نگاهی کوتاه به تعدادی از جدیدترین تسلیحات ارتش روسیه

به گزارش مجله جام جهان، بسیاری از ماشین های جنگی جدیدی که توسط روسیه فراوری شده اند متخصصان نظامی غربی را شگفت زده نموده اند و تعجب آن ها نیز بی دلیل نیست.

نگاهی کوتاه به تعدادی از جدیدترین تسلیحات ارتش روسیه

به گزارش خبرنگاران به نقل از روزیاتو، روسیه در سال های اخیر سرمایه گذاری وسیعی در فراوری و ارتقای تانک ها، زیردریایی ها و هواپیماهای رادارگریز انجام داده است. یک موسسه بین المللی تحقیقاتی صلح که در استلکهلم سوئد فعالیت دارد اخیراً اعلام نموده که بودجه نظامی روسیه از سال 2006 دو برابر شده است. بسیاری از ماشین های جنگی جدیدی که توسط روسیه فراوری شده اند متخصصان نظامی غربی را شگفت زده نموده اند و تعجب آن ها نیز بی دلیل نیست.

هر آنچه که باید در خصوص ماشین های جنگی ترسناکی که روسیه در سال های اخیر فراوری نموده بدانید در ادامه مطلب آمده است.

سوپر تانک تی14 آرماتا (T-14 Armata)

تانک غول پیکر تمام اتوماتیک تی 14 آرماتا بیش از هر تانک دیگری مسئولان نظامی غربی را نگران نموده است زیرا تانک آرماتا از تانک هایی که در حال حاضر توسط ناتو استفاده می گردد بسیار پیشرفته تر بوده و تهدیدی برای این نیروها به شمار می آید. بر اساس گزارش وزارت دفاع بریتانیا تانک آرماتا هر آنچه که یک تانک اتوماتیک لازم داشته باشد را دارا بوده و انقلابی در صنعت تانک سازی به حساب می آید.

منحصربفردترین ویژگی این تانک که باعث تغییر بازی در صحنه نبرد خواهد شد طراحی کاملا اتوماتیک و بدون سرنشین برجک این تانک روسی است که تا به امروز در هیچ تانکی دیده نشده و تانک آرماتا با این قابلیت پیشرفته رقیبی در دنیا نخواهد داشت. این ویژگی منحصربفرد به تانک آرماتا اجازه می دهد که با حفظ امنیت تمامی 3 خدمه خود در میدان جنگ یکه تازی کند (برخلاف تانک ام 1 آبرامز (M1 Abrams) نیروهای ناتو که با 4 خدمه از آسیب پذیری بالایی در برابر تانک های روسی رنج می برد) و امکان تبدیل شدن آن به تنها تانک تمام اتوماتیک دنیا را در آینده ای نزدیک افزایش می دهد.

طراح این تانک خارق العاده در مصاحبه با رسانه ها در سال 2015 چنین گفت: برای خدمه این تانک کار با آن مانند یک بازی کامپیوتری، شامل انجام بعضی حرکات نهایی و تصمیم گیری است.

اصلی ترین سلاح این تانک یک توپ بدون خان 125 میلیمتری از نوع 2A82-1M است که توانایی شلیک 10 تا 12 گلوله در دقیقه را دارد. برجک این تانک قابلیت جایگزین شدن با یک توپ 154 میلیمتری را داراست که بر اساس برآوردهای سازمان های اطلاعاتی بریتانیا رجحان فراوانی نسبت به قدرت آتش و زره تانک های ناتو دارد.

این تانک به بهترین شکل ممکن در برابر حملات محافظت می گردد و در این زمینه در دنیا رقیبی ندارد. سیستم حفاظتی افغانیت (Afghanit) روی این تانک سوار شده که توانایی رهگیری و منهدم کردن حملات با سرعت 5 ماخ را نیز خواهد داشت. همچنین این سیستم می تواند سیستم هدفگیری موشک های راهنمایی شونده ضدتانک را مختل نموده و مانع از اصابت آن ها به هدف گردد. این سیستم محافظتی حتی از آن چه که در تانک های آمریکایی نیز استفاده می گردد قوی تر و مدرن تر است.

هواپیمای سوخوی مدل (PAK FA (T-50)

منابع رسمی روسی در خصوص رادارگریز بودن، سرعت مافوق صوت و قدرت مانور فوق العاده این هواپیما صحبت های زیادی نموده اند.

این هواپیمای جنگنده با تقویت سیستم پروازی خود توانسته است با سرعت مافوق صوت تا 930 مایل را در یک پرواز طی کند که رجحان زیادی به دیگر هواپیماهای جنگی روسیه دارد (این مسافت در سرعت های زیر سرعت صوت به 2.175 مایل نیز می رسد). سیستم حفاظت جانی این جنگنده مانورهای 9 جی (9G) را برای مدتی بیشتر از 30 ثانیه فراهم می نماید. علاوه بر این کابین خلبان فشار جانبی از نوع VKK-17 به وی اجازه می دهد که حتی در ارتفاع 14 مایلی از سطح دریا نیز بتواند به راحتی از کابین بیرون پریده و به سلامت به زمین برسد.

تکنولوژی بالایی در طراحی و ساخت این هواپیمای جنگی استفاده شده است.یک چهارم وزن بدنه و بیش از 70 درصد مواد به کار رفته در سطح این جنگنده از مواد کامپوزیتی بوده که وزن آن را به مقدار زیادی کاهش می دهد. تمامی زوایای صفحات و اتصالات کاملاً با دقت محاسبه و طراحی شده به نحوی که قابلیت رادارگریزی آن افزایش یافته و شناسایی آن برای رادارها بسیار مشکل خواهد بود. در خصوص تجهیزات کابین خلبان نیز از فناوری های پیشرفته بهره گرفته شده است.

کابین خلبان هواپیمای تی 50 تعدادی نمایشگر ال سی دی در خود دارد اما خلبان بیشتر اطلاعات مورد احتیاج خود را به وسیله دوربین و نمایشگری که روی کلاهش تعبیه شده است دریافت می نماید.

در آخرین نسخه از هواپیمای جنگی تی 50 از دو موتور توربوفن Saturn izdeliye 117 استفاده شده است که تغییر جهت راهنمایی شونده در سه محور چرخشی را فراهم می سازند. این موتورهای قدرتمند باعث می شوند که تی 50 بتواند به سرعت سرسام آور 3 ماخ رسیده و در هوا حرکات باورنکردنی آکروباتیکی مانند حرکت کبرای پوگاچف (Pugachevs Cobra) انجام دهد که در آن هواپیما مستقیما از حالت افقی به عمودی و سپس افقی تغییر شرایط می دهد بدون آن که احتیاجی به تغییر ارتفاع باشد.

قرار است مدل های جنگنده تی 50 که بعد از سال 2020 ساخته می شوند به موتورهای قدرتمندتر و کارآمدتر izdeliye 30 مجهز شوند.

بگذارید مقایسه ای بین این جنگنده روسی و جنگنده رادارگریز رپتور اف 22 ساخت ایالات متحده داشته باشیم:

مجله روابط بین المللی ادعا می نماید که رجحان هواپیمای روسی PAK FA در قدرت مانور آن است: موتور این هواپیما با قابلیت تغییر جهت سه بعدی از موتور دو بعدی هواپیمای رپتور اف 22 قوی تر بنظر می رسد. اما رپتور اف 22 قدرت رادارگریزی بهتری دارد و موشک های بیشتری را در خزانه خود می تواند حمل کند (6 موشک در رپتور در برابر 4 موشک در سوخوی تی 50).

هواپیمای جنگنده Su-35S

تا زمانی که جنگنده تی 50 آماده خدمت گردد، نیروی هوایی روسیه به هواپیماهای جنگی تک نفره Su-35S نسل 4++ خود متکی خواهد بود. این جنگنده از نوع ارتقا یافته سوخوی 27 (Su-27) است که قدرت مانور آن افزایش یافته و موتورهای آن برای پرواز به مسافت های طولانی تر بهینه سازی شده اند.

ایالات متحده آمریکا نیز متوجه خطر این جنگنده شده است چنان که یکی از مقامات ارشد نظامی آمریکا اعلام نموده که : جنگنده Su-35S هواپیمای بسیار پیشرفته و خطرناکی محسوب می گردد، به ویژه اگر به فراوری انبوه برسد.

هواپیمای مدل Su-35S اولین پرواز عملیاتی خود را در ژانویه سال 2016 انجام داد و در طی آن 4 فروند از این نوع جنگنده به پایگاه هوایی حمیمیم در سوریه منتقل شدند. از این هواپیماها برای پشتیبانی از دیگر هواپیماهای جنگی روسی و همچنین گشت زنی در مناطق تحت کنترل داعش استفاده شد.

هواپیمای Su-35S اولین بار قسمت زیرین خود را در نمایشگاه بین المللی های ماکس (MAKS international air show) طی یک مانور آکروباتیک به نمایش گذاشت. این جنگنده توانایی حمل تعداد زیادی راکت و بمب راهنمایی شونده لیزری و همچنین تعدادی موشک در ابعاد مختلف را دارد. سرعت نهایی این جنگنده 2.25 ماخ (1.726 مایل در ساعت) بوده و توانایی پرواز تا ارتفاع 3.600 کیلومتری را نیز داراست.

موشک های بالستیک بین قاره ای ویرانگر

در سال های اخیر روسیه موشک های بالستیک بین قاره ای (ICBMs) مرگبار خود را جایگزین بمب های هسته ای حرارتی دوران جنگ سرد نموده است. در عکس بالا موشک های بالستیک RS-24 Yars را در حال رژه در روز پیروزی در سال 2015 می بینید که برای اولین بار در سال 2007 مورد آزمایش قرار گرفتند.

هرکدام از این موشک ها که طولی برابر با 20.9 متر دارد می تواند کلاهک هایی با ظرفیت 150 تا 250 تن را حمل نموده و 10 هدف مجزا را مورد هدف قرار دهد. این موشک بالستیک هسته ای مخصوص از بین بردن سیستم های دفاع موشکی ساخته شده است. برد این موشک ها از 2.000 تا 10.500 کیلومتر متغیر بوده و دقت اصابت هر یک از کلاهک های آن به 250 متر می رسد.

زیردریایی های پیشرفته هسته ای

تمامی موشک های بالستیک هسته ای روسیه در روی زمین یا زیر آن قرار ندارند. دولت روسیه در راستای برنامه های هسته ای سه گانه خود و نوسازی ناوگان موشکی دوران جنگ سرد، نسل جدیدی از موشک های بالستیک دریایی را روی زیردریایی های پیشرفته هسته ای کلاس بوری (Borei-class) خود نصب نموده است مانند این زیردریایی هسته ای به نام الکساندر نِفسکی (Alexander Nevsky) که در عکس زیر مشاهده می کنید.

در دسامبر سال 2016 سه فروند از زیردریایی های کلاس بوری در ارتش روسیه خدمت می کرد که یکی از آن ها در ناوگان شمالی روسیه و دو فروند دیگر در ناوگان اقیانوس آرام مشغول به کار بودند. مسئولین نظامی روسیه امید دارند که تا سال 2020 تعداد این زیردریایی های هسته ای در ارتش روسیه به 8 فروند افزایش یابد.

زیردریایی الکساندر نفسکی 16 موشک بالستیک بولاوا آر اس ام 56 (RSM-56 Bulava) را با خود حمل می نماید که هرکدام کلاهک هسته ای 150 تنی داشته و توانایی هدف قرار دادن 10 هدف مجزا را دارند. برد هر کدام از این موشک های تقریبا 8.000 کیلومتر بوده و دقت اصابت به هدف در آن ها 350 متر است.

هلی کوپترهای تهاجمی Mil Mi-28N ‘Havoc

اولین نمونه از هلی کوپترهای تهاجمی Mil Mi-28N ‘Havoc در سال 2006 به خدمت ارتش روسیه درآمد. انتطار می رود که دولت روسیه پنجمین نسل از این هلی کوپترها را با نام شکارچی شب ام آی 28 ان ام (Mi-28NM Night Hunter) در سال 2017 آزمایش کند.

در هلی کوپتر تهاجمی Mi-28N از یک توپ اتوماتیک 30 میلی متری مدل شیپونوف 2 ای 42 (Shipunov 2A42) استفاده شده است. این توپ اتوماتیک قابلیت انجام 800 شلیک در دقیقه را داشته و برد مفید آن برای خودروهای با قابلیت حفاظتی نسبتاً بالا 1.500 متر و برای خودروهای با قابلیت حفاظتی پایین 4.000 متر است.

در هر طرف هلی کوپتر تهاجمی Mi-28N تعداد 8 موشک راهنمایی شونده ضد تانک آتاکا (Ataka) تعبیه شده و هر موشک حاوی تقریباً 8 کیلوگرم تی ان تی است. علاوه بر این هر فروند از این هلی کوپترها در هر طرف یک صفحه پرتاب راکت از نوع 2B-8 دارد که تعداد 20 راکت نوع S-8 روی آن سوار می گردد.

مدل بهینه سازی شده شکارچی شب Mi-28NM نسبت به مدل اولیه این هلی کوپتر پیشرفته تر است. رادار این هلی کوپتر 360 درجه ای بوده، تکنولوژی ضد قفل در آن به کار رفته و سیستم راهنمایی موشکی آن نیز ارتقا یافته است. ملخ های این هلی کوپتر نیز برای افزایش سرعت آن بهینه سازی شده اند که سرعت آن را به 600 کیلومتر در ساعت می رساند. سیستم پرواز در شب این هلی کوپتر نیز امکان پرواز همراه با هواپیماهای کوچک بدون سرنشین را فراهم می آورد.

هلی کوپتر تهاجمیKA-52

هلی کوپتر شکارچی شب تنها هلی کوپتری نیست که در ارتش روسیه به کار گرفته شده است. هلی کوپتر تک نفره الیگیتور کا ای 52 (KA-52 Alligator) طراحی پیچیده تر و پرهزینه تری از هلی کوپتر هم خانواده خود Mi-28N دارد. البته قابلیت مانور این هلی کوپتر مدرن بیشتر بوده و بار بیشتری را نیز حمل می نماید.

هر دوی این هلی کوپترها از یک نوع توپ اتوماتیک استفاده می نمایند اما ظرفیت حمل گلوله در هلی کوپتر KA-52 بیشتر است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 935

به "نگاهی کوتاه به تعدادی از جدیدترین تسلیحات ارتش روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی کوتاه به تعدادی از جدیدترین تسلیحات ارتش روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید