کرونا دلتا یا کرونا هندی چیست

به گزارش مجله جام جهان، گسترش گونه جدیدی از ویروس کرونا تحت عنوان کرونا دلتا باعث ایجاد موج جدیدی از نگرانی ها در بین مردم و کارشناسان تغذیه سراسر دنیا به وجود آورده است.

کرونا دلتا یا کرونا هندی چیست

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور دهلی ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، نوع دلتا کرونا که با نام کرونا B.1.617.2 نیز شناخته می شود در ابتدا در کشور هند کشف شد اما براساس آمار سازمان دنیای بهداشت، تا کنون در بیش از 70 کشور دنیا ردپای آن دیده شده است. جهش ژنتیکی در ذات ویروس ها است و اصلا مسئله ای جدید نیست.

در واقع، همه جهش ها خطرناک یا نگران نماینده نبوده و پیش از این کرونا نیز بارها جهش نموده است.خطرناک ترین جهش های این ویروس اما به نوع آلفا (نخستین بار در انگلیس شناسایی شد) نوع بتا، (نخستین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد)، نوع گاما (نخستین بار در برزیل شناسایی شد) و نوع دلتا را شامل می شوند که از دیگر انواع جهش یافته کرونا متفاوت هستند.

کرونا دلتا یا کرونا هندی یک جهش بخصوص در پروتئین سنبله، عنصر نقطه ای که شکل تاج را به ویروس می دهد، را شامل می شود. این پروتئین سنبله همانند قلاب هایی هستند که باید گیرنده ها را در بدن انسان پیدا نموده و به آن ها متصل شوند. تحقیقات نشان داده است که این قلاب ها به گیرنده هایی به نام ACE-2 متصل می گردند. زمانی که پروتئین های سنبله بتوانند سلول ها را باز نموده و به آن ها ورود نمایند، آلودگی با تکثیر کد ژنتیکی ویروس گسترش می یابد.

بعضی از جهش های کلیدی کرونا هندی همانند E484Q ،L452R و P614R کار پروتئین های سنبله را برای اتصال به گیرنده های ACE-2 بسیار راحت تر می نمایند. این بدان معناست که این نوع ویروس کرونا می تواند سریع تر نسبت به سایر انواع ،بدن را آلوده نموده و خود را تکثیر کندو از سیستم ایمنی بدن نیز آسان تر فرار کند.

مسری بودن کرونا دلتا

بیشتر مطالعات حاکی از این هستند که کرونا دلتا یا همان کرونا هندی 50 الی 60 درصد نسبت به نوع آلفا بیشتر مسری است. این درحالی است که خود ویروس کرونا آلفا نسبت به کرونا اصلی 50 الی 60 درصد بیشتر مسری شناخته شده است.

بر این اساس، اگر نرخ فراوری مثل کرونا اصلی 2.4 الی 2.6 باشد، این عدد در کرونا آلفا 3.6 الی 4.2 و برای نوع دلتا برابر با 5.6 الی 6.7 است. به بیان دیگر، اگر فرد مبتلا به کرونا اصلی این قابلیت را داشت که حدود دو نفر را آلوده کند، در صورت ابتلا به کرونا آلفا، این قابلیت را دارد که حدود 4 نفر را مبتلا کند. شدت فاجعه جایی نمایان می شود که این عدد در کرونا هندی می تواند تا 25 نفر افزایش پیدا کند.

علائم کرونا دلتا چیست؟

براساس یافته های پزشکان چینی، علائم کرونا هندی نسبت به چیزی که آن ها پیش تر در مبتلایان به کرونا اصلی مشاهده نموده بودند متفاوت و شدید تر است. تب در نوع دلتا کرونا نیز مشاهده شده است اما سطح ویروس در بدن بیشتر گزارش شده و افراد به شدت در طول 3 الی 4 روز بد حال می شوند.

در بریتانیا اما علائم کرونا هندی متفاوت گزارش شده است. یک مطالعه بر روی این ویروس به این نتیجه رسید که متداول ترین علائم آن سر درد، سوزش گلو و آبریزش بینی هستند. این درحالی است که حدود 91 درصد از موارد جدید کرونا که در بریتانیا به ثبت می رسند از نوع هندی هستند.

برای افراد جوان تر، علائم کرونا دلتا شاید تنها به شکل یک سرما خوردگی شدید بروز نمایند اما این افراد کماکان می توانند ویروس را به گروه هایی که هنوز واکسینه نشده اند منتقل نمایند. درواقع، حتی افراد بدون علائم کرونا هندی نیز قابلیت انتقال این ویروس را به فردی دیگر دارند.

اما علاوه بر این علائم کرونا دلتا که در چین و بریتانیا گزارش شده است، بهتر است مراقب علائمی چون سرفه، تنگی نفس، خستگی بدون دلیل و یا از دست دادن حس بویایی و چشایی باشید.

آیا واکسن کرونا روی گونه جهش یافته دلتا تاثیر گذار است؟

براساس اطلاعات موجود، با وجود تفاوت کرونا دلتا و معمولی، خوشبختانه واکسن های فراوری شده کرونا می توانند در مقابل این نوع نیز موثر واقع شده و بدن را مقاوم نمایند. براساس یک مطالعه، 20 نفر از افرادی که دو دوز واکسن Pfizer-BioNTech را دریافت کردند در خود به اندازه کافی آنتی بادی برای مقابله با انواع مختلف کرونا، از جمله کرونا دلتا داشتند.

با این حال، بعضی محققان نیز بر این باورند که با وجود کسب نتایج مثبت آزمایشگاهی و تحقیقاتی، هنوز برای تایید این مسئله که آیا واکسن کرونا بر روی گونه جهش یافته دلتا تاثیر گذار است یا خیر به تحقیقات گسترده تر و آنالیز های بیشتر احتیاج است. به بیان دیگر، احتیاج است که نتایج واکسیناسیون در دنیای واقعی بیشتر مورد آنالیز قرار گرفته و نتایج آن ها گزارش شود.

نکته حائز اهمیت این است که در واکسن هایی که دو دوز تزریق را شامل می شوند، در صورت تزریق هر دو دوز می توان از ایمنی بدن در مقابل کرونا هندی اطمینان حاصل کرد و تنها تزریق یک دوز نمی تواند نتایج کافی را به همراه داشته باشد.

پیشگیری از کرونا دلتا

پیشگیری از کرونا دلتا چندان با ویروس اصلی کرونا متفاوت نیست. اگر تا به امروز در مقابل این ویروس واکسینه نشده اید توصیه می شود که همانند گذشته از حضور در مکان های شلوغ خودداری نموده، فاصله اجتماعی را رعایت نمایید، تا حد امکان در خانه بمانید، ماسک بزنید و مرتب دستان خود را با آب و صابون بشویید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 تیر 1400 بروزرسانی: 20 تیر 1400 گردآورنده: shahjahanfaroj.ir شناسه مطلب: 1240

به "کرونا دلتا یا کرونا هندی چیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا دلتا یا کرونا هندی چیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید