واکسیناسیون المپیکی ها، از نقدها تا تناقض ها

به گزارش مجله جام جهان، در شرایطی که واکسیناسیون کاروان المپیک ایران جهت اعزام به توکیو با انتقاداتی روبرو شده، اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت درباره چرایی تخصیص سهمیه واکسن به گروه 437 نفره المپیکی، ابهامات و انتقاداتی را به وجود آورده است.

واکسیناسیون المپیکی ها، از نقدها تا تناقض ها

به گزارش خبرنگاران، در شرایطی تخصیص واکسن کرونا به 437 نفر از ورزشکاران و کادر اجرایی ورزش ایران جهت حضور در المپیک مدنظر قرار گرفته که طبق اعلام توماس باخ، رییس کمیته بین المللی المپیک واکسیناسیون برای ورزشکاران المپیکی اجباری نیست.

جزییات تزریق واکسن به 437 نفر المپیکی

بر اساس اعلام، چه ورزشکاران المپیکی که انتخاب شده اند، چه آن هایی که در لیست انتظار هستند و چه آن هایی که در کادر اجرایی قرار دارند بر اساس فهرستی که از طرف کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان تایید شده، واکسینه می شوند. در این رابطه صرفا ورزشکارانی که راهی المپیک می شوند واکسن نخواهند زد، بلکه ورزشکارانی که در شرف برگزاری مسابقات انتخابی المپیک هستند و ورزشکارانی که در تمرینات به عنوان آلترناتیو حضور دارند، در لیست واکسیناسیون ورزشکاران قرار گرفته اند. در عین حال واکسیناسیون 2 مرحله ای انجام می گردد و 292 نفر در فهرست المپیکی ها و 145 نفر در فهرست پارالمپیکی ها قرار داشته اند.

اولین انتقادی که در روزهای اخیر مطرح شده این است که با چه هدفی آن هم در شرایطی که ورزشکاران در اولویت دسترسی تزریق واکسن در جهان قرار ندارند، چنین اقدامی در ایران مدنظر قرار گرفته است.

اظهارات متناقض درباره واکسیناسیون

دیروز سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت درباره چرایی تزریق واکسن کرونا برای کاروان چند صد نفره المپیک کشور، اعلام نمود که واکسیناسیون کووید 19 برای ورزشکارانی که در پاراالمپیک شرکت می نمایند به درخواست وزارت ورزش صورت گرفته است. سپس واکسیناسیون ورزشکارانی که در المپیک شرکت می نمایند، انجام خواهد شد. ورزشکاران برای حضور و شرکت در مسابقات المپیک باید واکسینه شوند و در غیر این صورت نمی توانند در این مسابقات شرکت نمایند.

این در حالی است که یش از این کمیته ملی المپیک در خصوص اجباری بودن واکسیناسیون ورزشکاران برای حضور در المپیک توکیو، اعلام نموده بود که از نظر کمیته بین المللی المپیک اجباری وجود ندارد اما توصیه نموده اند واکسن بزنید و بیایید و حتی به ما گفته اند که حاضر هستند دو برابر تعداد کاروان، واکسن بدهند.

نکته قابل اشاره اینکه مقامات سازمان بهداشت جهانی مخالفت خود را با اولویت دسترسی ورزشکاران المپیکی به واکسن کووید 19 اعلام نمودند، پس از آن کمیته بین المللی المپیک نیز موضع خود را درباره واکسیناسیون عادی ورزشکاران در کنار مردم شفاف کرد. توماس باخ، رییس کمیته بین المللی المپیک نیز اعلام نمود که واکسیناسیون برای ورزشکاران المپیکی اجباری نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 تیر 1400 بروزرسانی: 11 تیر 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1225

به "واکسیناسیون المپیکی ها، از نقدها تا تناقض ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسیناسیون المپیکی ها، از نقدها تا تناقض ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید