پزم؛ خلیج تماشایی چابهار

به گزارش مجله جام جهان، شهرستان چابهار یکی از منطقه ها دیدنی استان سیستان و بلوچستان به شمار می آید که جاذبه های گردشگری بسیاری را در خود جای داده است. خلیج پزم یکی از جاهای دیدنی چابهار است که توانمندی ها و پتانسیل های گردشگری، تفریحی و مالی بالقوه ای دارد. گردشگران و مسافران می توانند در فصول مختلف سال با حضور در سواحل بکر و زیبای پزم تیاب از طبیعت شگفت انگیز و بکر آن در کنار پرندگان بی نظیر و مجذوب کننده لذت ببرند.

پزم؛ خلیج تماشایی چابهار

آشنایی با خلیج تماشایی پزم

یکی از سواحل زیبای جنوب ایران و جاهای تماشای استان سیستان و بلوچستان، خلیج پزم است که در حاشیه دریای عمان و در شهرستان کنارک واقع شده است. خلیج پزم در بین مردم بومی به خلیج تیاب، بندر صیادی پزم و پزم تیاب معروف است. این بندر مانند شبه جزیره است و دماغه آن به وال یا نهنگ شباهت دارد. به طور کلی، خلیج پزم از لحاظ شکل و موقعیت به خلیج چابهار شباهت دارد؛ با این تفاوت که از آن کوچک تر است. پزم یکی از بنادر مهم جنوب کشور است که شغل اصلی مردم خون گرم این خلیج صیادی است و بخش اعظمی از پروتئین کشور را تامین می نماید.

پزم یکی از روستاهای شهرستان کنارک است که خلیج زیبای پزم در آن قرار گرفته است. این خلیج در جنوب شرقی ایران و در حاشیه دریای عمان واقع شده است. خلیج پزم از چابهار 60 کیلومتر و از شهرستان کنارک 17 کیلومتر فاصله دارد. برای رسیدن به آن از تهران، چهار روش وجود دارد.

مسیر دسترسی

خودروی شخصی: فاصله زمینی تهران تا خلیج پزم در حدود 1800 کیلومتر است که با خودرو شخصی بیش از 19 ساعت رانندگی احتیاج دارد. این مسیر از شهرهای، قم، کاشان، نایین، یزد، رفسنجان، کرمان و بم می گذرد و پس از ورود به استان سیستان و بلوچستان، با گذر از شهر ایرانشهر و در فاصله سه ساعت از این شهر، به شهرستان کنارک و خلیج پزم وارد خواهید شد.

اتوبوس: با تهیه بلیط به مقصد چابهار می توانید از پایانه جنوب (در تهران) یا پایانه های اتوبوس رانی دیگر شهرها به شهر چابهار برسید. از چابهار با استفاده از خودروهای کرایه ایو با یک ساعت فاصله، به خلیج پزم خواهید رسید.

هواپیما: برترین راه برای سفر به ساحل تیاب استفاده از هواپیما است. با توجه به وجود فرودگاه چابهار در شهر کنارک، به راحتی می توانید با تهیه بلیط، از مبدا موردنظر خود به این فرودگاه بروید و از آنجا با طی مسیر 20 دقیقه ای با وسایل حمل و نقل عمومی خود را به خلیج پزم برسانید. مدت زمان پرواز تهران- چابهار در حدود دو ساعت است.

قطار: اگر علاقه به سفر با قطار دارید بهتر است بدانید که مسیر ریلی برای دسترسی به چابهار هنوز راه اندازی نشده و نزدیک ترین ایستگاه های قطار به آن در شهرهای کرمان (یا بم) و بندرعباس قرار دارند؛ هردوی این شهرها با خودروی سواری یا اتوبوس حدود 10 ساعت با چابهار فاصله دارند. مسیر قطار تهران- بندرعباس در حدود 20 ساعت و مسیر قطار تهران-کرمان (یا بم) در حدود 15 ساعت است. پس از آن باقی مسیر را می توانید به صورت هوایی یا زمینی بپیمایید.

تماشای های خلیج پزم

خلیج پزم تیاب جاذبه ها و چشم انداز ها طبیعی بسیار زیبا و چشم نوازی دارد و زیبایی هایش هر بیننده ای را ساعت ها مجذوب خود می نماید. در این ساحل بکر و طبیعی، هم می توان از سکوت و آرامش ساحل ماسه ای لذت برد و هم از تلاطم موج ها در کنار ساحل صخره ای شگفت زده شد.

در بندر پزم تیاب که تقریبا شبیه بندر بریس است چند جاذبه را می توان یک جا دید؛ از جمله سواحل زیبای صخره ای، اسکله صیادی و سنگی، غار ساحلی، ساحل ماسه ای یا شوکین، چشم اقیانوس، کوه، غروب آفتاب و خرچنگ ها. بعلاوه می توان از قایق سواری و خرید در بازار ماهی لذت برد.

سواحل صخره ای

ساحل صخره ای بندر پزم ساحلی با صخره های بلند و سنگ های پوشیده از صدف است. برای تماشا ساحل صخره ای باید بعد از گذشتن از جاده خاکی، مسیری خاکی و سربالایی را پیاده پیمود تا به ساحل صخره ای رسید. دماغه پزم صخره ای با ارتفاع تقریبا 10 متر رو به نمای قایق های کوچک و بزرگ است. در صخره های این ساحل زیبا حفره ای ایجاد شده است که به دریا دید دارد و در هنگام اصابت موج به آن ها، آبفشان های زیبایی شکل می گیرد. در فصل تابستان به علت وزش بادهای موسمی ارتفاع آبفشان ها تا 10 متر می رسد. می توان ساعت ها روی سنگ های این ساحل صخره ای به تماشای قایق ها و لنج های صیادی نشست و با دوربین عکاسی این چشم انداز ها بی نظیر را ثبت کرد.

بعلاوه در کنار سنگ های پوشیده از صدف می توان تعداد زیادی خرچنگ کوچک و بزرگ خجالتی دید که به سرعت خود را داخل سوراخ های صخره و سنگ پنهان می نمایند. اگر کمی بی حرکت روی سنگ ها بمانید، این خرچنگ های زیبا آرام آرام از مخفیگاه خود بیرون می آیند و می توانید آن ها را از نزدیک مشاهده کنید.

غروب آفتاب در ساحل ماسه ای

از جاذبه های اصلی این روستا، غروب دل انگیز در ساحل صخره ای و ماسه ای آن است که با وجود قایق ها و لنج های صیادی، چشم انداز ای خیره نماینده مقابل چشمان شما می گستراند. علاقه مندان بسیاری برای تماشا این غروب بی نظیر به بندر پزم می روند و عکس های فوق العاده ای را ثبت می نمایند. در کنار غروب آفتاب به علت آب و هوای معتدل، این منطقه مکان مناسبی برای لذت بردن از تماشای پرندگان محسوب می گردد. پرندگانی از جمله پرستوی دریایی، کاکایی، فلامینگو، اگرت، آبچلیم، پلیکان، هوبره و عقاب دریایی در این منطقه به طور ثابت یا موقت مشاهده می شوند.

از پدیده های جالب ساحل پزم، فیتوپلانکتون ها یا شب تاب های دریایی هستند که شب ها مانند چراغ های آبی رنگ در ساحل خودنمایی می نمایند و زیبایی خارق العاده ای به ساحل پزم می دهند. برای تماشا این پدیده باید ساعاتی پس از غروب آفتاب در ساحل منتظر بمانید؛ هرچند رویارویی با این پدیده در شب های پاییز و زمستان محتمل تر است.

غارهای ساحلی و چشم اقیانوس

غارهای آبی و ساحلی پزم از تماشای های منحصربه فرد این خلیج است که به علت فرسایش برخورد امواج آب به شکل آدمک های سنگی درآمده اند. معروف ترین آن ها گودالی بسیار زیبا به نام چشم اقیانوس است که شبیه به چشمی آبی رنگ است. غار زیبایی که با پایین رفتن سطح آب نمایان می گردد و تبدیل به یکی از نقاط بکر این منطقه شده است. غارهای صخره ای بسیار زیبای دیگری نیز در این منطقه وجود دارد که حیرت هر ببینده ای را برمی انگیزد.

منبع: گردشبان
انتشار: 15 تیر 1402 بروزرسانی: 15 تیر 1402 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1810

به "پزم؛ خلیج تماشایی چابهار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پزم؛ خلیج تماشایی چابهار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید