کرونایی ، سریال های کرونایی در راه آنتن

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، بدون شک سریال ها و مجموعه های نو تلویزیونی از پرمخاطب ترین برنامه های تلویزیون محسوب می شوند. سریال های نو بسیاری مواقع حکم برگ برنده یک شبکه را در جذب مخاطب ایفا کرده اند. طی چند سال اخیر مخاطبان رسانه ملی عادت کرده اند که بهترین سریال های تلویزیون را در فصل تابستان تماشا کنند، اما در یکی دو سال اخیر که کشور درگیر مسائل شیوع ویروس کرونا شده است، برنامه سازان صداوسیما هم همانند سایر هنرمندان برای تولید آثارشان با مسائل عدیده ای روبرو شده اند که در نتیجه شاهد نیمه کاره ماندن برخی سریال ها و کند شدن فرایند تولید مجموعه های تلویزیونی هستیم. این مساله کار را برای مدیران شبکه ها بسیار سخت کرده است و این مدیران به همین خاطر در یکی دو سال اخیر با مسائل بسیاری برای بستن کنداکتور پخش سریال ها روبه رو شده اند.

اما سختی کار سریال سازان تلویزیون در این ایام به مسائل و محدودیت های ایجاد شده از طریق ویروس کرونا محدود نمی شود، زیرا طی یکی دو سال اخیر تولید سریال های نمایش خانگی از طریق 2 پلتفرم نماوا و فیلیمو به اوج خود رسیده است به طوری که هم اکنون 10 سریال و مجموعه نمایشی به طور هفتگی و روتین از این پلتفرم ها به نمایش درمی آید و همچنین چندین سریال هم در مرحله پیش تولید قرار گرفته است که با نگاهی کوتاه به سریال های نمایش خانگی به یک نکته پی خواهیم برد و آن هم حضور اغلب ستاره های سینما و تلویزیون در این سریال هاست. از سوی دیگر در حاشیه این اتفاق نمی توان مسائلی، چون دستمزد های نجومی برخی بازیگران را برای ایفای نقش در سریال ها نادیده گرفت؛ دستمزد هایی که منجر می شود اغلب بازیگران مطرح، پیشنهادات ایفای نقش در سریال های تلویزیونی را جدی نگیرند، البته پرداختن به حواشی حضور چهره های سرشناس تلویزیون و سینما در نمایش خانگی موضوعی است که در این مقال نمی گنجد و می طلبد در گزارشی جامع به آن پرداخته شود.

به هر حال با وجود همه این شرایط، برخی از برنامه سازان صداوسیما با رعایت پروتکل های بهداشتی مشغول تولید سریال ها و مجموعه های نو تلویزیونی هستند و هنرمندان هم با وجود شرایط سخت تولید، با تمام وجود جلوی دوربین می فرایند تا کنداکتور شبکه های رسانه ملی از سریال های نو خالی نباشد. اما درباره سختی های شرایط تولید در دوران کرونا، مهدی فرجی، تهیه کننده سریال صفر بیست ویک چندی پیش در مصاحبه با وطن امروز گفته بود: روز هایی بود که نزدیک به 100 هنرور سر صحنه داشتیم و واقعا مسؤولیت بزرگ و سختی بود که طی 5 ماه تصویربرداری پروژه مراقب سلامتی همه عوامل باشیم که هیچ کس مبتلا به کرونا نشود و خدا را شکر حتی یک نفر از عوامل مجموع صفر بیست و یک به کرونا مبتلا نشد.

همچنین همان طور که می دانید شیوع ویروس کرونا این روز ها به بدترین حالت ممکن خود رسیده و شرایط تولید سریال هم بسیار سخت شده است، اما عوامل سریال صفر بیست و یک در تمام لحظات تولید مجموعه ضمن رعایت تمام پروتکل های بهداشتی، ماسک بر صورت داشتند و فقط بازیگران جلوی دوربین ماسک خود را برمی داشتند، همچنین با چکاپ روزانه ای که از تمام عوامل انجام می شد، تا پایان کار تصویربرداری هیچ اتفاق تلخی برای کسی رخ نداد. از سوی دیگر نباید این نکته را فراموش کنیم که در این شرایط بحرانی، مدافعان سلامت با ازخودگذشتگی فراوان در صحنه های مبارزه با ویروس کرونا حضوری فداکارانه دارند و هنرمندان سریال های مختلف هم به تأسی از مدافعان سلامت، جوانمردانه پای کار آمده اند و همه خطرات احتمالی را به جان خریده اند تا در شاد کردن دل مردم در این شرایط سخت سهمی داشته باشند.

این روز ها که وارد گرم ترین فصل سال شده ایم، سریال های شبکه های مختلف رنگ و بوی نوی به خود گرفته و سریال های برخی شبکه ها هم مشغول گذراندن مراحل تولید هستند تا هر چه سریع تر سریال ها را به آنتن برسانند. در ادامه نگاهی به این سریال ها داشته ایم که از نظرتان می گذرد.

افرا

بهرنگ توفیقی این بار سراغ تولید سریالی برای شبکه اول سیما رفته است تا پس از پخش سریال دودکش 2 روی آنتن برود؛ سریالی ملودرام که سازندگان آن به جای خلاصه داستان، این متن را ارائه داده اند: در پگاه مه آلود یک روز پاییزی، در زیر شاخه های پرشکوه افرا، فرزندی زاده می شود؛ حاصل وصلت شوم اخلاق و منفعت. چشمان پیر افرا، یگانه شاهد این راز در اعماق جنگل است؛ شاهدی که آموخت در نگاه عاشقانه به زندگی، فقط صاحب تنهایی خویشی. هیچ کس نبودن، نخستین و آخرین قانون کتاب عشق است.... مهدی سلطانی، پژمان بازغی، مینا وحید، روزبه حصاری، فریبا متخصص، اسماعیل محرابی، پیام دهکردی، علیرضا آرا، نسرین بابایی، محمد صادقی، هامون سیدی، سارا باقری، مهرداد بخشی، آریا دلفانی، فهیمه مؤمنی و بهمن صادق حسنی گروه بازیگران این سریال را تشکیل می دهند. با پایان ضبط بخش های عمده ای از سریال افرا به تهیه کنندگی مشترک مجید مولایی و محمدکامبیز دارابی در شمال کشور، سازندگان برای تصویربرداری سکانس های باقیمانده در تهران مشغول کار شده اند. این روز ها ضبط تصاویر در شهرک دفاع مقدس پیگیری می شود و بزودی گروه تولید و بازیگران برای ادامه کار، راهی لوکیشن بیمارستانی در تهران خواهند شد. این مجموعه تلویزیونی که قصه آن در فضای معاصر می گذرد، محصول گروه فیلم و سریال شبکه اول سیماست و طراحان قصه سریال پدرام پورامیری و حسین دوماری اند. روزبه حصاری که ایفاگر نقش جواد جوادی در فصل سوم بچه مهندس بود، یکی از نقش های اصلی این سریال با نام مسعود فروزش است و نقش محیط بانی را بازی می کند که ماجرا هایی در شمال کشور برایش اتفاق می افتد.

نیمروز تا تهران

شبکه 3 سیما این روز ها سریال کلبه ای در مه را روی آنتن برده است. این مجموعه تلویزیونی به کارگردانی حسن لفافیان و تهیه کنندگی سعید پروینی به تولید رسیده است. نکته جالب آنکه این سریال در ابتدا با نام می جان در اخبار منتشر شده بود که به دلیل شیوع بیماری کرونا، عوامل و کارگردان آن سریال تغییر کردند و نامش هم به کلبه ای در مه تغییر کرد. این سریال با پایان پخش، جای خود را به سریال نیمروز تا تهران خواهد داد؛ سریالی که به کارگردانی حسین نمازی و به تهیه کنندگی علی پورکیانی در حال تصویربرداری و همزمان تدوین و آماده سازی نهایی است تا پس از پایان سریال کلبه ای در مه خود را به آنتن پخش شبکه 3 برساند. ارسلان امیری به همراه تهمینه بهرام نویسندگی این سریال را برعهده دارند. امیری در جشنواره فیلم فجر در سال گذشته سینمایی زالاوا را کارگردانی کرده بود که برای این فیلم توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی اول، بهترین فیلمبرداری و بهترین فیلمنامه را به دست آورد. امیری زالاوا را به همراه تهمینه بهرام و آیدا پناهنده نوشته بود و این بار همان تیم نویسندگی نیمروز تا تهران رابرعهده دارند. در این سریال تلویزیونی بازیگرانی، چون پیام دهکردی و شقایق فراهانی به ایفای نقش می پردازند و سریال در فضای ملودرام و عاشقانه می گذرد. پیش از این مهدی آذرپندار مدیرگروه فیلم و سریال شبکه 3 گفته بود که این سریال در پس زمینه داستان اصلی خود به ارتباط ایران با کشور های منطقه می پردازد. حسین نمازی پیش از این در سال 97 مجموعه حوالی پاییز را ساخته بود که به حادثه منا می پرداخت و از شبکه 3 پخش شد.

حالا برعکس

سریال طنز حالا برعکس چند روز است از ساعت 21 روی آنتن شبکه نسیم می رود و رامبد جوان در کنار بازیگرانی نو به ایفای نقش می پردازد.

حالا برعکس که ماجرا هایی را در استودیوی خندوانه روایت می کند و به کارگردانی محمود کریمی و تهیه کنندگی سیدعلی احمدی ساخته شده است، هر شب ساعت 21 از شبکه نسیم پخش می شود و تکرار آن روز بعد در ساعت های 2 بامداد، 9 صبح و 14 پخش می شود و این روز ها تصویربرداری این سریال ادامه دارد؛ عوامل برنامه کار را به صورت روتین به آنتن می رسانند. رامبد جوان، مهدی شاه حسینی، دانیال غفارزاده، هومن شاهی از اهالی خندوانه، در کنار فاضل ژیان، حامد وکیلی، بدرالسادات برنجانی، رامین سیاردشتی، هومن رهنمون و... در این مجموعه تلویزیونی حضور دارند.

منبع: وطن امروز

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 مرداد 1400 بروزرسانی: 6 مرداد 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1273

به "نگاهی به فرایند تولید سریال های تازه تلویزیون در شرایط سخت کرونایی ، سریال های کرونایی در راه آنتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به فرایند تولید سریال های تازه تلویزیون در شرایط سخت کرونایی ، سریال های کرونایی در راه آنتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید