چه می توان از استاد غلامعباس توسلی آموخت؟

به گزارش مجله جام جهان، خبرنگاران رحیم محمدی مدرس رشته جامعه شناسی و مدیر حلقه مطالعاتی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران: غلامعباس توسلی (1314 ـ 1399) جامعه شناس برجسته ایرانی با اینکه با بزرگان سیاست و مبارزه و ایدئولوژی چون علی شریعتی و حسن حبیبی و مهدی بازرگان و یدالله سحابی و بسیاری دیگر، زیست و با آنان هم سخن و همکار شد. اما او راه علم و دانشگاه را به هیچ چیز نفروخت و جامعه شناسی را به چیزی نباخت.

چه می توان از استاد غلامعباس توسلی آموخت؟

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات هزینه تحصیل در انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

دکتر توسلی در مرحله ای از تاریخ ایران و زندگی دانشگاه، زیست و کار کرد که بغرنج ترین و غبارآلوده ترین دوران تاریخ دانشگاه و جامعه شناسی و علوم اجتماعی ایران بود.

در این زمانه بغرنج، راه های بی فرجام و مقاصد هوس آلود و انسان های رنگارنگ در جهت راه او بودند، اما او راه دانشگاه و حفظ جامعه شناسی از تیرهای ایدئولوژی و تداوم راه علم را برگزید. او اگر چه در زمانه غُربت علم نمی توانست چندان درهای بسته علم را بگشاید، اما او آهسته و آرام سخن گفت و بسیار نوشت و فراوان کار کرد و دانشجویان زیاد پرورد و نگاهبانی از علم را بخوبی انجام داد و آن را به روغن سیاست نیالود و از نفت ایدئولوژی مصون داشت تا جریان علوم اجتماعی که نسل های قبل از او برانگیخته بودند، همچنان تداوم داشته باشد و راه آینده بسته نشود.

او در اغلب شاخه های مختلف جامعه شناسی صاحب اثر است که از آن جمله می توان به حوزه هایی چون نظریه جامعه شناسی و جامعه شناسی آموزش و پرورش، جامعه شناسی شهری، جامعه شناسی دینی و جامعه شناسی روشنفکری و جامعه شناسی کار وشغل اشاره نمود.

چنانکه پیش از این در سال 1395 به مناسبت سومین همایش جامعه شناسان ایرانی و جامعه ایرانی که برای نقد و آنالیز آثار و افکار ایشان اختصاص داشت، گفته ام؛ توسلی از کنشگران مهم استقرار جامعه شناسی در ایران است و امروز دانشگاه و جامعه شناسی وام دار تلاش ها و آثار او هستند.

در گذشت این استاد عزیز را به خانواده و فرزندان و دانشگاهیان و اهل علم تسلیت می گویم و تقویت و قوت بیشتر کارها و انتخاب های وی را آرزومندم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 29 آبان 1399 بروزرسانی: 29 آبان 1399 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 805

به "چه می توان از استاد غلامعباس توسلی آموخت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه می توان از استاد غلامعباس توسلی آموخت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید