چگونه منوی استارت ویندوز 11 را شخصی سازی کنیم؟

به گزارش مجله جام جهان، از سال 1995 تا به حال، منوی استارت یکی از مهم ترین بخش های سیستم عامل ویندوز بوده است. البته که مایکروسافت در ویندوز 8 کمی از جهت منحرف شد، اما خیلی زود متوجه اشتباهش شد و دوباره بازگشت. ویندوز 11 هم مانند نسل های قبلی خود به منوی استارت مجهز است، اما این بار تغییرات بسیاری را تجربه نموده است.

چگونه منوی استارت ویندوز 11 را شخصی سازی کنیم؟

با وجود تغییرات چشم گیر ویندوز 11 نسبت به ویندوز 10، اما منوی استارت همچنان قابلیت شخصی سازی را ارائه می نماید و شما می توانید اپ ها و میان برهای زیادی به آن اضافه کنید. در ادامه این مطلب، شما را با روش های شخصی سازی منوی استارت در آخرین نسل سیستم عامل مایکروسافت آشنا خواهیم کرد.

منوی استارت تازه ویندوز 11

تفاوت عمده بین منوی استارت ویندوز 11 با نسل های قبلی در این است که دیگر اثری از کاشی ها نمی بینیم. البته این که چنین تغییری به زیباتر شدن رابط کاربری ویندوز تازه یاری نموده است یا خیر، بحثی است که به سلیقه کاربران بستگی دارد.

منوی استارت ویندوز 11 به یک ویژگی تازه دیگر هم مجهز است که در نسل های قبلی وجود نداشت و آن نمایش آیتم فایل هایی است که به تازگی از آ ن ها استفاده نموده اید. در این منو شما به راحتی می توانید دوباره به اپلیکیشن های اخیر خود دسترسی داشته باشید که امکانی کاربردی به نظر می رسد.

تغییر قابل توجه دیگری که در منوی استارت این نسخه از سیستم عامل ویندوز مشاهده می گردد، قسمت جست وجو یا همان Search box است. شما می توانید در این باکس از کلمات کلیدی برای جست وجو بهره ببرید. بنابراین، باکس جست وجو یکپارچگی بیشتری با منوی استارت تازه دارد.

1. چگونه میان بر اپ ها را به منوی استارت سنجاق کنیم؟

شما می توانید اپلیکیشن های دلخواه یا پر استفاده خود را به منوی استارت سنجاق کنید. برای این کار باید گام های زیر را طی کنید.

  • روی دکمه Start در نوار وظیفه کلیک کنید تا منوی استارت باز گردد.
  • روی گزینه All apps که در بالا قرار گرفته است کلیک کنید.
  • از بین گزینه های نمایش داده شده، روی اپ دلخواه خود راست کلیک کنید و گزینه pin to start را انتخاب کنید.

پس از طی این مراحل، میان بُرهای سنجاق شده به منوی استارت را مشاهده خواهید کرد. برای حذف هر یک از اپ ها از این لیست، می توانید با راست کلیک روی آیکن آن ها، گزینه unpin from start را انتخاب کنید.

2. اضافه کردن پوشه Library با منوی استارت

متأسفانه امکان سنجاق کردن پوشه ها به منوی استارت ویندوز 11 هنوز در دسترس قرار نگرفته است، اما شما می توانید میان برهایی از پوشه library را به این منو اضافه کنید که به وسیله آن ها به زیر مجموعه هایی مانند ویدیوها، اسناد، تصاویر، دانلودها، موزیک و… دسترسی پیدا کنید.

برای اضافه کردن این میان بُرها باید از روش زیر یاری بگیرید.

  • منوی استارت را باز کنید.
  • روی اپ تنظیمات کلیک کنید.
  • وارد سربرگ Personalization شوید.
  • گزینه Start را انتخاب کنید و پس از ورود، روی گزینه Folders کلیک کنید.
  • در این مرحله دکمه On را برای پوشه هایی که قصد دارید اضافه کنید فعال کنید تا به منو افزوده شوند. پس از آن شما آن ها را در منوی استارت مشاهده خواهید کرد.

3. فعال/ غیر فعال کردن ویژگی های اپ و آیتم منوی استارت

منوی استارت ویندوز 11 می تواند اپ ها و آیتم هایی که به تازگی اضافه شده اند را هم نمایش دهد، اما شاید برخی از کاربران این ویژگی را دوست نداشته باشند. خوش بختانه می توان با تغییر چند گزینه در تنظیمات، تعیین کرد که این منو چه چیزهایی را نمایش بدهد یا ندهد. برای این کار گام های زیر را سپری کنید.

  • با استفاده از میان بُر Windows + i وارد منوی تنظیمات شوید.
  • از سمت چپ روی سربرگ Personalization کلیک کنید.
  • پس از ورود به این سربرگ، روی گزینه Show recently opened items in start, jump lists, and files کلیک کنید و بنا به سلیقه شخصی آن را روشن یا خاموش کنید تا نمایش یا پنهان سازی فایل های پیشنهادی را تعیین کنید.
  • برای تغییر نحوه نمایش اپ ها در منوی استارت، باید گزینه Show the most used app و Show recently added app را فعال یا غیر فعال کنید. اولی مربوط به اپ های بیشتر استفاده شده و دومی مربوط به اپ های تازه اضافه شده است.

4. تغییر رنگ منوی استارت

منوی استارت و نوار وظیفه در ویندوز 11 به صورت پیش فرض با رنگ آبی تیره نمایش داده می شوند، اما امکان تغییر رنگ آن ها وجود دارد. اپ تنظیمات ویندوز 11 به یک پالت رنگی مجهز است که طیف گسترده ای از رنگ ها را در اختیار کاربر قرار می دهد. برای دسترسی به این پالت باید مراحل زیر را طی کنید.

  • وارد منوی تنظیمات شوید.
  • وارد سربرگ Personalization شوید.
  • روی گزینه Colors کلیک کنید تا با گزینه های لازم روبه رو شوید.
  • برای نمایش بهتر رنگ ها، ابتدا بهتر است ویندوز را در حالت Dark قرار دهید که به وسیله همین صفحه ممکن است.
  • سپس بخش Show accent color on Start and taskbar را انتخاب کنید.
  • روی Accent color کلیک کنید تا پالت برای شما به نمایش درآید.
  • رنگ دلخواه خود را انتخاب کنید.
  • برای دسترسی به پالت کامل تر، روی گزینه View colors کلیک کنید.
  • نشانگر ماوس را روی رنگ دلخواه ببرید و پس از انتخاب، گزینه Done را انتخاب کنید.

5. جابه جایی منوی استارت به سمت چپ نوار وظیفه

نوار وظیفه قابل شخصی سازی ویندوز 11 به صورت پیش فرض منوی استارت و آیکن ها را در مرکز قرار داده است. اما اگر به حضور آن ها در سمت چپ این نوار عادت نموده اید و تمایل دارید مانند نسل های قبلی ویندوز باشد، می توانید آیتم ها را جابه جا کنید.

  • وارد منوی تنظیمات شوید.
  • روی سربرگ Personalization و سپس Taskbar کلیک کید تا به گزینه های لازم دسترسی پیدا کنید.
  • دو بار روی گزینه Taskbar behaviors کلیک کنید تا تنظیمات بیشتری در اختیار شما بگذارد.
  • از منوی آبشاری ظاهر شده در بخش Taskbar alignment گزینه Left را انتخاب کنید. پس از آن منوی استارت به سمت چپ نوار وظیفه منتقل خواهد شد.

6. اضافه کردن منوی استارت جایگزین به نوار وظیفه با استفاده از StartAllBack

اگر از منوی استارت جمع وجور ویندوز 11 خوشتان نیامده، می توانید با استفاده از اپ StartAllBack دوباره به ظاهر قدیمی منوی استارت دسترسی داشته باشید. این اپ امکانات شخصی سازی متنوعی برای منوی استارت و نوار وظیفه در اختیار شما قرار خواهد داد. هزینه این نرم افزار 4.99 دلار است، اما شما می توانید نسخه رایگان 30 روزه آن را دانلود و بهره ببرید.

پس از دانلود این اپ و نصب آن، پنجره بخش تنظیمات StartAllBack باز خواهد شد. روی سربرگ Start Menu کلیک کنید تا گزینه هایی که در تصویر زیر مشاهده می کنید برایتان ظاهر شوند. در این بخش روی گزینه Use enhanced classical start menu کلیک کنید تا فعال گردد.

با انتخاب این گزینه شما با منوی استارت ویندوز 7 روبرو خواهید شد و اثری از منوی استارت ویندوز 10 با کاشی های زنده نخواهد بود. اگر از میان گزینه ها ویندوز 7 را انتخاب کنید، محیطی مشابه تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد. البته می توانید این ظاهر را با استفاده از تنظیماتی که در اختیار شما قرار می گیرد تغییر دهید.

جدا از امکانات ظاهری، می توانید گزینه های All programs، بخش جست وجو و آیتم های سمت راست منوی استارت را هم دست کاری کنید. آیتم هایی که در سمت راست قرار دارند به شما امکان اضافه کردن یا حذف میان برها را خواهند داد. بعلاوه، در زیر این گزینه ها دکمه پاور را هم مشاهده خواهید کرد.

اگر پنجره تنظیمات StartAllBack را بستید و نتوانستید دوباره به آن دسترسی پیدا کنید، سراغ Control Panel موجود در منوی استارت بروید. در این بخش آیکن های کوچک را در قالب View by مشاهده خواهید کرد که باید از میان آن ها گزینه StartAllBack را انتخاب کنید.

منبع: MakeUseOf

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 اسفند 1400 بروزرسانی: 3 اسفند 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1509

به "چگونه منوی استارت ویندوز 11 را شخصی سازی کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه منوی استارت ویندوز 11 را شخصی سازی کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید